Header Top menu
El full de ruta de les solucions de mobilitat regional per als pròxims cinc anys
L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l'àrea de Barcelona té fins a final de mes en exposició pública el document inicial del nou Pla Director de Mobilitat per al període 2020-2025.
L'ATM ha enllestit la proposta de Pla Director de Mobilitat 2020-2025, que defineix com ha de ser la mobilitat del futur més pròxim, en totes les variants i modalitats. El document va ser aprovat inicialment pel departament de Territori i Sostenibilitat, i presentat al públic el setembre en una jornada monogràfica. Ha estat fruit d'un any de treball dins de l'ATM i també a fora, gràcies al procés participatiu obert al territori i les aportacions recollides a través del web pdmobilitat.cat.
El document aprovat inicialment està estructurat en 10 eixos que tracten de forma integral diferents aspectes rellevants de la mobilitat i que persegueixen un gran objectiu amb cinc vessants: una mobilitat més saludable i sostenible, més eficient i productiva, més segura i fiable, més inclusiva i equitativa, i més intel·ligent i digital. Per arribar en cinc anys a aquests estàndards d'evolució, el pla proposa un total de 86 mesures que tindran un cost estimat d'uns 100 milions d'euros.
El medi ambient al centre
El medi ambient i un transport més ecològic són algunes de les qüestions centrals d'aquest PDM. Per això insisteix molt a reduir el consum energètic i l'impacte dels nostres desplaçaments, així com les emissions de vehicles, entre un 6 i un 16%. La visió zero accidents és també molt important en aquest nou document, que espera que es puguin reduir els accidents de trànsit mortals a l'àrea de Barcelona un 51%, a més de generar més espais segurs i augmentar la fiabilitat del transport públic.
El PDM vol consolidar l'accessibilitat del transport públic, i proposa mesures per arribar a una xarxa on siguin accessibles —d'acord amb uns paràmetres d'accessibilitat més exigents que els vigents fins ara— el 92% de les estacions de tren, el 80% de les parades de bus i el 100% dels autobusos, uns criteris que ja són vigents a TMB. A més, reserva un paper important a la perspectiva de gènere i d'edat a l'hora de planificar la mobilitat del nostre entorn.
Digitalització i solucions personals
El pla no perd de vista la revolució que suposarà la digitalització del sistema de bitlletatge, i posteriorment el nou sistema tarifari lligat a la T-mobilitat. Un pas que marcarà un abans i un després en l'evolució tecnològica del transport públic a Catalunya. La digitalització serà molt rellevant en la nova planificació, també des de la perspectiva de la captació d'informació dels usuaris i usuàries.
La proposta, d'altra banda, planteja la necessitat d'afrontar noves alternatives de transport personal, com els patinets elèctrics, la mobilitat compartida o l'ús extensiu de les motos. Per això aposta per la convivència de tot plegat dins d'un nou marc normatiu i legal. L'ATM veu un futur immediat amb un creixement continuat del transport públic, el que suposarà, segons les estimacions, un augment del 20% de les validacions, que arribaran a més de 1.200 milions el 2025. És per això que la millora de les infraestructures i el servei en general, i l'ambientalització i electrificació del parc mòbil, tant públic com privat, són els dos àmbits en què més caldrà invertir per assegurar un creixement sòlid i sostenible.
El PDM es troba en període d'informació pública fins a finals d'octubre. Posteriorment, s'hi incorporaran al·legacions i informes, entre ells els ambientals. La previsió és que l'aprovació definitiva tingui lloc a principis del 2020.
Es pot consultar tota la documentació al web de l’ATM.
- ConceptesAccessibilitatMedi ambientMobilitatPlanificacióInstitucionsATMAnys2019