Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. TMB retira el darrer tren amb amiant de la xarxa de metro de Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
26.10.2024
Premsa TMB

TMB retira el darrer tren amb amiant de la xarxa de metro de Barcelona

Avui el darrer tren de la sèrie 4000 ha fet el seu últim viatge a l’L1, on estan entrant els nous trens de la sèrie 8000, més sostenibles i accessibles

Imatge
Comiat del darrer tren de la serie 4000 en servei. /Foto: Pep Herrero (TMB)
Comiat del darrer tren de la serie 4000 en servei. /Foto: Pep Herrero (TMB)
< >Comiat del darrer tren de la serie 4000 en servei. /Foto: Pep Herrero (TMB)

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha retirat el darrer tren de la sèrie 4000 que quedava en circulació a la línia 1 del metro de Barcelona. Era l'últim comboi amb algun element que conté amiant que encara estava en servei a la xarxa. La presència d’aquest material no estava a la vista ni representava cap perill per les persones usuàries. Durant la jornada d’avui, el darrer comboi d’aquesta sèrie ha efectuat la seva última volta entre les estacions d’Hospital de Bellvitge i Fondo, després de més 100 milions de quilòmetres (entre tota la flota de la sèrie). Ara, la Fundació TMB, sumarà una peça més al seu ampli ventall de vehicles històrics, preservant tres cotxes d’aquesta sèrie 4000: dos motors i un remolc.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat que “avui s’ha assolit un dels objectius més importants de TMB: s’han substituït tots els vehicles que tenien algun element amb amiant, de manera que ja no circularan més trens amb aquest material per la xarxa de metro de Barcelona. Bonet ha explicat que l’arribada de les sèries 7000 i 8000 “han permès substituir 50 trens per uns de més moderns, còmodes i accessibles i seguir donant un servei eficient a la ciutadania”.

El 7 de juliol de 2023 es va posar en servei el primer del nous trens de la sèrie 8000 que progressivament han anat entrant a l’L1 per substituir els vehicles de la sèrie 4000. Els nous trens, més sostenibles i més accessibles, formen part de la compra de material ferroviari més important de la història de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que ha suposat una inversió de 318,85 milions d’euros. S’han comprat un total de 50 trens, sumant els 26 de la sèrie 7000 per l’L3 i els 24 de la sèrie 8000 per a l’L1, que representen un 27% del total de la flota. 
La inversió d’aquests nous trens s’ha realitzat a través del contracte programa de TMB amb el consorci de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i ha comptat amb el finançament del Banc Europeu d’Inversions (BEI). Sis dels trens també han rebut ajudes del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de la Unió Europea, a través de la Generalitat de Catalunya.

Els trens de la sèrie 4000, dissenyats juntament amb els de la sèrie 3000, van entrar en  servei a l’L1 (d’ample ibèric antic de 1.674mm) entre el 1987 i el 1990 per substituir de manera progressiva als trens de la sèrie 400. Les diferències amb els trens de la sèrie 3000 eren l’ample de via, la tensió de 1.500 V i el seu gàlib que era més ample i augmentava la capacitat total del vehicle. La primera circulació oficial amb passatgers va ser el 21 d’abril de 1987, en un trajecte entre La Sagrera i Universitat. Van entrar en funcionament 17 unitats i, el 15 de febrer del 1990, s’hi van incorporar les 7 restants. Aquesta sèrie, amb 24 trens de més de 37 anys d’antiguitat, va ser reformada cap a la meitat de la seva vida útil per actualitzar-ne la tecnologia, elevar-ne la fiabilitat i millorar-ne el confort interior. Entre d’altres coses es va obrir el passadís de connexió entre cotxes.

Els trens de la 4000 van ser construïts per una associació d’empreses integrada per La Maquinista Terrestre y Marítima (MTM), Material y Construcciones SA (Macosa), Construcciones y Auxiliar de Ferrocarroles SA (CAF) i Mitsubishi Elecric Netherlands.

Novetats que incorporaven

El disseny dels trens 3000 i 4000 va ser molt innovador per l’època, amb una imatge molt moderna, i amb uns seients ideats per l’interiorista i dissenyador barceloní Miquel Milà, recentment desaparegut. Aquests seients es van poder veure a l’exposició Miguel Milà- Diseñador Pre industrial, que es va celebrar a Madrid entre el 8 de febrer i el 17 de març en el marc del certamen Madrid Design Festival. A banda d’aquesta característica, els trens també estaven pintats exteriorment de color blanc per evitar sensacions claustrofòbiques i els seients estaven orientats en paral·lel al sentit de la marxa.  La longitud dels vagons era de 16,5 metres i s’alimentaven amb corrent continu de 1500 V. El pes de cada cotxe-motor era de 36 tones, mentre que el remolc en sumava 27.

