Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. TMB millora els espais de 26 estacions de metro aplicant mesures antivandàliques i renovant la il·luminació
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
17.10.2024
Premsa TMB

TMB millora els espais de 26 estacions de metro aplicant mesures antivandàliques i renovant la il·luminació

Espanya, Sants-Estació, Fontana o Arc de Triomf són algunes de les estacions on s’han renovat espais de les andanes o els passadissos

Els treballs inclouen, en alguns casos, el canvi per llums LED, més sostenibles i que ajuden a crear indrets amables i més segurs pels usuaris

Imatge
Imatge d'un passadis renovat. /Foto: TMB
Imatge d'un passadis renovat. /Foto: TMB
< >Imatge d'un passadis renovat. /Foto: TMB

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha millorat els espais de 26 estacions que formen part de la xarxa mitjançant un pla especial pensat per minimitzar l’impacte d’actes vandàlics, i alhora ha renovat la il·luminació estàtica en diferents punts del metro. Els treballs, que s’estendran a 30 estacions fins a finals d’any, van més enllà d’aquelles neteges que es fan de manera diària en aquests espais i consisteixen en l’aplicació de tractaments especials que eliminen les pintures o altres elements que cobreixen algunes superfícies d’andanes, passadissos o vestíbuls. També incorporen el repintat d’aquelles zones més desgastades per humitats o agents externs, així com la protecció i renovació d’elements de pedra, ceràmics o paraments sintètics que ja de per si, es veuen deteriorats per les neteges de protecció diàries. D’igual manera, s’ha millorat també la il·luminació de diferents espais de la xarxa, per convertir els espais transitables en indrets més amables gràcies a la incorporació de sistemes LED que doblen la mitjana de nivells lumínics actuals i que és el tipus de llum que recomanen directives europees. 

Totes aquestes accions permeten retornar les estacions i passadissos a una mena de posada a 0, el més similar a l’estat en què es trobaven quan es van inaugurar, així com la de millorar la seguretat dels passadissos i racons del metro amb una il·luminació més intensa i eficient. 

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que aquests treballs faran de la xarxa de metro “un espai més amable i confortable”, gràcies a la neteja a fons dels espais i a la migració al sistema LED. Ara, remarca Bonet, aquest canvi tindrà un impacte en les estacions perquè ajudarà a “crear un entorn més segur per a totes les persones usuàries del transport públic, seguint així amb el ferm compromís de TMB amb la lluita contra l’assetjament sexual i les agressions LGTBI-fòbiques”.

30 estacions renovades a final d’any

Amb les tècniques descrites ja s'ha actuat en 26 estacions, impactant tant en intervencions parcials com totals en funció de l'estat de conservació. Les estacions renovades a la línia 1 han estat Arc de Triomf, Plaça de Sants, Marina, Urgell i Espanya. Pel que fa a la línia 2, Paral·lel, Verneda i Sant Martí; a la línia 3, Penitents, Lesseps, Fontana, Sants- Estació i Vallcarca; a la 4, Jaume I, Besós Mar, Selva de Mar, Poblenou, Bogatell i Maragall, i a la 5, Can Boixeres, Horta, Can Vidalet, Plaça de Sants, Badal, Sants- Estació i Virrei Amat. 

Dintre d’aquesta bateria d’actuacions, destaquen les millores fetes a estacions com Fontana, que ha renovat espais com andanes o passadissos dels vestíbuls, Espanya (L1), amb repintat i neteja de diferents elements de via, o Sants-Estació (L3), que també ha rebut una neteja i un repintat de diferents elements. Paral·lelament, també s'han renovat tots els centres de gestió d'estació (*CGE) i tancaments d’andana de la xarxa, en ser dependències altament vandalitzades. Cal destacar que a banda de les estacions esmentades, actualment s’estan finalitzant també els treballs a Vilapicina de la L5. Les estacions de Torrassa L1, Espanya L3 i Diagonal L3, seran les pròximes que es renovaran fins al primer trimestre de 2025.

Producte bicomponent

Una de les característiques del manteniment per vandalisme, és protegir les superfícies per a minimitzar l'impacte d'actes vandàlics, i facilitar l'eliminació i normalització dels materials atacats amb pintura, àcid o accions mecàniques. Aquesta protecció es va degradant amb el pas del temps a mesura que es van realitzant neteges de grafitis i altres elements. Els atacs repetitius provoquen la deterioració de la protecció i a vegades aquesta deterioració arriba al propi material base. Recuperar la imatge dels materials danyats, és costós, laboriós i no sempre el resultat visual és satisfactori, ja que hi ha agressions que penetren a l'interior del material. Davant aquesta situació, des de metro es va treballar conjuntament amb l'empresa que realitza el manteniment de les estacions perquè un únic producte, protegís i renovés la imatge de la superfície. D'aquí neix el producte bicomponent que s'utilitza en aquestes actuacions en l'actualitat i que s’aplica principalment en horari fora del servei comercial. El producte s’empra en superfícies fenòliques i ceràmiques degradades, donant una protecció molt elevada i facilitant la renovació del material. Per a actes vandàlics en altres superfícies com marbre, granit o ceràmica, es realitzen altres tècniques mecàniques o químiques que no altera l'aspecte original del material.

Espais més amables 

Pel que fa a l’aspecte lumínic s’ha completat la substitució de l’enllumenat fluorescent per tecnologia LED a les estacions de Torrassa, Universitat (L1 i L2), Urquinaona (L1), Marina i a les andanes d’Arc de Triomf. Aquesta millora no només acompleix amb els valors normatius de nivells lumínics sinó que els supera i garanteix una il·luminació òptima i uniforme. Les noves lluminàries LED doblen la mitjana de nivells lumínics actuals proporcionen una il·luminació més brillant i consistent, eliminant els racons foscos i millorant la visibilitat en totes les àrees. A més, aquesta il·luminació augmenta la seguretat, reduint el risc d’accidents i millorant la sensació de seguretat per a tots els usuaris. També és més eficient energèticament, reduint el consum d’energia a més de la meitat i contribuint a la sostenibilitat ambiental. Amb l’actualització, s’han abordat i solucionat també els problemes d’obsolescència tècnica, assegurant que el sistema d’il·luminació estigui a l’avantguarda de la tecnologia.

Tema
Transport
  • InfraestructuraEstacióParadaInstitucionsTMBServeiMetroAnys2024
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Nota de premsa en PDF
Descarrega l’arxiu (153.97 KB)
Imatge d'un passadis renovat. /Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (35.27 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

La revetlla de Sant Joan a la platja de la Nova Icària / Foto: Ajuntament de Barcelona

El metro de Barcelona funcionarà 43 hores sense interrupció i comptarà amb més trens per a la revetlla de Sant Joan

Transport
L'Exposició d'Autobusos Clàssics 2024 va reunit més de 10.000 assistents / Foto: Pep Herrero (TMB)

L’Exposició d’Autobusos Clàssics de Barcelona torna aquest cap de setmana a l’avinguda Maria Cristina

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Billie Eilish al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge roda de premsa tall estiu 2025 / Foto: Pep Herrero (TMB)

Les obres de millora del metro de Barcelona obligaran a tallar parcialment el servei a les línies 4 i 11

Transport

Últimes notícies

Les noves incorporacions com a personal de conducció de bus de TMB per aquest estiu 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB incorpora avui 217 professionals de conducció per a bus

Empresa
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa
Imatge
Imatge de l'estand de TMB i FGC a la UITP Summit d'Hamburg / Font:  TMB

L'aposta de TMB per la mobilitat sostenible s'exposa a la cimera internacional de la UITP

Empresa
Imatge
Els alumnes de 2n A de Primària de l'escola Auró, en un moment de la formació de TMB Educa / Foto: TMB

El programa TMB Educa presenta la seva primera activitat virtual

Cultura i Oci

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons