Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. La velocitat comercial de les línies de metro, entre els 24 i els 38 km/h
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
15.05.2018
Oriol Pàmies

La velocitat comercial de les línies de metro, entre els 24 i els 38 km/h

Imatge
La línia 9 Sud, on els trens aconsegueixen la velocitat mitjana més alta / Foto: Pep Herrero (TMB)
La línia 9 Sud, on els trens aconsegueixen la velocitat mitjana més alta / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >La línia 9 Sud, on els trens aconsegueixen la velocitat mitjana més alta / Foto: Pep Herrero (TMB)
La línia 9 Sud, on els trens aconsegueixen la velocitat mitjana més alta / Foto: Pep Herrero (TMB)

Els usuaris ja saben que en transport públic i per sota terra es va més de pressa. Avui explicarem per què.

Un dels indicadors que es troben a les Dades bàsiques de TMB corresponents a l'any 2017 és la velocitat comercial de cadascuna de les línies de metro, com mostra el gràfic de més avall. La velocitat comercial es calcula relacionant la longitud de la línia i la durada del trajecte entre els dos extrems, inclòs el temps que els trens passen aturats a les estacions.

Al metro de Barcelona les línies convencionals (de la 1 a la 5) tenen velocitats comercials força semblants: oscil·len entre els 26,5 i els 28,4 quilòmetres per hora (km/h). Això s'explica perquè les prestacions dels trens i la distància entre estacions són força homogènies (la més llarga és entre Maragall i Llucmajor, a la línia 4: 1.670 metres).

De fet, la variable que més influeix en la velocitat comercial en un metro és la interestació, o dit d'una altra manera, la quantitat de cicles de frenada, aturada i acceleració que han de fer els trens en cada viatge. Com més estacions, més baixa serà la velocitat mitjana.

En part per això les línies automàtiques (L9 Nord, L9 Sud i L10) tenen les velocitats comercials més elevades: hi ha més distància entre estacions i els trens mantenen més temps la velocitat de creuer. De fet a la L9 Sud, la que registra la mitjana més alta, de 37,7 km/h, hi ha la interestació més llarga de la xarxa, entre Aeroport T1 i Aeroport T2, de 3.504 metres.

Un cas a banda és la línia 11: el seu traçat en via única, amb un únic creuament a Torre Baró / Vallbona, condiciona la circulació dels trens, igual que la distància entre estacions, que és molt curta entre Ciutat Meridiana i Can Cuiàs i entre Trinitat Nova i Casa de l’Aigua. Així i tot, els seus 24 km/h són un registre notable.

La rapidesa és l’atribut més apreciat pels usuaris del metro, un aspecte en què competeix amb avantatge amb el transport privat. Només a tall de mostra, la velocitat mitjana dels vehicles en superfície a la ciutat de Barcelona és de 21,8 km/h, segons l'última dada publicada per la Direcció de Serveis de Mobilitat, corresponent al 2016.

Imatge
Infografia de les velocitats comercials de les línies del metro de Barcelona

Darrera modificació
15.05.2018
Tema
Transport
  • ConceptesCuriositatsDadesInstitucionsTMBServeiMetroAnys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Quina és la interestació més llarga del metro de Barcelona? I la més curta?

Contingut relacionat

Ja han arribat els primers trens històrics restaurats pel Centenari del metro a La Farinera / Foto:  Pep Herrero (TMB)

L’exposició de trens històrics restaurats pel Centenari del metro obrirà al públic la setmana del 10 de novembre

Transport
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 18 d’octubre (Barça – Girona)

Transport
Imatge
Mostra de les noves pantalles d'informació al metro. /Foto: PEP HERRERO (TMB)

Possibles alteracions en els serveis de metro i bus amb motiu de la vaga general del 15 d'octubre

Transport
Imatge
Render del futur vestíbul singular que connectarà el DHub i l'estació de metro de Glòries / Foto: Ajuntament de Barcelona

Aprovat el projecte del nou vestíbul que connectarà l'estació de Glòries amb el DHub

Transport

Últimes notícies

Imatge
Interior del nou bus d'hidrogen articulat. /Foto: M. A. Cuartero (TMB)

TMB adjudica el manteniment de la climatització de la seva flota d’autobusos a Frigicoll

Empresa
Imatge
Estació de Tara. /Foto: Metrolink

El metro de Dublín dona les primeres passes per ser una realitat

En xarxa
Third-party content
Imatge
Imatge de l'estació de Gaudí / Foto: P. Herrero (TMB)

L'"estació fantasma" de Gaudí reneix com a espai expositiu

Cultura i Oci
Andana de l'estació 'fantasma' de Gaudí preparada per rebre les visites amb motiu del Centenari de metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB obre al públic per primera vegada l’estació fantasma de Gaudí, convertida en un espai expositiu

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons