Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. TMB i el Consorci de la Zona Franca impulsen l’hidrogen com a energia de la nova mobilitat
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
08.06.2020
Premsa TMB

TMB i el Consorci de la Zona Franca impulsen l’hidrogen com a energia de la nova mobilitat

El polígon industrial barceloní acollirà la primera estació pública d’Espanya dedicada al proveïment d’hidrogen vehicular on s'abastiran els autobusos de pila de combustible, dels quals TMB n'adquirirà 8 pròximament

Imatge
Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord / Foto: Consorci de la Zona Franca
Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord / Foto: Consorci de la Zona Franca
< >Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord / Foto: Consorci de la Zona Franca
Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord / Foto: Consorci de la Zona Franca

El Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han arribat a un acord per promoure una estació de proveïment d’hidrogen que construirà TMB, a través d’una licitació, i donarà servei a flotes de vehicles elèctrics de transport de viatgers i mercaderies a l’àrea de Barcelona, en la línia d’avançar cap a una nova mobilitat amb zero emissions contaminants.

Mitjançant un conveni firmat avui pel delegat especial de l’Estat al CZFB, Pere Navarro, i la presidenta de TMB, Rosa Alarcón, s’ha establert destinar una parcel·la del polígon industrial de 5.000 metres quadrats, ubicada al número 45-47 del carrer D, on es construirà una planta de producció, emmagatzematge i càrrega d’hidrogen que utilitzaran els autobusos de TMB d’aquesta tecnologia i potencialment també altres flotes i en general les indústries del polígon, així com vehicles de particulars que l’adoptin com a solució energètica alternativa.

L’hidrogen, l’element més abundant en l’univers, és un vector energètic de gran versatilitat que està cridat a tenir un paper preponderant en el transport, emmagatzematge i conversió instantània en una energia útil, de formes d’energia diverses. La utilització de l’hidrogen per al transport està avançant gràcies al desenvolupament tecnològic lligat a les piles de combustible.

A la pila de combustible es desenvolupa un procés anomenat electròlisi inversa, mitjançant el qual l'hidrogen reacciona amb l'oxigen. L'hidrogen prové d'un o diversos dipòsits del vehicle, mentre que l'oxigen es capta de l'aire ambiental. L'únic derivat d'aquesta reacció és l'energia elèctrica generada, calor i aigua, que s'expulsa en forma de vapor pel tub d'escapament.

Primera estació pública d’abastiment d’hidrogen vehicular d’Espanya

Actualment no hi ha a Espanya cap estació pública d’abastiment d’hidrogen vehicular i per aquest motiu no existeixen vehicles d‘aquesta tecnologia. A Europa molts països han identificat el potencial d’aquest sistema d’emmagatzematge d’energia i estan treballant intensament en el seu desplegament.

La planta de subministrament d’hidrogen de Barcelona serà, doncs, pionera a Espanya. Un cop concretat el destí de la parcel·la, TMB buscarà per concurs un subministrador que instal·li un punt d’abastiment d’hidrogen obert al públic, si bé l’objectiu principal i ineludible d’aquesta infraestructura és abastir els autobusos de TMB. El contracte d’arrendament d’aquesta parcel·la tindrà una durada inicial de 10 anys, i serà objecte de successives pròrrogues de 5 anys, fins a un màxim de 40 anys de durada total.

En paral·lel, TMB té en marxa una licitació per adquirir els primers autobusos elèctrics que utilitzaran la tecnologia de pila d’hidrogen a la seva flota, després de l’experiment del projecte CUTE dels anys 2003-2005. En concret seran 8 unitats de 12 metres de longitud, la mida estàndard, que arribaran a Barcelona el novembre del 2021 amb la previsió que s’incorporin al servei a principis del 2022. Els vehicles estaran assignats al Centre Operatiu de Negoci de la Zona Franca i s’abastiran d’hidrogen vehicular a la planta de recàrrega creada a partir del conveni firmat avui, amb un consum estimat de 160 quilos diaris.

L’adquisició dels 8 vehicles d’hidrogen té un pressupost de 6,5 milions d’euros i compta amb el suport del programa europeu JIVE 2 de promoció dels vehicles de pila de combustible i zero emissions, cofinançat per la Unió Europea. El projecte s’impulsa amb la col·laboració de l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM).

L’hidrogen, opció estratègica de TMB

L’aposta per l’hidrogen forma part de l’opció estratègica de TMB per la modernització i ambientalització de la flota d’autobusos, sempre amb el criteri de compra verda i electrificació progressiva. Així, el febrer passat es va adjudicar el subministrament de 23 articulats elèctrics preparats per a la càrrega ràpida al carrer, que se sumaran als 9 existents, amb els quals s’avançarà en la conversió de les línies H16, H12 i V15 en línies d’emissió zero. En anys successius continuarà la inversió (s’han estimat 115 milions d’euros en el trienni 2019-2021) per a l’adquisició d’autobusos elèctrics i híbrids i la infraestructura de càrrega corresponent, amb l’objectiu de substituir el 2024 els cotxes dièsel amortitzats, és a dir, tots excepte els minibusos, per als quals la indústria encara no ofereix alternatives elèctriques competitives.

La flota d’autobusos de TMB ja va començar la reconversió ambiental entre els anys 2011 i 2014, i això fa que actualment no doni servei amb vehicles de categoria ambiental inferior a Euro 3. Per aconseguir-ho, es van transformar en híbrids 70 autobusos dièsel i 13 autobusos de GNC. A més, 425 autobusos dièsel van ser equipats amb filtres SCRT que retenen els òxids de nitrogen i les partícules fines, els dos contaminants de més impacte en el medi local i la salut de les persones.

Els passos que ha emprès TMB des d’aleshores van en la línia del compliment dels acords internacionals contra la crisi climàtica, per contenir l’increment de la temperatura mitjana global i afavorir un desenvolupament sense gasos d’efecte hivernacle. Uns acords que 25 grans ciutats, entre les quals Barcelona, han concretat en compromisos d’acció que permetin arribar a la neutralitat d’emissions l’any 2050, i si pot ser abans, millor.

El CZFB, compromès amb la millora de la mobilitat i la reducció d’emissions

Per la seva part, el Consorci de la Zona Franca de Barcelona manté un ferm compromís de política ambiental relacionada amb la millora de la mobilitat i la reducció d’emissions a la Zona Franca de Barcelona. Amb la intenció de ser un element de referència en el desenvolupament de l'economia de Barcelona i Catalunya, el Consorci ha mantingut, des de 2008, el seu compromís de gestionar els seus actius d'acord amb els principis del sistema de gestió mediambiental EMAS. A més d'aquesta política mediambiental, el Consorci s'ha compromès expressament amb l'alt comissariat de l'agenda 2030 amb l'objectiu d'adequar el polígon industrial de la zona lliure (PIZF) a l'agenda 2030 per ser un model de gestió sostenible dins del sector empresarial.

En el camp de l'eix de la mobilitat, el Consorci, dins del projecte EcoCircularZF, té una línia de treball específica i també s'adjunta o col·labora amb diverses agències o associacions. Aquesta línia de treball té com a objectiu canviar la mobilitat dels treballadors que venen a la Zona Franca, oferint-los alternatives al vehicle privat, que és el principal mode d'accés en l'actualitat. També millorar la infraestructura per facilitar el canvi a l'ús del transport públic més les diferents alternatives de mobilitat personal de l'última milla.

Imatge
Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord / Foto: Consorci de la Zona Franca

Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord / Foto: Consorci de la Zona Franca

Tema
Innovació
  • ConceptesEnergiaInnovacióMedi ambientTecnologiaInstitucionsAltres operadorsTMBServeiBusAnys2020
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord / Foto: Consorci de la Zona Franca
Descarrega l’arxiu (49.43 KB)
Nota de premsa en PDF (ca)
Descarrega l’arxiu (125.05 KB)
Nota de prensa en PDF (es)
Descarrega l’arxiu (126 KB)
Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord sobre l'hidrogen / Foto: Consorci de la Zona Franca
Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord sobre l'hidrogen / Foto: Consorci de la Zona Franca
Descarrega l’arxiu (1.01 MB)
Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord de l'hidrogen / Foto: Consorci de la Zona Franca
Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord de l'hidrogen / Foto: Consorci de la Zona Franca
Descarrega l’arxiu (957.3 KB)
Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord / Foto: Consorci de la Zona Franca
Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord / Foto: Consorci de la Zona Franca
Descarrega l’arxiu (49.43 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Bus de la línia H12 arribant a la Plaça d'Espanya / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Barcelona prova un sistema d’intel·ligència artificial de control automàtic de carrils reservats i parades per millorar la circulació dels busos

Innovació
Retolació lateral d'un autobús elèctric de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB adquirirà 19 autobusos elèctrics per seguir augmentant la seva flota de zero emissions

Innovació
Imatge
Minibús Yutong de pis baix 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Comencen les proves amb el primer minibús 100% elèctric de pis baix

Innovació
Imatge
Vehicle UNVI doble pis 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

TMB prova un model d'autobús de dos pisos de propulsió 100% elèctrica

Innovació

Últimes notícies

Línia expres X3. /Foto: TMB

TMB estrenarà una nova línia exprés entre Paral·lel i l’Hospitalet la setmana vinent

Transport
Imatge
Reconeixement durant l'apagada. /Foto: TMB

Barcelona reconeix a TMB per la seva tasca durant l'apagada energètica

Empresa
Cronoescalada solidària al metro de Barcelona. /Foto: Pep Herrero (TMB)

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Societat
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons