Header Top menu
TMB millora els espais de 26 estacions de metro aplicant mesures antivandàliques i renovant la il·luminació
Espanya, Sants-Estació, Fontana o Arc de Triomf són algunes de les estacions on s’han renovat espais de les andanes o els passadissos
Els treballs inclouen, en alguns casos, el canvi per llums LED, més sostenibles i que ajuden a crear indrets amables i més segurs pels usuaris
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha millorat els espais de 26 estacions que formen part de la xarxa mitjançant un pla especial pensat per minimitzar l’impacte d’actes vandàlics, i alhora ha renovat la il·luminació estàtica en diferents punts del metro. Els treballs, que s’estendran a 30 estacions fins a finals d’any, van més enllà d’aquelles neteges que es fan de manera diària en aquests espais i consisteixen en l’aplicació de tractaments especials que eliminen les pintures o altres elements que cobreixen algunes superfícies d’andanes, passadissos o vestíbuls. També incorporen el repintat d’aquelles zones més desgastades per humitats o agents externs, així com la protecció i renovació d’elements de pedra, ceràmics o paraments sintètics que ja de per si, es veuen deteriorats per les neteges de protecció diàries. D’igual manera, s’ha millorat també la il·luminació de diferents espais de la xarxa, per convertir els espais transitables en indrets més amables gràcies a la incorporació de sistemes LED que doblen la mitjana de nivells lumínics actuals i que és el tipus de llum que recomanen directives europees.
Totes aquestes accions permeten retornar les estacions i passadissos a una mena de posada a 0, el més similar a l’estat en què es trobaven quan es van inaugurar, així com la de millorar la seguretat dels passadissos i racons del metro amb una il·luminació més intensa i eficient.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que aquests treballs faran de la xarxa de metro “un espai més amable i confortable”, gràcies a la neteja a fons dels espais i a la migració al sistema LED. Ara, remarca Bonet, aquest canvi tindrà un impacte en les estacions perquè ajudarà a “crear un entorn més segur per a totes les persones usuàries del transport públic, seguint així amb el ferm compromís de TMB amb la lluita contra l’assetjament sexual i les agressions LGTBI-fòbiques”.
30 estacions renovades a final d’any
Amb les tècniques descrites ja s'ha actuat en 26 estacions, impactant tant en intervencions parcials com totals en funció de l'estat de conservació. Les estacions renovades a la línia 1 han estat Arc de Triomf, Plaça de Sants, Marina, Urgell i Espanya. Pel que fa a la línia 2, Paral·lel, Verneda i Sant Martí; a la línia 3, Penitents, Lesseps, Fontana, Sants- Estació i Vallcarca; a la 4, Jaume I, Besós Mar, Selva de Mar, Poblenou, Bogatell i Maragall, i a la 5, Can Boixeres, Horta, Can Vidalet, Plaça de Sants, Badal, Sants- Estació i Virrei Amat.
Dintre d’aquesta bateria d’actuacions, destaquen les millores fetes a estacions com Fontana, que ha renovat espais com andanes o passadissos dels vestíbuls, Espanya (L1), amb repintat i neteja de diferents elements de via, o Sants-Estació (L3), que també ha rebut una neteja i un repintat de diferents elements. Paral·lelament, també s'han renovat tots els centres de gestió d'estació (*CGE) i tancaments d’andana de la xarxa, en ser dependències altament vandalitzades. Cal destacar que a banda de les estacions esmentades, actualment s’estan finalitzant també els treballs a Vilapicina de la L5. Les estacions de Torrassa L1, Espanya L3 i Diagonal L3, seran les pròximes que es renovaran fins al primer trimestre de 2025.
Producte bicomponent
Una de les característiques del manteniment per vandalisme, és protegir les superfícies per a minimitzar l'impacte d'actes vandàlics, i facilitar l'eliminació i normalització dels materials atacats amb pintura, àcid o accions mecàniques. Aquesta protecció es va degradant amb el pas del temps a mesura que es van realitzant neteges de grafitis i altres elements. Els atacs repetitius provoquen la deterioració de la protecció i a vegades aquesta deterioració arriba al propi material base. Recuperar la imatge dels materials danyats, és costós, laboriós i no sempre el resultat visual és satisfactori, ja que hi ha agressions que penetren a l'interior del material. Davant aquesta situació, des de metro es va treballar conjuntament amb l'empresa que realitza el manteniment de les estacions perquè un únic producte, protegís i renovés la imatge de la superfície. D'aquí neix el producte bicomponent que s'utilitza en aquestes actuacions en l'actualitat i que s’aplica principalment en horari fora del servei comercial. El producte s’empra en superfícies fenòliques i ceràmiques degradades, donant una protecció molt elevada i facilitant la renovació del material. Per a actes vandàlics en altres superfícies com marbre, granit o ceràmica, es realitzen altres tècniques mecàniques o químiques que no altera l'aspecte original del material.
Espais més amables
Pel que fa a l’aspecte lumínic s’ha completat la substitució de l’enllumenat fluorescent per tecnologia LED a les estacions de Torrassa, Universitat (L1 i L2), Urquinaona (L1), Marina i a les andanes d’Arc de Triomf. Aquesta millora no només acompleix amb els valors normatius de nivells lumínics sinó que els supera i garanteix una il·luminació òptima i uniforme. Les noves lluminàries LED doblen la mitjana de nivells lumínics actuals proporcionen una il·luminació més brillant i consistent, eliminant els racons foscos i millorant la visibilitat en totes les àrees. A més, aquesta il·luminació augmenta la seguretat, reduint el risc d’accidents i millorant la sensació de seguretat per a tots els usuaris. També és més eficient energèticament, reduint el consum d’energia a més de la meitat i contribuint a la sostenibilitat ambiental. Amb l’actualització, s’han abordat i solucionat també els problemes d’obsolescència tècnica, assegurant que el sistema d’il·luminació estigui a l’avantguarda de la tecnologia.