Header Top menu
TMB obre al públic les “estacions fantasma” i diferents espais emblemàtics del metro de Barcelona
S’oferiran més de 5.000 places gratuïtes perquè la ciutadania de Barcelona pugui visitar fins a vuit espais que habitualment estan tancats al públic, en el marc de la celebració del centenari de metro
Per primer cop a la història es faran visites a les “estacions fantasma” de Correus i Gaudí, però també es podrà accedir a ubicacions com els tallers de ZAL i Santa Eulàlia, la subcentral de Mercat Nou i llocs singulars com l’escala de cargol d’Urquinaona.
El metro de Barcelona està celebrant el seu centenari i, entre les diferents activitats, obrirà els seus espais més emblemàtics per primer cop a tota la ciutadania. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha organitzat visites a vuit espais diferents de la seva xarxa de metro, incloses les conegudes com “estacions fantasma” de Correus i Gaudí. Totes les visites són gratuïtes i es realitzaran durant els mesos de setembre, octubre i novembre. Les inscripcions es podran fer a partir del 9 de setembre a les 10h del matí a https://obrimelmetro.cat/, fins a esgotar les inscripcions disponibles a tots els espais, que sumen un total de 5.033 places.
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha explicat que “estem celebrant els 100 anys del metro amb els seus protagonistes: els i les professionals del metro, que cada dia fan possible el servei, i la ciutadania de Barcelona. Per això, volem obrir els espais més emblemàtics de la xarxa de metro tant per als que hi treballen com per a les persones usuàries”. Flores ha destacat que “per primer cop es podran visitar les anomenades ‘estacions fantasma’ de Gaudí i Correus que formen part del patrimoni i la història de la nostra ciutat” però, a més, “obrim les portes a la ciutadania perquè coneguin com es treballa a TMB amb visites a tallers, simuladors i el centre de control”.
Així, aquest dimarts, 9 de setembre, s’obriran les inscripcions per a les noves jornades de portes obertes planificades amb motiu del Centenari de Metro per visitar, prèvia reserva, vuit espais diferents de la xarxa: el Centre de Control de Metro (CCM), la sala de simuladors de conducció, el taller de Santa Eulàlia, el taller de ZAL, la subcentral elèctrica de Mercat Nou i els espais singulars com l’antiga escala de cargol d’Urquinaona i les estacions de Gaudí i Correus.
Les primeres visites als espais començaran el cap de setmana del 13 i 14 de setembre, coincidint amb la Setmana Europea de la Mobilitat, a excepció de Correus i Gaudí, que es podran visitar diversos dies dels mesos d’octubre i novembre.
Visites al metro per la Setmana Europea de la Mobilitat
Enguany, la Setmana Europea de la mobilitat, que se celebra del 16 al 22 de setembre, inclou precisament com a gran novetat les portes obertes d’espais mai visitats del metro de Barcelona com l’antiga escala d’Urquinaona o la subcentral elèctrica de Mercat Nou. També es podran visitar dos tallers de metro, el més antic i el més nou, que són el de Santa Eulàlia i el taller de ZAL. Totes les visites als espais de la xarxa de metro es produiran entre el 13 i el 14 de setembre, incloent el Centre de Control de Metro (CCM) i la sala de simuladors de conducció, que ja es van obrir al juliol acollint un total de 768 persones.
Les “estacions fantasma” es visitaran a l’octubre i novembre
Per primer cop a la història de la ciutat, les conegudes com “estacions fantasma” seran obertes al públic, serà a l’octubre i al novembre, i la primera en obrir serà l’estació de Gaudí construïda al 1968 però que mai es va arribar a posar en servei. Gaudí està situada entre les estacions de Sagrada Família i Sant Pau / Dos de Maig, i les visites seran guiades. A l’andana, que mai s’ha utilitzat com a tal, es podrà conèixer la història dels Cent Anys del Metro de Barcelona.
Pel que fa a Correus, l’estació va estar en funcionament des de 1934 fins al 1972. Formava part del segon ramal de la línia del Gran Metro i va desaparèixer quan aquesta línia, l'actual L4, es va allargar fins la Barceloneta. Aquesta visita es farà de matinada perquè Correus no té un accés des del carrer i s’ha de caminar per la via per poder arribar-hi. Per tant, es imprescindible que el metro estigui aturat.
Espais professionals a la rereguarda del suburbà
Més enllà de les “estacions fantasma”, amb motiu del centenari del metro s'han organitzat visites a llocs emblemàtics de la xarxa com ara el taller de Santa Eulàlia, que data del 1922 i és el més antic del metro de Barcelona. Aquest taller dona servei a la línia 1 i està ubicat en un edifici que acull tres naus de cotxeres i un recinte d'oficines, el conjunt és considerat monument protegit com a bé cultural d'interès local del municipi de l'Hospitalet de Llobregat.
Les instal·lacions de ZAL són un altre dels espais que s’obriran i que donen servei a les línies automàtiques 9 i 10, les més noves de la xarxa del metro de Barcelona. En aquest taller es posen a punt els trens i se supervisen els sistemes que permeten que aquest mitjà de transport funcioni tots els dies de l’any.
Pel que fa a la subcentral elèctrica de Mercat Nou és un dels edificis originals que queden de l'antic Metro Transversal (avui línia1), és obra de l'arquitecte Joan Bergós Massó, que va fer construccions d’influència renaixentista italiana, de l’art tradicional català i algunes derivades del modernisme i de l’arquitecte Gaudí.
La ciutadania també podrà visitar les escales de cargol d’Urquinaona. El 19 de desembre del 1926 el Gran Metro obria un segon ramal de la seva línia que enllaçava l'estació d'Aragó amb la de Jaume I, i que incorporava una altra estació intermèdia, Urquinaona (avui línia 4). El seu accés original disposava d'un edicle de ferro i vidre que protegia les escales i l'ascensor. Amb el pas del temps, l'edicle va anar perdent els elements decoratius de forja i altres i finalment es va enderrocar l'any 1972. D’aquest espai queda l’antiga escala de cargol, que és el que ara es podrà visitar.
Recursos disponibles





