Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. La velocitat comercial de les línies de metro, entre els 24 i els 38 km/h
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
15.05.2018
Oriol Pàmies

La velocitat comercial de les línies de metro, entre els 24 i els 38 km/h

Imatge
La línia 9 Sud, on els trens aconsegueixen la velocitat mitjana més alta / Foto: Pep Herrero (TMB)
La línia 9 Sud, on els trens aconsegueixen la velocitat mitjana més alta / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >La línia 9 Sud, on els trens aconsegueixen la velocitat mitjana més alta / Foto: Pep Herrero (TMB)
La línia 9 Sud, on els trens aconsegueixen la velocitat mitjana més alta / Foto: Pep Herrero (TMB)

Els usuaris ja saben que en transport públic i per sota terra es va més de pressa. Avui explicarem per què.

Un dels indicadors que es troben a les Dades bàsiques de TMB corresponents a l'any 2017 és la velocitat comercial de cadascuna de les línies de metro, com mostra el gràfic de més avall. La velocitat comercial es calcula relacionant la longitud de la línia i la durada del trajecte entre els dos extrems, inclòs el temps que els trens passen aturats a les estacions.

Al metro de Barcelona les línies convencionals (de la 1 a la 5) tenen velocitats comercials força semblants: oscil·len entre els 26,5 i els 28,4 quilòmetres per hora (km/h). Això s'explica perquè les prestacions dels trens i la distància entre estacions són força homogènies (la més llarga és entre Maragall i Llucmajor, a la línia 4: 1.670 metres).

De fet, la variable que més influeix en la velocitat comercial en un metro és la interestació, o dit d'una altra manera, la quantitat de cicles de frenada, aturada i acceleració que han de fer els trens en cada viatge. Com més estacions, més baixa serà la velocitat mitjana.

En part per això les línies automàtiques (L9 Nord, L9 Sud i L10) tenen les velocitats comercials més elevades: hi ha més distància entre estacions i els trens mantenen més temps la velocitat de creuer. De fet a la L9 Sud, la que registra la mitjana més alta, de 37,7 km/h, hi ha la interestació més llarga de la xarxa, entre Aeroport T1 i Aeroport T2, de 3.504 metres.

Un cas a banda és la línia 11: el seu traçat en via única, amb un únic creuament a Torre Baró / Vallbona, condiciona la circulació dels trens, igual que la distància entre estacions, que és molt curta entre Ciutat Meridiana i Can Cuiàs i entre Trinitat Nova i Casa de l’Aigua. Així i tot, els seus 24 km/h són un registre notable.

La rapidesa és l’atribut més apreciat pels usuaris del metro, un aspecte en què competeix amb avantatge amb el transport privat. Només a tall de mostra, la velocitat mitjana dels vehicles en superfície a la ciutat de Barcelona és de 21,8 km/h, segons l'última dada publicada per la Direcció de Serveis de Mobilitat, corresponent al 2016.

Imatge
Infografia de les velocitats comercials de les línies del metro de Barcelona

Darrera modificació
15.05.2018
Tema
Transport
  • ConceptesCuriositatsDadesInstitucionsTMBServeiMetroAnys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Quina és la interestació més llarga del metro de Barcelona? I la més curta?

Contingut relacionat

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Billie Eilish al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge roda de premsa tall estiu 2025 / Foto: Pep Herrero (TMB)

Les obres de millora del metro de Barcelona obligaran a tallar parcialment el servei a les línies 4 i 11

Transport
Vista de l'estadi Olímpic Lluís Companys a Montjuïc / Foto: BSM

Transport públic per al concert dels Guns N’ Roses a l’Estadi Olímpic Lluís Companys

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert d’Erreway al Palau Sant Jordi

Transport

Últimes notícies

Imatge
Nou model de tren pel metro de Bogotà. /Foto: Metro de Bogotà

Comencen les proves del material mòbil que ha de circular pel nou metro de Bogotà

Societat
Third-party content
Imatge
Entrevista del director de la xarxa de metro al programa "bàsics" / Font: Bàsics (Betevé)

El programa "Bàsics" de BETEVÉ entrevista al director de metro, Òscar Playà

En xarxa
Third-party content
Imatge mural rotonda del transport / Foto: Pep Herrero (TMB)

‘La rotonda dels transports’ de Plaça Catalunya s’ha restaurat pel centenari del metro de Barcelona

Cultura i Oci
Imatge
La Susana Álvarez (esquerra) i l'Ana Ferrer (dreta), en un moment de l'entrevista en una sala de la seu de TMB a Sagrera / Foto: TMB

Dues empleades de metro, protagonistes al programa 'Les dones i els dies' de Catalunya Ràdio

En xarxa
Third-party content

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons