Header Top menu
TMB es prepara per a la fase 1 amb diverses mesures que permetin el retorn dels usuaris
L'oferta de trens i autobusos s'incrementarà a partir de dilluns, amb reforços especials a les hores punta i a les línies de més afluència
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) es prepara per passar a la fase 1 de la desescalada amb diverses mesures que permetin la recuperació progressiva del transport públic d’una manera segura. Les xarxes de metro i autobusos aplicaran a partir de dilluns vinent, 25 de maig, un conjunt d’accions per facilitar el retorn a la nova normalitat.
Des de la companyia es fa també una crida a un compromís social cívic i responsable que afavoreixi una nova manera de viatjar al transport públic. En aquest sentit, TMB recorda, a través dels seus canals d’informació, l’obligatorietat d’utilitzar les mascaretes, respectar les distàncies de seguretat i rentar-se les mans amb freqüència, així com la conveniència de fer els desplaçaments fora de les hores punta per evitar aglomeracions.
En aquest compromís col·lectiu, TMB també demana a les empreses i les administracions que facilitin el teletreball i flexibilitzin els horaris d’entrada i sortida dels seus empleats per facilitar la distribució dels desplaçaments en franges horàries més amples.
Informació sobre nivells d’ocupació
TMB ha planificat l’oferta de les xarxes de transport per adequar-les a les necessitats superiors de mobilitat de les següents fases de la desescalada de l’emergència sanitària a Barcelona i l’àrea metropolitana. Junt amb l’augment de la capacitat, el canvi de fase suposarà un increment de la informació de servei que es difon pels canals de la companyia, en especial dels nivells d’ocupació del metro i els autobusos, perquè els usuaris puguin fer els desplaçaments amb les màximes condicions de confort i seguretat.
Per facilitar la planificació del viatge i evitar aglomeracions, a partir de dilluns TMB posarà a disposició dels ciutadans un aplicatiu que mostrarà indicadors de l’ocupació mitjana estimada. Es podrà consultar la informació per línia, sentit, estació i franja horària per al metro; i per línia, sentit i franja horària per al bus. Així, els usuaris podran saber amb antelació l’espai disponible en cada itinerari i podran prendre decisions sobre els horaris i els recorreguts dels desplaçaments que hagin de fer. Aquests indicadors es mostraran en l’entorn del web corporatiu de TMB i també s’hi podrà accedir a través del l’aplicació TMB App.
Aquesta informació, igual que les possibles alteracions que es puguin produir, es complementarà amb dades en temps real des dels centres de control de metro i autobusos que seran traslladades als canals d’informació habituals de TMB: web, xarxes socials, megafonia, MouTV i panells d’informació, entre d’altres.
Acompanyament al viatger
Simultàniament, Metro està desenvolupant una iniciativa de monitorització i control d’aforament que permet saber la densitat d’ocupació a les andanes i dins dels trens a través dels sistemes de videovigilància existents. Mitjançant tècniques d’intel·ligència artificial i les imatges recollides per les càmeres, el sistema realitza un processament en temps real que permet determinar el nombre de persones presents a la imatge.
TMB ha previst a partir de dilluns un dispositiu de personal propi, complementat amb el de seguretat privada (en total més de 360 persones), per facilitar el flux adequat de les persones, el control de la utilització dels serveis de metro i autobús, així com d’ajuda i acompanyament als usuaris en el compliment de les normes d’higiene i els consells pràctics de prevenció, com ara portar en tot moment la mascareta posada, deixar espai respecte de les altres persones a les màquines de venda i validació, mantenir la màxima distància a les andanes i parades, circular per la dreta als enllaços, cedir els ascensors a les persones amb mobilitat reduïda, etcètera.
Increment de l’oferta
Coincidint amb l’entrada en vigor de la fase 1, les xarxes de TMB incrementaran la seva oferta fins al límit de les seves possibilitats actuals, adaptant-se a les necessitat en funció de les línies i hores de més demanda. Així, l’oferta a la xarxa de metro tornarà a incrementar-se, fins al 92% en la franja punta del matí, amb especial atenció a les dues línies de més afluència, la L1 i la L5, en què circularan el 97% dels trens, mentre que la mitjana diària serà de l’ordre del 83% en el conjunt de la xarxa. Pel que fa als autobusos, la mitjana de circulacions serà del 70%, amb increments fins al 80% en les línies d’altes prestacions en les hores punta. Tot i això, la recomanació general és evitar la franja més freqüentada, de 7 a 9 del matí.
Higiene i desinfecció
Per garantir un ambient saludable a les xarxes de metro i bus, es continuen reforçant les tasques de neteja i desinfecció, tant de vehicles com d’espais, amb especial cura en totes les àrees de contacte: barres, mecanismes d'obertura de portes, línies de peatge, màquines expenedores, baranes d'escales i escales mecàniques...
En la línia d’afavorir la renovació de l’aire, a la xarxa de metro s’està optimitzant el sistema de ventilació forçada dels túnels i les estacions, combinat amb l’efecte pistó del pas dels trens. Trens i autobusos es ventilen a través de l’obertura constant de les portes i mitjançant els conductes de refrigeració, en què s’apliquen tractaments virucides.
També continuen vigents les altres mesures de protecció de la salut dels usuaris i treballadors implantades fins ara, entre les quals destaquen la suspensió de la venda de bitllets als autobusos, els bescanvis i l’atenció presencial en general i la implantació de separacions físiques als vehicles entre passatge i conductors o motoristes. En aquest sentit, la setmana vinent començarà el muntatge en sèrie de les mampares de policarbonat als autobusos perquè es mantingui la separació dels conductors.
Dispensador de gel desinfectant a l’enllaç de Sagrada Família / Foto: TMB
Pel que fa a la freqüent higiene de mans, s’estan instal·lant dispensadors gratuïts de gel hidroalcohòlic a les principals estacions de metro. Els aparells són de diferents models, de peu i de paret, i funcionen o bé amb un pedal o per sensor de proximitat. Actualment ja es poden trobar en vestíbuls de La Sagrera, Sagrada Família i Collblanc.
Prova de tractament amb llum UVC
TMB continua explorant procediments i productes per augmentar, si és possible encara més, el nivell de desinfecció que s’aplica actualment, en la línia de garantir que el transport públic continuï sent de confiança. En aquest sentit, aquesta setmana s’han començat a provar els rajos de llum ultraviolada UVC, un potent germicida, per desinfectar els trens i les instal·lacions de la xarxa de metro, com a reforç contra la propagació del coronavirus. El tractament, el mateix que s’aplica en quiròfans hospitalaris, s’ha provat inicialment a l’estació Vall d’Hebron de la línia 5.
Una altra prova pilot, també amb rajos de llum ultraviolada UVC, s’està desenvolupant en algunes cintes d’escales mecàniques. Totes aquestes proves s’estan realitzant amb la col·laboració de diverses empreses i proveïdors que volen contribuir amb la seva innovació a fer del transport públic un espai segur i saludable.