Header Top menu
El transport públic torna a avançar el privat en els desplaçaments diaris a Barcelona
El mes de març es va invertir el repartiment modal, alterat el 2020 per la crisi sanitària. Rosa Alarcón ho ha saludat com “una molt bona noticia”.
Per primer cop des de l’inici de la pandèmia, el març passat el nombre de desplaçaments en dia laborable en transport públic ha estat superior al nombre de desplaçaments en transport privat a Barcelona ciutat. Ho ha explicat avui la presidenta de TMB i regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, a la seu de l’ATM en l’acte de presentació d’una nova campanya en defensa de la utilització segura i responsable del transport públic
Durant l’estat d’alarma i el confinament del 2020, tota la mobilitat va caure dràsticament, però amb la represa el repartiment modal es va invertir: els viatges en vehicle privat es van recuperar més de pressa que els del transport col·lectiu i van guanyar una quota més gran dins del repartiment modal. El març ha marcat un punt d’inflexió: segons les dades municipals, cada dia de mitjana es van realitzar 1.502.911 desplaçaments en transport públic (amb una reducció de viatges respecte l’any 2019 del 39,3%) i 1.411.938 desplaçaments en transport privat (amb una reducció del 15,35% respecte 2019).
Segons ha explicat Rosa Alarcón, aquestes dades indiquen que “els usuaris estan recuperant progressivament la confiança en el transport públic com un sistema segur, eficient i sostenible”, en línia amb la campanya presentada avui, que porta per lema Un viatge segur.
Esforç d'adaptació
En la seva intervenció, la presidenta ha remarcat l’esforç realitzat per TMB durant la pandèmia, en què ha treballat “des del minut zero” per garantir una mobilitat essencial segura per als usuaris. Això ha suposat “un gran esforç d’adaptació, de rigor pressupostari i d’innovació que els usuaris han valorat” amb les notes més altes de la sèrie històrica dels estudis de satisfacció.
Durant la crisi, ha assenyalat, TMB ha desplegat més de 140 mesures, que van des de la desinfecció i la neteja, la ventilació, senyalització, la informació digital i l’increment de freqüències, fins a les mesures de protecció de la plantilla, de gestió de la pandèmia i en general de garantia de la seguretat sanitària al transport públic.
Alarcón ha conclòs: “El conjunt del sistema de transport públic metropolità i del país estem demostrant amb fets concrets —i aquesta campanya que avui presentem n’és un— que els usuaris i usuàries poden confiar plenament, amb la certesa que és el sistema més segur però també el més eficient, equitatiu i sostenible que tenim, col·lectivament, per moure’ns”.