Marta Espinosa

El 70% dels usuaris d'autobús tenen informació actualitzada del servei a les parades

La implantació de la nova xarxa de bus ha propiciat la instal·lació de pantalles d’informació dinàmica en més marquesines i nous pals solars al carrer. Actualment hi ha més de 800 pantalles d’aquest tipus.

La xarxa de bus de TMB té actualment unes 2.340 parades al carrer, sumant marquesines i pals de parada. D'aquest total, 801 són parades anomenades intel·ligents, les que ofereixen la previsió d'arribada del proper autobús i altres missatges sobre el servei. És a dir, un terç del total de parades (un 30%) incorporen aquesta funcionalitat digital que millora la comunicació i la informació a l’usuari en temps real.

Això fa que el 70% dels usuaris de tota la xarxa de bus disposin d'informació actualitzada a les parades, amb una informació tan vital per moure's en transport públic com els minuts que falten perquè passi el proper autobús o alguna alteració al carrer que afecti alguna línia.

Pantalles d’informació dinàmica

Les pantalles lluminoses d’informació dinàmica, aquells dispositius LED que trobem a la part superior un cop estem sota la marquesina de bus, acosten des de fa anys la informació més vital del servei i en temps real a les principals parades de la xarxa de bus.

Actualment hi ha un total de 670 pantalles d’informació a l’usuari, de les quals 644 ubicades a Barcelona, i les 26 restants s’han instal·lat en quatre municipis de l'entorn (el Prat, Sant Just Desvern, l’Hospitalet i Cornellà).

Aquest equipament tan útil ens indica el temps que falta per a l’arribada del proper autobús a la parada. La implantació de la nova xarxa de bus, completada el passat mes de novembre amb les 28 línies d’altes prestacions, ha propiciat la incorporació els darrers mesos de més pantalles d’informació a l’usuari (internament conegudes com a PIU).

Aquests elements del mobiliari urbà no només indiquen el temps d’espera aproximat per a l’arribada del proper bus, sinó que també emeten missatges breus alertant de possibles afectacions a causa d’esdeveniments de ciutat programats, com curses o manifestacions, i també informen sobre novetats importants de la xarxa, com l’estrena d’alguna línia. 

Detall d'una pantalla d'informació a l'usuari en una marquesina / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Detall d'una pantalla d'informació a l'usuari en una marquesina / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Més de 130 pals solars

En el cas dels pals de parada solars, n’hi ha un total de 131 en parades servides per línies de TMB, la gran majoria a Barcelona (78); els 53 restants els trobem instal·lats a Sant Joan Despí, l’Hospitalet, Cornellà, Esplugues, el Prat, Montcada i Reixac, Sant Adrià de Besòs, Badalona, Sant Just Desvern i Santa Coloma de Gramenet. Aquests moderns pals de parada, autònoms i autosuficients, tenen dues pantalles, la superior, on es veu el temps estimat d'arribada, i la inferior, on es publiquen avisos d’afectacions o novetats del servei actualitzats a distància i al moment.

Detall d'un pal de parada solar / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Detall d'un pal de parada solar / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Com arriba aquesta informació?

A l'empresa de Bus existeix un model molt potent de planificació, tant de recorreguts i parades com d’horaris de línies. Aquesta informació de base és la que nodreix el Sistema d’Ajuda a l’Explotació (SAE) perquè el sistema de previsions pugui elaborar la informació final cap a l’usuari.

Des del 2010, totes les línies regulars de TMB i del Barcelona Bus Turístic estan localitzades via satèl·lit gràcies a la tercera generació del SAE, totalment digitalitzada. La primera versió d’aquest sistema es va començar a implantar fa 20 anys i només abastava algunes línies i uns 100 cotxes. Aquí hem explicat en 10 punts com funciona actualment la previsió del temps de pas dels autobusos. Bus treballa perquè l'esquema evolucioni cap a una informació al client totalment online, que tingui l'origen en el Centre de Control de Bus, el punt des d'on es supervisa l'estat de la xarxa.

Infografia del sistema TMB iBus i la previsió del temps de pas dels busos  / Imatge: TMB

Darrera modificació: 
14.03.2019
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies