Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. TMB obre al públic les “estacions fantasma” i diferents espais emblemàtics del metro de Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
05.09.2025
Premsa TMB

TMB obre al públic les “estacions fantasma” i diferents espais emblemàtics del metro de Barcelona

S’oferiran més de 5.000 places gratuïtes perquè la ciutadania de Barcelona pugui visitar fins a vuit espais que habitualment estan tancats al públic, en el marc de la celebració del centenari de metro

Per primer cop a la història es faran visites a les “estacions fantasma” de Correus i Gaudí, però també es podrà accedir a ubicacions com els tallers de ZAL i Santa Eulàlia, la subcentral de Mercat Nou i llocs singulars com l’escala de cargol d’Urquinaona.

Imatge
Tal com era l'estació de Correus l'any 1958 / Foto: Arxiu Fundació TMB
Tal com era l'estació de Correus l'any 1958 / Foto: Arxiu Fundació TMB
< >Tal com era l'estació de Correus l'any 1958 / Foto: Arxiu Fundació TMB

El metro de Barcelona està celebrant el seu centenari i, entre les diferents activitats, obrirà els seus espais més emblemàtics per primer cop a tota la ciutadania. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha organitzat visites a vuit espais diferents de la seva xarxa de metro, incloses les conegudes com “estacions fantasma” de Correus i Gaudí. Totes les visites són gratuïtes i es realitzaran durant els mesos de setembre, octubre i novembre. Les inscripcions es podran fer a partir del 9 de setembre a les 10h del matí a https://obrimelmetro.cat/, fins a esgotar les inscripcions disponibles a tots els espais, que sumen un total de 5.033 places. 

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha explicat que “estem celebrant els 100 anys del metro amb els seus protagonistes: els i les professionals del metro, que cada dia fan possible el servei, i la ciutadania de Barcelona. Per això, volem obrir els espais més emblemàtics de la xarxa de metro tant per als que hi treballen com per a les persones usuàries”. Flores ha destacat que “per primer cop es podran visitar les anomenades ‘estacions fantasma’ de Gaudí i Correus que formen part del patrimoni i la història de la nostra ciutat” però, a més, “obrim les portes a la ciutadania perquè coneguin com es treballa a TMB amb visites a tallers, simuladors i el centre de control”. 

Així, aquest dimarts, 9 de setembre, s’obriran les inscripcions per a les noves jornades de portes obertes planificades amb motiu del Centenari de Metro per visitar, prèvia reserva, vuit espais diferents de la xarxa: el Centre de Control de Metro (CCM), la sala de simuladors de conducció, el taller de Santa Eulàlia, el taller de ZAL, la subcentral elèctrica de Mercat Nou i els espais singulars com l’antiga escala de cargol d’Urquinaona i les estacions de Gaudí i Correus. 

Les primeres visites als espais començaran el cap de setmana del 13 i 14 de setembre, coincidint amb la Setmana Europea de la Mobilitat, a excepció de Correus i Gaudí, que es podran visitar diversos dies dels mesos d’octubre i novembre.

Visites al metro per la Setmana Europea de la Mobilitat 

Enguany, la Setmana Europea de la mobilitat, que se celebra del 16 al 22 de setembre, inclou precisament com a gran novetat les portes obertes d’espais mai visitats del metro de Barcelona com l’antiga escala d’Urquinaona o la subcentral elèctrica de Mercat Nou. També es podran visitar dos tallers de metro, el més antic i el més nou, que són el de Santa Eulàlia i  el taller de ZAL. Totes les visites als espais de la xarxa de metro es produiran entre el 13 i el 14 de setembre, incloent el Centre de Control de Metro (CCM) i la sala de simuladors de conducció, que ja es van obrir al juliol acollint un total de 768 persones.

Les “estacions fantasma” es visitaran a l’octubre i novembre

Per primer cop a la història de la ciutat, les conegudes com “estacions fantasma” seran obertes al públic, serà a l’octubre i al novembre, i la primera en obrir serà l’estació de Gaudí construïda al 1968 però que mai es va arribar a posar en servei. Gaudí està situada entre les estacions de Sagrada Família i Sant Pau / Dos de Maig, i les visites seran guiades. A l’andana, que mai s’ha utilitzat com a tal, es podrà conèixer la història dels Cent Anys del Metro de Barcelona.

Pel que fa a Correus, l’estació va estar en funcionament des de 1934 fins al 1972. Formava part del segon ramal de la línia del Gran Metro i va desaparèixer quan aquesta línia, l'actual L4, es va allargar fins la Barceloneta. Aquesta visita es farà de matinada perquè Correus no té un accés des del carrer i s’ha de caminar per la via per poder arribar-hi. Per tant, es imprescindible que el metro estigui aturat.

Espais professionals a la rereguarda del suburbà

Més enllà de les “estacions fantasma”, amb motiu del centenari del metro s'han organitzat visites a llocs emblemàtics de la xarxa com ara el taller de Santa Eulàlia, que data del 1922 i és el més antic del metro de Barcelona. Aquest taller dona servei a la línia 1 i està ubicat en un edifici que acull tres naus de cotxeres i un recinte d'oficines, el conjunt és considerat monument protegit com a bé cultural d'interès local del municipi de l'Hospitalet de Llobregat.

Les instal·lacions de ZAL són un altre dels espais que s’obriran i que donen servei a les línies automàtiques 9 i 10, les més noves de la xarxa del metro de Barcelona. En aquest taller es posen a punt els trens i se supervisen els sistemes que permeten que aquest mitjà de transport funcioni tots els dies de l’any.

Pel que fa a la subcentral elèctrica de Mercat Nou és un dels edificis originals que queden de l'antic Metro Transversal (avui línia1), és obra de l'arquitecte Joan Bergós Massó, que va fer construccions d’influència renaixentista italiana, de l’art tradicional català i algunes derivades del modernisme i de l’arquitecte Gaudí.

La ciutadania també podrà visitar les escales de cargol d’Urquinaona. El 19 de desembre del 1926 el Gran Metro obria un segon ramal de la seva línia que enllaçava l'estació d'Aragó amb la de Jaume I, i que incorporava una altra estació intermèdia, Urquinaona (avui línia 4). El seu accés original disposava d'un edicle de ferro i vidre que protegia les escales i l'ascensor. Amb el pas del temps, l'edicle va anar perdent els elements decoratius de forja i altres i finalment es va enderrocar l'any 1972. D’aquest espai queda l’antiga escala de cargol, que és el que ara es podrà visitar. 

Tema
Empresa
  • ConceptesCulturalHistòricPatrimoniInstitucionsTMBAnys2025
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Nota de premsa en pdf.
Descarrega l’arxiu (149.15 KB)
Dossier de premsa portes obertes al metro.
Descarrega l’arxiu (1.09 MB)
Tal com era l'estació de Correus l'any 1958 / Foto: Arxiu Fundació TMB
Descarrega l’arxiu (1.05 MB)
L'estació de Gaudí decorada per un espot publicitari l'any 2018 / Foto: Arxiu TMB
Descarrega l’arxiu (411.78 KB)
Tal com era l'estació de Correus l'any 1958 / Foto: Arxiu Fundació TMB
Descarrega l’arxiu (262.52 KB)
L'estació de Correus l'any 1956 / Foto: Arxiu Fundació TMB
Descarrega l’arxiu (1.31 MB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB adquireix els primers vehicles de manteniment 100% elèctrics per a la xarxa de Metro

Empresa
Línia 2 de metro. /Foto: Pep Herrero (TMB)

TMB licita els 39 trens nous que permetran augmentar la capacitat i la freqüència del metro de Barcelona

Empresa
Imatge
Estació AMBici a Sant Joan Despí. /Foto: AMB

L’AMBici amplia el seu horari fins a les 2 de la matinada a partir de l’1 d’agost

Empresa
Imatge
Visita de portes obertes als simuladors del metro.

300 persones visiten els simuladors de TMB per "conduir" el metro per un dia

Empresa

Últimes notícies

Estació de Trinitat Nova de l'L4 de metro

La línia 4 de metro recupera dilluns la normalitat al servei després de les obres de millora

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Quevedo al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Xavier Flores, nou conseller delegat de TMB. /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

Xavier Flores, conseller delegat de TMB, entrevistat a "El Economista"

En xarxa
Third-party content
Imatge
Tren sèrie 1000 de color blau i blanc en un taller de metro, als anys 70 / Foto: Arxiu Fundació TMB

L'evolució dels colors dels trens del metro: del negre i grana al blanc i vermell, passant pel blau i el crema

Cultura i Oci

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons