Header Top menu
Connectivitat, electricitat i qualitat: el futur del transport
La mobilitat intel·ligent i en general la innovació aplicada al transport són els eixos temàtics de la cinquena edició del BcnRail, el saló de la indústria ferroviària, que se celebra a la Fira des d'avui fins al 19 de novembre.
Prop de 60 ponents procedents d'arreu del món es reuneixen al recinte Gran Via de Fira de Barcelona fins dijous, 19 de novembre, en el BcnRail Congress, el programa paral·lel de jornades tècniques del cinquè BCN Rail, que enguany estan dedicades a les tecnologies intel·ligents, l'accés a nous mercats i projectes internacionals i la logística de mercaderies.
Aquest matí ha tingut lloc la primera sessió, titulada "Mobilitat del futur. Visió integral", en què ha participat com a ponent el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, junt amb el secretari general de la UITP, Alain Flausch; el director general de l'ATM, Josep Anton Grau, i Manel Villalante, adjunt a la direcció general de Barcelona Regional. El moderador ha estat el director general d'FGC, Pere Calvet.
La sessió ha tingut una clara orientació cap a la "smart mobility", i ha destacat la importància de la gestió de les dades per entendre millor els usuaris i oferir un transport públic més eficient, una tendència que els experts coincideixen a afirmar que determinarà el futur del sector.
Els ingredients de la transformació
Durant la taula rodona, Enric Cañas ha declarat que la mobilitat del futur serà elèctrica i potenciarà la multimodalitat, l'automatització i la gestió de la qualitat, “una gestió que s'ha de fer a través del coneixement del client-usuari-ciutadà i que ens ha de permetre arribar a aquells usuaris potencials que no tenen l'hàbit de moure's en transport públic”.
Conceptes com la digitalització, la connectivitat i la gestió del “big data” també han estat presents en la visió de futur de la mobilitat d'Alain Flausch, una reflexió compartida per Manel Villalante, que ha afegit que “tot i que la tecnologia és un vector de transformació del transport públic, mai substitueix la manca d'un model de mobilitat” que, segons ell, ha de ser a llarg termini i estar vinculat al model territorial, social, ambiental i econòmic.
A més de parlar sobre l'aplicació de les noves tecnologies en els mitjans de transport, Josep Grau també ha explicat el projecte de la T-Mobilitat, el nou sistema tarifari que comportarà una modernització en la tecnologia de validació i també un gran canvi en la gestió del transport públic col·lectiu els pròxims anys a Catalunya. Per Grau, la T-Mobilitat és la resposta a com entén que ha de ser la mobilitat del futur, “una mobilitat sostenible, eficient, segura, automatitzada, elèctrica, interconnectada, intel·ligent, inclusiva i integradora”.
Abans d'aquesta primera sessió del matí ha tingut lloc l'acte inaugural del saló a càrrec de la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, que ha donat el tret de sortida a la cinquena edició del saló, en què com en anteriors ocasions TMB participa amb un estand, enguany dedicat al metro automàtic.
- Altres temesInnovacióConceptesInnovacióMetro automàticMobilitatTecnologiaTicketingInstitucionsAltresTMBServeiMetroAnys2015