Header Top menu
TMB inicia la licitació per adquirir 29 autobusos elèctrics
Seran 23 articulats i 6 minibusos d’emissió zero que milloraran la qualitat de l’aire i substituiran vehicles que arriben al final de la seva vida útil. El Pla de renovació de la Flota de Bus per al període 2019-21 contempla una inversió de 135 milions d’euros
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) continua amb el seu compromís per la reducció d’emissions. Ara es licitarà la substitució de 29 autobusos dièsel i de gas natural comprimit per autobusos elèctrics de tecnologia avançada i emissió zero, amb l’objectiu de renovar els vehicles de la flota actual que han arribat al final de la seva vida útil després de més de 15 anys de servei i per reduir dràsticament les emissions de diòxid de carboni (CO2), causants de l’escalfament global.
L’inici de la compra d’aquests autobusos consta de dues licitacions. La primera correspon a 23 autobusos articulats elèctrics que serviran les línies d’altes prestacions de la xarxa de bus, per un valor de 22 milions d’euros. La segona licitació fa referència als sis minibusos elèctrics que serviran línies de Bus del Barri, per un valor d’uns 2 milions d’euros. Els vehicles es fabricaran durant l’any 2020 i es començaran a lliurar entre finals de 2020 i principis de 2021.
Inversió creixent en material mòbil
El repte per millorar la qualitat del medi ambient i aconseguir unes ciutats més saludables es plasma en el Pla de Renovació de la Flota de Bus per al període 2019-2021, acordat amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que suposa una inversió de 115 milions d’euros i l’adquisició de 254 vehicles. A aquesta inversió, s’ha de sumar l’execució de les obres i infraestructures necessàries perquè els vehicles elèctrics siguin operatius, que representen 20 milions d’euros més. En total 135 milions.
En aquest sentit, la presidenta de TMB, Rosa Alarcón ha manifestat que “amb aquesta licitació reafirmem la nostra aposta per fer del transport públic de superfície un transport més sostenible per a tota la ciutat i que ens ha de permetre adaptar-nos a les noves necessitats de mobilitat que ens plantegen la contaminació i l’escalfament global. Aquest és el gran repte que tenim per davant durant els propers anys. Hem de contribuir a fer possible unes ciutats millors, més saludables, menys contaminades i amb més qualitat de vida”.
Pla de renovació de la flota de bus (2019-2021)
L’increment d’inversió de l’empresa d’Autobusos de TMB en material mòbil s’orienta no sols a rebaixar l’edat i la fiabilitat dels vehicles de transport, sinó també a reduir-ne l’impacte ambiental. El consum energètic de combustible d’un autobús híbrid, i per tant també les emissions de CO2, són de mitjana un 30% més baixes que les d’un cotxe dièsel equivalent, i arriben al 45% en certs models. En el cas d’un autobús elèctric, la reducció és del 100%. La tracció elèctrica també disminueix el soroll, les vibracions i millora la tracció del vehicle, la qual cosa redunda en una clara millora de confortabilitat.
La flota d’autobusos de TMB ja va experimentar una primera reconversió ambiental entre els anys 2011 i 2014, i això fa que actualment no doni servei amb vehicles de categoria ambiental inferior a Euro 3. Per aconseguir-ho, es van transformar en híbrids 70 autobusos dièsel i 13 autobusos de GNC. A més, 425 autobusos dièsel van ser equipats amb filtres que retenen els òxids de nitrogen i les partícules fines, els dos contaminants de més impacte en el medi local i la salut de les persones.
Amb aquestes mesures, l’aprofitament de les qualitats ambientals del gas natural comprimit, que propulsa el 35% dels vehicles, i l’orientació verda de les noves compres (sempre se selecciona el vehicle més sostenible dins del que pot oferir la indústria de l’automoció), la flota de bus de TMB es va posicionar com la més neta d’Europa. Un títol reconegut el 2015 per la Unió Internacional de Transport Públic.
Des del 2012 els autobusos de Barcelona s’han situat a l’avantguarda d'Europa pels baixos nivells d’emissions de gasos i partícules nocives per a la salut de les persones —gràcies a l'ús del gas natural comprimit i la instal·lació massiva de filtres anticontaminants—, i busquen a més limitar les emissions de gasos que contribueixen a l'escalfament global mitjançant l’electrificació progressiva. Actualment la flota de TMB integra 351 vehicles híbrids i 9 elèctrics purs, tots ells d’emissió zero. A més, a finals d’aquest any s’afegiran 105 autobusos, dels quals 49 seran estàndard de 12 metres equipats amb motors de gas natural comprimit d’última generació, 26 seran articulats de 18 metres de longitud amb la mateixa tecnologia i 30 seran vehicles estàndard de propulsió híbrida.
- ConceptesInnovacióMedi ambientInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiBusAnys2019