Header Top menu
Continua en ascens la utilització de les tarifes socials del transport públic
Un de cada quatre viatges que es fan en el sistema integrat de la regió metropolitana de Barcelona s'acull a les bonificacions o a la gratuïtat total per a persones grans, infants, joves i altres col·lectius necessitats.
Any rere any creix el nombre d'usuaris de les tarifes socials del transport públic de la regió de Barcelona: el 2016 es van fer més de 243 milions de validacions amb les targetes i abonaments per a joves, persones grans, famílies nombroses i aturats, segons ha informat l'ATM. Això equival al 25,5% del total de viatgers en el sistema, una proporció que s'eleva al 29% si ens fixem només en les xarxes de TMB.
El 2014 els viatges fets amb tarifes socials a l'àmbit ATM van ser el 24,5% del total, el 28% a les xarxes de TMB. El creixement obeeix d'una banda a l'evolució demogràfica natural, que eixampla els estrats superiors de la piràmide d'edats, i de l'altra a les polítiques d'extensió dels col·lectius beneficiats per la tarifació social.
Així, en l'última revisió tarifària, del desembre passat, l'ATM va allargar fins als 16 anys la validesa de la T-12, que passa a anomenar-se T-16. Pel que fa a la bonificació per a persones en atur, creada el 2012, aquest organisme va decidir ampliar-ne els beneficiaris potencials a partir del març vinent.
Els títols socials de l'AMB, els més populars
Les targetes i abonaments socials vàlids al transport públic han estat creats i sostinguts per diferents administracions. A la zona 1, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) distribueix la targeta rosa metropolitana, en les modalitats gratuïta i de preu reduït, a més del passi metropolità d'acompanyant. Entre tots tres van superar els 125 milions de validacions el 2016, un 13% més que l'any anterior.
En segon lloc se situa la T-12, creada per l'ATM, que proporciona viatges gratuïts il·limitats dins una zona tarifària del sistema metropolità i que el 2016 era vàlida fins als 14 anys. S'hi van fer 27,7 milions de validacions, un 19% més.
La utilització de les targetes per a famílies nombroses i monoparentals va ser molt semblant: 27,3 milions de validacions, amb un increment del 10%. I a més distància van quedar els abonaments per a persones en atur, amb els quals s'estima que es van fer més de 8 milions de viatges.