Header Top menu
TMB inicia la licitació de 210 autobusos elèctrics i híbrids dins del pla de renovació de la flota
La comanda, dividida en cinc lots i valorada en 116 milions d’euros, servirà per avançar en la reducció d’emissions els pròxims quatre anys
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha obert el procés per adquirir 210 autobusos elèctrics i híbrids, que en substituiran d’altres de tecnologies més contaminants i de 15 anys d’antiguitat que vagin arribant al final de la vida útil entre aquest any i el 2025. Es tracta de la primera concreció del full de ruta anunciat el desembre passat per a la millora de la qualitat ambiental de la flota d'autobusos de Barcelona, segons el qual a partir d’ara s’hi incorporaran només vehicles nets i preferentment de tracció elèctrica.
La licitació oberta aquesta setmana, de gran volum i acordada amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), està dividida en cinc lots, dels quals dos corresponen a vehicles 100% elèctrics i d’emissió zero, que sumen 78 unitats: 29 articulats equipats amb pantògraf per a la càrrega d’oportunitat i 49 estàndard de bateries i pantògraf per a la càrrega nocturna a la cotxera, dividits aquests últims en dos sublots que s’adjudicaran a proveïdors diferents.
Electrificació completa de les línies H12, H16 i V15
Els 29 articulats elèctrics de càrrega ràpida s’afegiran a la comanda de 23 vehicles del mateix tipus que estan en fase de fabricació i els 7 actualment en servei a la línia H16. L’objectiu és portar a terme el projecte d’electrificació completa de les tres primeres línies urbanes de Barcelona, totes tres de gran demanda: H16, H12 i V15. La resta contribuiran a fer possible que el 2030 més de la meitat de la flota d’autobusos de TMB sigui de propulsió elèctrica.
A banda dels elèctrics, el grup més nombrós de vehicles a contractar és el dels estàndards híbrids de gas natural comprimit: se’n fabricaran 85. El tercer lot està format per 23 articulats també estàndard de gas natural comprimit. Tots aniran destinats a substituir cotxes de gas natural comprimit de tecnologia antiga. Finalment, se sol·liciten ofertes per subministrar 24 autobusos de dos pisos de propulsió híbrida dièsel-elèctrica per substituir unitats dièsel, també de dos pisos, del Barcelona Bus Turístic.
Entre les condicions per als subministradors hi ha l’entrega escalonada dels 210 autobusos en funció de les necessitats de renovació de la flota que hi hagi cada any fins al 2025. En conjunt el pressupost base ascendeix a 116 milions d’euros.
Rosa Alarcón: accelerem el pas cap a una xarxa eficient i sostenible
La presidenta de TMB, Rosa Alarcón, ha situat el concurs que ara s’obre “dins l’aposta estratègica per a la modernització i ambientalització total de la flota, que inclou l’amortització dels vehicles dièsel, perquè volem que la xarxa d’autobusos de Barcelona sigui innovadora, eficient, segura i sobretot neta i sostenible, en la línia dels objectius de la Unió Europea per descarbonitzar el transport i combatre l’emergència climàtica”.
Per fer-ho possible, ha subratllat Alarcón, “TMB ha planificat una inversió de més de 400 milions d’euros els pròxims sis anys que inclou no sols la compra dels autobusos més nets disponibles per a cada tipologia sinó també els vehicles auxiliars, les infraestructures necessàries i la promoció de l’hidrogen i del biogàs com a energies verdes d’un futur que volem accelerar al màxim”.
Amb la licitació en curs es cobreix aproximadament la meitat de les necessitats d’adquisició d’autobusos de TMB per als pròxims quatre anys, estimades en 410 unitats, de les quals el 62% seran d’emissió zero: elèctrics de bateries, de càrrega per pantògraf o de pila d’hidrogen.
Precisament, entre les tres comandes d’Autobusos adjudicades i pendents de lliurament hi ha la de 8 unitats de pila d’hidrogen que fabrica Caetano Bus. Les altres dues són la de 23 articulats elèctrics que subministren Solaris i Irizar, i la de 46 cotxes híbrids de gas natural (els primers d’aquest tipus) de què s’encarreguen MAN i Evobus. En total, 77 nous autobusos de propulsió verda per estrenar al llarg del 2021.
- Altres temesMedi ambientConceptesInnovacióMedi ambientTecnologiaInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiBusAnys2021