Un de cada quatre viatges que es fan en el sistema integrat de la regió metropolitana de Barcelona s'acull a les bonificacions o a la gratuïtat total per a persones grans, infants, joves i altres col·lectius necessitats.
Any rere any creix el nombre d'usuaris de les tarifes socials del transport públic de la regió de Barcelona: el 2016 es van fer més de 243 milions de validacions amb les targetes i abonaments per a joves, persones grans, famílies nombroses i aturats, segons ha informat l'ATM. Això equival al 25,5% del total de viatgers en el sistema, una proporció que s'eleva al 29% si ens fixem només en les xarxes de TMB.
El 2014 els viatges fets amb tarifes socials a l'àmbit ATM van ser el 24,5% del total, el 28% a les xarxes de TMB. El creixement obeeix d'una banda a l'evolució demogràfica natural, que eixampla els estrats superiors de la piràmide d'edats, i de l'altra a les polítiques d'extensió dels col·lectius beneficiats per la tarifació social.
Així, en l'última revisió tarifària, del desembre passat, l'ATM va allargar fins als 16 anys la validesa de la T-12, que passa a anomenar-se T-16. Pel que fa a la bonificació per a persones en atur, creada el 2012, aquest organisme va decidir ampliar-ne els beneficiaris potencials a partir del març vinent.
Les targetes i abonaments socials vàlids al transport públic han estat creats i sostinguts per diferents administracions. A la zona 1, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) distribueix la targeta rosa metropolitana, en les modalitats gratuïta i de preu reduït, a més del passi metropolità d'acompanyant. Entre tots tres van superar els 125 milions de validacions el 2016, un 13% més que l'any anterior.
En segon lloc se situa la T-12, creada per l'ATM, que proporciona viatges gratuïts il·limitats dins una zona tarifària del sistema metropolità i que el 2016 era vàlida fins als 14 anys. S'hi van fer 27,7 milions de validacions, un 19% més.
La utilització de les targetes per a famílies nombroses i monoparentals va ser molt semblant: 27,3 milions de validacions, amb un increment del 10%. I a més distància van quedar els abonaments per a persones en atur, amb els quals s'estima que es van fer més de 8 milions de viatges.