Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Cultura i Oci
  3. Gaudí, exemple de reutilització d'una infraestructura ferroviària
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
04.10.2016
Redacció

Gaudí, exemple de reutilització d'una infraestructura ferroviària

Imatge
Acte sobre els 90 anys del Gran Metro celebrat a l'Espai Gaudí el 2014 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Acte sobre els 90 anys del Gran Metro celebrat a l'Espai Gaudí el 2014 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
< >Acte sobre els 90 anys del Gran Metro celebrat a l'Espai Gaudí el 2014 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Acte sobre els 90 anys del Gran Metro celebrat a l'Espai Gaudí el 2014 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Les xarxes de metro creixen i evolucionen seguint planificacions que es van succeint i superposant. A vegades donen lloc a singularitats com l'Espai Gaudí del metro de Barcelona.

La cinquena Jornada de Patrimoni Històric Ferroviari, que s'ha celebrat avui, ha estat dedicada al tema de la reutilització d'infraestructures ferroviàries fora d'ús. S'hi han presentat una desena de ponències amb exemples d'aprofitament de traçats i equipaments d'arreu de Catalunya i de l'estranger, entre les quals una sobre el cas de l'estació Gaudí del metro de Barcelona, a càrrec d'Ignasi Patón, responsable de desenvolupament  d'infraestructura al Servei de Projectes i Obres d'Infraestructura de Metro.

En la seva exposició al Centre de Documentació Albert Vilalta d'FGC, on ha tingut lloc la jornada, Patón ha començat recordant els inicis de la construcció de la xarxa de metro, als anys 20 del segle passat, a càrrec de les empreses del Gran Metro i del Transversal, i els diferents mètodes constructius aplicats, posant l'èmfasi especialment en les peculiaritats del túnel sota la part baixa de la via Laietana. Aquest túnel, el més antic de la xarxa, es va construir aprofitant l'obertura i urbanització de l'avinguda entre el 1908 i el 1913, i conté els espais singulars de l'estació parcialment enderrocada de Correus i l'estació no construïda de Banc.

Les vicissituds de la línia 2 del metro

Per entendre l'origen de l'estació de Gaudí (un nom oficiós i eminentment pràctic, ja que en realitat l'estació havia de denominar-se Sagrada Família) ens hem de remuntar a l'inici de la construcció de la línia 2 de metro. En la planificació vigent als anys 60, havia de ser una línia vertical mar-muntanya, que anés del Paral·lel a Horta passant per la Sagrera, però va acabar intercanviant una part de l'itinerari amb la línia 5, concebuda llavors com un itinerari transversal entre Cornellà de Llobregat i Badalona.

El 1967 la línia 2 ja funcionava entre la Sagrera i Horta, mentre que el túnel avançava a bon ritme des de la Sagrera fins a Sagrada Família. L'obra del tram Paral·lel - Sagrada Família, en canvi, es va adjudicar el 1968, però l'excavació, amb tuneladora, avançava molt lentament a causa de les dificultats del subsòl, en què el traçat coincidia amb la muralla medieval.

Les autoritats de l'època van decidir aleshores obviar el pla i afegir els sectors acabats de la línia 2 a la línia 5, cosa que va comportar, amb l'obertura al públic del tram de metro entre Sagrada Família i Sagrera el 1970, que la línia 5 agafés la forma actual d'una lletra L entre Collblanc, Horta i Vall d'Hebron. Una conseqüència directa d'aquest cop de timó va ser la pèrdua d'utilitat de l'estació construïda sota l'avinguda Gaudí, a tan sols 100 metres de l'estació Sagrada Família. I una altra va ser que faria falta construir sota el carrer Marina una altra estació amb el nom de Sagrada Família per a la nova línia 2, que es va inaugurar el 1995.

Fantasma, però viva

És així com es va generar l'estació fantasma de Gaudí, una curiositat i alhora un repte per a l'aprofitament, ja que al metro els espais no sobren i per això van molt buscats. Al capdavall, la nau d'andanes ha quedat convertida en part del túnel de línia per on circulen els trens entre les estacions de Sagrada Família i Sant Pau / Dos de Maig, i ocasionalment ha servit de suport publicitari. El que havia de ser un passadís de correspondència l'ocupen magatzems de material, vestidors i dependències diverses.

Pel que fa al vestíbul situat sota la cruïlla dels carrers Rosselló i Lepant, Ignasi Patón ha explicat el procés de reparació i rehabilitació que ha permès adequar els espais a les necessitats i requeriments tècnics actuals dels locals d'ús públic. Fruit de la reforma, finalitzada el 2013, l'espai es divideix en dos ambients que conflueixen en una zona de recepció, a la qual s'accedeix des del carrer per una escala que té les característiques d'una boca de metro (i de fet ho havia de ser). En un primer espai hi ha diverses sales de reunions i despatxos que ocupen les associacions de jubilats de Metro i Bus, l'associació ACEMA i l'ONG Conductors Solidaris de Catalunya.

El segon ambient, l'Espai Gaudí, és una gran sala polivalent equipada amb els elements tècnics necessaris per acollir un ampli repertori d'actes: reunions de treball, presentacions, projeccions de cinema, activitats culturals i seminaris formatius. Sovint s'hi celebren trobades i tallers dels grups internacionals d'intercanvi d'experiències sobre transport públic en què participa TMB.

Imatge
Construcció del que havia de ser l'estació de Sagrada Família de la línia 2 / Foto: Arxiu TMB

Decoració nadalenca a les andanes de Gaudí, el 2008 / Foto: TMB

Darrera modificació
06.10.2016
Tema
Cultura i Oci
  • ConceptesCulturalCuriositatsHistòricPatrimoniInfraestructuraEstacióInstitucionsTMBServeiMetroAnys2016
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
La cantant Zahara va donar-ho tot al concert sorpresa a Universitat L2 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La cantant Zahara amenitza els viatges en metro amb un concert a Universitat

Cultura i Oci
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Cartell de l'edició 2025 de La Nit dels Museus / Imatge: Ajuntament de Barcelona

TMB reforça el servei per a la Nit dels Museus 2025 i celebrarà una ‘jam session’ a l’estació de Diagonal

Cultura i Oci
Imatge
El cantant Lildami actuant al metro de Barcelona en el marc del festival Maleducats / Foto: Pep Herrero (TMB)

Lildami sorprèn els usuaris del metro amb un petit concert amb cançons del seu nou disc

Cultura i Oci

Últimes notícies

El Barcelona Bus Turístic, durant un moment del Night Tour / Imatge TMB

El Barcelona Night Tour comença una nova temporada

Transport
Imatge
Influencers i #TMBTikTokers ahir al Telefèric / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB presenta el seu perfil oficial a TikTok

Empresa
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Cano al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Reunió del comité d'accessibilitat universal de TMB. /Foto: TMB

TMB analitza l’impacte del nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons