Header Top menu
El primer metro de Hawaii entra en funcionament a la ciutat de Honolulu
Es tracta d’un primer tram de 17,4 quilòmetres que ha de permetre reduir de manera substancial les aglomeracions urbanes de trànsit al sud de l’illa d’Oahu
Paisatges idíl·lics, platges paradisíaques i ara també...metro. La ciutat de Honolulu va posar en funcionament el passat 30 de juny, el primer sistema de metro lleuger de Hawai. El projecte, que va passar per diferents traves legals i polítiques abans de fer-se realitat, va iniciar els seus treballs el febrer del 2011. Ara, 12 anys després, s’ha fet realitat amb la inauguració d’un primer tram de 17,4 quilòmetres i que s’estén des de la zona occidental de l’illa d’Oahu, fins a l’estadi Aloha, al mateix Honolulu.
Una línia elevada
Les complexitats que presenta l’illa d’Oahu a nivell del subsol, i que ja han aixecat polèmiques pel descobriment de restes humanes històriques durant la construcció d’altres infraestructures de l’illa, van fer que el projecte del metro de Honolulu es posposés diverses vegades. Finalment, però, es va optar per una línia elevada en pràcticament tot el seu recorregut, amb només un petit tram d’1 quilòmetre a nivell del terra.
Quan el trajecte estigui finalitzat, i amb tots els seus trams en funcionament —principis del 2030—, la línia arribarà fins al centre de la ciutat, i fins i tot, s’esperen més ampliacions fins a 2033. En total, més de 30 quilòmetres de via per cobrir les necessitats dels seus habitants en matèria de transport públic
Trens totalment automatitzats
Els trens que ara han entrat en funcionament són plenament automàtics i funcionen sense conductor, a l’estil de les línies 9 i 10 de l’actual metro de Barcelona. Tenen capacitat per 800 passatgers i una longitud de 79,2 metres en una passarel·la única connectada interiorment. L’accessibilitat també juga un paper important, i igual que els recents trens de les sèries 7000 i 8000 de metro, aquests disposen d'un ampli espai per als passatgers amb mobilitat reduïda. Les bicicletes, els nadons i com no... les taules de surf, també disposen del seu propi espai per millorar la convivència a l’interior de l’espai.
Els trens han estat fabricats per Hitachi Rail, i per ara se n’han subministrat 20, dels quals 12, ja funcionen en el tram esmentat.
Descongestió del trànsit
En matèria de sostenibilitat i medi ambient s’espera que aquesta infraestructura jugui un paper important. Ja no només pel mateix caràcter no contaminant del metro com a mètode de transport, sinó també perquè ha de suposar l’inici de la batalla contra la congestió del trànsit. El sud de l’illa d’Oahu té el dubtós privilegi de situar-se entre les vies de comunicació més congestionades de tots els Estats Units, amb estudis que assenyalen que la seva població malbarata més de 60 hores l’any en embussos. La nova infraestructura preveu rebaixar molt aquesta dada, eliminant fins a 40.000 desplaçaments diaris que ara es fan en automòbil, i que un cop finalitzada la línia completament, es preveu que es faran amb metro. Una prova més de l’eficiència d’aquest mètode de transport en favor de la sostenibilitat i el medi ambient.
- ConceptesMetro automàticTecnologiaInstitucionsTMBAnys2023