Header Top menu
TMB i Vectalia operaran el transport públic a l'àrea metropolitana de Perpinyà
El grup format per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i Vectalia ha resultat l’adjudicatari del concurs per assumir durant vuit anys l’operació del transport urbà a l’àrea metropolitana de Perpinyà-Mediterrani, integrada per 36 municipis del departament francès dels Pirineus Orientals que sumen uns 300.000 habitants.
El concurs l’han promogut l’òrgan que administra l’àrea metropolitana de Perpinyà (Perpignan-Mediterranée Communauté d'Aglomàration, PMCA) i la Delegació de Servei Públic de Transport Urbà, i consisteix en la gestió i l’operació del servei de transport urbà i dels serveis complementaris d’ecomobilitat en l’àrea d’influència de la capital del Rosselló.
A aquest concurs s'hi havien presentat tambà la RATP, empresa que gestiona el transport públic de París, i el grup Veolia-Transdev, a banda del format per Vectalia (important grup empresarial de transport públic amb presència en xarxes com les d’Alacant, València, Albacete, Càceres, Amiens, etc.) i TMB, principal operador de l’àrea metropolitana de Barcelona.
Objectiu, 14 milions de viatgers el 2017
Segons la resolució donada a conèixer avui, el grup format per Vectalia, propietària de l'actual operadora CFT (Corporation Française de Transport), amb el 80%, i TMB, amb el 20% de la societat, han estat els adjudicataris, amb una oferta que pretàn potenciar la utilització del transport públic perquè el nombre de viatgers anuals passi dels 8,5 milions del 2010 a 14 milions el 2017 i 16 milions el 2019.
Inicialment, a partir del gener de 2012, s’operaran 30 línies d’autobusos. La flota a gestionar la integren 229 autobusos, 112 al servei urbà i 117 per a l’interurbà. La previsió inicial às prestar servei a la ciutat de Perpinyà i 35 municipis mes de la seva conurbació, deixant oberta la possibilitat d’ampliació en el futur.
Noves línies d’altes prestacions
L’oferta se centra a implementar una nova xarxa amb horitzó 2015, que atengui tant la mobilitat urbana com la interurbana de tota l’aglomeració, incloent la creació de noves línies de bus d'altes prestacions, així com l'explotació de línies de bus de serveis escolars.
L’oferta inclou tambà la incorporació de serveis complementaris d'ecomobilitat, bicicletes, carsharing, carpooling, plans de desplaçaments d'empreses i una important aposta per la difusió del conjunt de serveis a travàs de campanyes de comunicació i màrqueting, sistemes d’informació a l'usuari, sistema de títols de transport, etc.
La contribució econòmica de l’Aglomeració per a l'oferta base l'any 2012, primer any complet de l’entrada en vigor del nou contracte, às d'uns 20 milions d'euros.
L’aportació de TMB
L’aportació de TMB en el grup adjudicatari às fonamentalment la seva experiència, com a operador d’una gran xarxa intermodal, coneixement que es transferirà a la societat operadora CFT, i en concret en les següents àrees específiques:
- Anàlisi i definició de les infraestructures necessàries –parades, prioritat semafòrica, accessibilitat– per a l’operació d’una xarxa de transports
- Anàlisi i definició de les necessitats de material mòbil i dels tallers per mantenir-lo.
- Definició dels elements basics en l’operació, línies d’alt nivell de servei, continguts de la formació del personal operatiu, selecció, etc.
- Definició i desenvolupament de la política de màrqueting, informació i comunicació al viatger, enquestes origen/destinació, anàlisi i explotació de dades, etc.
Experiència internacional
És la primera vegada que TMB participarà a l’operació d’una xarxa de transport públic fora de l’Estat espanyol. L'activitat internacional de l’empresa s’ha centrat fins ara en la consultoria i l’assistència tècnica, àmbit en què està treballant actualment, en col·laboració amb diverses empreses d’enginyeria, per al projecte de la primera línia de metro de Panamà, el metro de Bogotà (Colòmbia), l’ampliació del metro de Lima (Perú), la construcció i explotació de la tercera fase del tramvia d’Oran (Algèria) i la posada en servei del metro de Sevilla, a màs de la reestructuració de la xarxa de transport de superfície de Casablanca, al Marroc.
En tots aquests projectes TMB hi ha aportat el coneixement adquirit en l’operació d’una xarxa de metro de màs de 85 anys d’història i que consta de vuit línies, 140 estacions i 102,6 quilòmetres de longitud, i una xarxa d’autobusos amb 106 línies i màs de 900 vehicles en hora punta, a màs dels serveis de transport d’oci. En conjunt TMB va transportar prop de 572 milions de persones el 2010.
- ConceptesNegoci exteriorInstitucionsAltresAltres operadorsTMBAnys2013