En matèria de seguretat per l’usuari l’avenç més important el trobàvem en les portes, que passaven a ser lliscants, basculants, i amb maneta d’obertura per a l’usuari, un sistema innovador per als passatgers. L’aparell d’alarma, que incorporava un sistema de megafonia que permetia una comunicació directa entre el passatge i el conductor, també aportava novetats, ja que deixava de vincular-se a la frenada d’emergència. Amb els nous 4000 i gràcies a l’intercomunicador amb el conductor, un cop accionat l’aparell es decidia a instàncies del centre de control la següent mesura a emprendre abans d’aturar el comboi, sistema que encara regeix actualment. 
Els avisadors d’estació i la senyalització a l’interior dels vagons van ser altres de les novetats més destacables d’aquests nous trens: incorporaven pantalles amb el dibuix de la línia que marcaven amb una llumeta les estacions per on ja havia passat el comboi i la propera parada. Els trens també comptaven amb els darrers avenços de la indústria en matèria mecànica sobretot en la referida als bastidors, suspensions i equips de frenada.
 
Remodelació i modernització
 

Com en el cas de la sèrie 3000, es va procedir a la seva renovació incorporant novetats com el passadís d’intercomunicació entre cotxes. L’any 2007 va començar aquest procés de remodelació de totes les unitats d'aquesta sèrie amb l'objectiu d'allargar la vida útils dels vehicles i equiparar-los als més moderns que va finalitzar l’any 2013. 
La remodelació dels combois va comportar canvis tècnics, d'estètica i d'equipament per equiparar-los al material més modern de la xarxa en aquell moment. Entre les moltes novetats incorporades, a banda del nou passadís intercomunicador (en dos composicions de tres i dos cotxes) les més visibles per a l'usuari van ser la nova disposició longitudinal dels seients i la nova ubicació, la nova situació dels agafadors, els nous polsadors a la zona per a persones amb mobilitat reduïda (PMR) -per tal que l'usuari amb problemes de mobilitat pogués avisar el motorista de la seva intenció de baixar del tren-, els indicadors lluminosos de tancament a les portes per millorar la seguretat dels viatgers amb dificultats auditives. En l’exterior, destacava el característic color vermell aplicat al frontal de la cabina.
El tren de la sèrie 4000 que ha fet el darrer recorregut amb passatgers per la línia 1 del metro ha estat el format pels motors 4045-4046-4047-4048 i pel remolc 4312.
 

Tema
Transport
  • Altres temesHistòriaConceptesHistòricPatrimoniInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBLlocsFondoHospital de BellvitgeServeiL1MetroAnys2024
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Un tren de la sèrie 4000 a l'estació de Torres i Bages L1 / Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (44.36 KB)
L'estrena d'un tren de la sèrie 4000 a l'estació Av. Carrilet de l'L1 / Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (529.53 KB)
El fulletó promocional de la nova sèrie de material mòbil que estrenava el metro de Barcelona a finals dels 80 / Imatge: TMB
Descarrega l’arxiu (795.58 KB)
Interior original d'un tren de la sèrie 4000 abans de la remodelació / Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (643.62 KB)
Nota de premsa en PDF
Descarrega l’arxiu (535.22 KB)
Comiat del darrer tren de la serie 4000 en servei. /Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (350.57 KB)
Comiat del darrer tren de la serie 4000 en servei. /Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (385.3 KB)
Comiat del darrer tren de la serie 4000 en servei. /Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (314.62 KB)
Comiat del darrer tren de la serie 4000 en servei. /Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (421.21 KB)
Comiat del darrer tren de la serie 4000 en servei. /Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (410.41 KB)
Comiat del darrer tren de la serie 4000 en servei. /Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (705.53 KB)
Comiat del darrer tren de la serie 4000 en servei. /Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (492.07 KB)
Comiat del darrer tren de la serie 4000 en servei. /Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (366.35 KB)
Comiat del darrer tren de la serie 4000 en servei. /Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (42.5 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 18 de maig (Barça – Vila-real)

Transport
Imatge
Pàgina mes de maig amb el metro de Barcelona com a protagonista / Font: Boris Kogut

El metro de Barcelona protagonitza el mes de maig d'un calendari dedicat als metros del món

Transport
Imatge
El primer 2100 reformat a l'estació d'Urquinaona / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Nou impuls per adaptar l'intercanviador de l'estació de metro d'Urquinaona

Transport
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport

Últimes notícies

Cronoescalada solidària al metro de Barcelona. /Foto: Pep Herrero (TMB)

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Societat
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Cartell de l'edició 2025 de La Nit dels Museus / Imatge: Ajuntament de Barcelona

TMB reforça el servei per a la Nit dels Museus 2025 i celebrarà una ‘jam session’ a l’estació de Diagonal

Cultura i Oci
Imatge
TMB

L’evolució de la uniformitat de TMB: un viatge en el temps a partir de la vestimenta dels empleats

Empresa
Gallery

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons