Header Top menu
El servei d’aparcament segur per a bicicletes particulars Bicibox arriba al metro
Inaugurades les instal·lacions a Parc Logístic i Badalona Pompeu Fabra. TMB avança en l’estratègia d’oferir serveis de mobilitat integrats que incloguin les xarxes de transport públic i els vehicles personals
El Bicibox, el servei d’aparcament segur de l’AMB per a bicicletes particulars, arriba per primera vegada al metro de la metròpolis de Barcelona. El servei, que actualment està en plena expansió i diversificació per atendre la demanda creixent d’usuaris de la bicicleta i promoure una mobilitat més sostenible, es posa en marxa avui, 21 de juliol del 2021, a les estacions de metro Parc Logístic (L9 Sud) de la Zona Franca i Badalona Pompeu Fabra (L2).
El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, la presidenta de Transport Metropolitans de Barcelona (TMB), Rosa Alarcón, i el director financer d’Ifercat, Pere Rovira, han presentat i donat el tret de sortida aquest matí a la nova instal·lació, que ja està disponible per a tots els usuaris del Bicibox i per a tots els ciutadans que més endavant s’afegeixin a aquest servei. La instal·lació ha estat possible gràcies a un conveni firmat entre l’AMB i TMB.
L’objectiu d’aquesta nova modalitat de Bicibox integrat a la xarxa de metro és continuar facilitant i impulsant la intermodalitat entre la bicicleta i el transport públic i contribuir a accelerar un canvi d’hàbits cap a una mobilitat més neta i sostenible, sobretot en aquelles ubicacions estratègiques on no hi ha oferta de Bicibox al seu voltant, a peu de carrer. Per als usuaris de la bicicleta, poder accedir més fàcilment al metro significa multiplicar les possibilitats i la velocitat dels desplaçaments quotidians pràcticament “de porta a porta”, a través d’una xarxa ferroviària de vuit línies i 159 estacions que es distribueixen per Barcelona i vuit municipis del seu continu urbà.
“Avui, amb l’arribada del Bicibox al metro, celebrem un nou pas, una nova fita important per a la nova mobilitat metropolitana que estem dibuixant i fent realitat. Amb la integració d’aquestes dos serveis, donem un nou impuls a la intermodalitat entre la bici i el transport públic, com marca el nostre gran full de ruta de la mobilitat, el PMMU 2019-2024. Seguim fent realitat el nostres reptes: crear alternatives de mobilitat més sostenibles per moure’s per la metròpolis, facilitar el canvi d’hàbits i vetllar per la salut de la ciutadania”, ha explicat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda.
Per a Rosa Alarcón, presidenta de TMB i regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, “combinar la bicicleta i el metro, que es mou amb energia elèctrica d’origen renovable, equival a moure’s sense emissions contaminants, i això és una manera d’afrontar la crisi climàtica com ens hem compromès a fer. A més, per a TMB, incorporar aparcaments segurs per a bicis suposa un pas en l’estratègia d’entendre la mobilitat com un servei, que és cap on tendirem”.
Bicibox al metro: característiques general del espais
Es tracta d’espais rectangulars tancats, amb una porta de control d’accés, que s’obre amb la targeta Bicibox i segueix les condicions i normativa d’aquest servei de l’AMB. També disposa d’un punt de manteniment amb eines per arreglar la bicicleta, en cas de necessitat.
Tot i que el servei manté la mateixa normativa que el Bicibox, el ciutadà haurà de tenir en compte que l’horari del Bicibox al metro serà el mateix que l’horari de les estacions de metro.
L’AMB recorda que el Bicibox continua sent un servei metropolità gratuït, sense cost per a l’usuari. Per poder-lo utilitzar, cal donar-se d’alta del servei a través del web www.bicibox.cat, al telèfon 934 801 559 o a l’Oficina d’Atenció a l’Usuari (passeig dels Ferrocarrils Catalans, 144. Cornellà de Llobregat).
Parc Logístic, per connectar el polígon industrial i promoure-hi els desplaçaments sostenibles d’últim quilòmetre
En el cas de l’estació de Parc Logístic (L9 Sud) de la Zona Franca, l’aparcament facilitarà als treballadors de la Zona Franca els desplaçaments entre l’estació de metro i el seu lloc de treball.
Concretament, la instal·lació de Bicibox Parc Logístic estarà situada al vestíbul superior de l’estació i disposarà de 32 places per aparcar bicicletes particulars, organitzades a doble nivell. D’aquesta manera, s’impulsaran els desplaçaments sostenibles d’últim quilòmetre pel polígon industrial de la Zona Franca i s’evitarà, en la mesura del possible, l’ús del vehicle privat. La instal·lació s’ha fet amb l’autorització d’Ifercat, titular de la infraestructura de la L9/10.
Estació Bicibox a Badalona Pompeu Fabra (L2)
Aquesta instal·lació de l’estació de Bicibox de Badalona Pompeu Fabra (L2) està situada al vestíbul secundari (costat carrer de la Creu) de l’estació i disposa de 37 places per aparcar bicicletes particulars, organitzades a doble nivell.
Properament, l’AMB, en col·laboració amb TMB, també implantarà el servei de Bicibox a tres estacions de metro més de la L9 Sud: Mercabarna (a Barcelona) i Cèntric i Les Moreres (ambdues al Prat de Llobregat).
Bicibox: 21 municipis, gairebé 17.000 usuaris i un ús majoritari per motius laborals o d’estudi
Actualment, amb aquestes dues noves incorporacions el servei Bicibox està present en 21 municipis de la metròpolis de Barcelona, amb gairebé 17.000 usuaris. L’any 2020, havia augmentat els seus usuaris un 13,9 % respecte al 2019.
Segons la darrera enquesta realitzada a 800 usuaris del Bicibox, entre el 15 de desembre del 2020 i el 28 de gener del 2021, en els darrers dos anys el nombre d’usuaris que fan servir aquest servei per fer desplaçaments laborals o d’estudis ha crescut un 24 %, i ha passat del 42 % (2018) al 64 % (2020). Aquest creixement tan important posiciona la bici com a mitjà de transport urbà diari.
De l’enquesta també s’extreu que més de la meitat dels usuaris (el 58 %) fa desplaçaments interurbans, fet que reafirma la mobilitat metropolitana, i que hi ha una clara aposta per la intermodalitat: un 46 % els usuaris combina la bici amb altres modes de transport. Finalment, el 95,8 % dels usuaris considera el Bicibox un servei segur o molt segur.
Impuls de la bicicleta i la mobilitat sostenible a la metròpolis de Barcelona
Des de l’organisme metropolità es recorda que el Pla metropolità de mobilitat urbana 2019-20124, el full de ruta de les polítiques de mobilitat de la metròpolis de Barcelona per als pròxims anys, considera la bicicleta com una de les línies estratègiques clau per impulsar el canvi d’hàbits en la mobilitat, ja que ofereix l’oportunitat de rebaixar els nivells de contaminació i millorar la qualitat de l’aire. Per això, n’impulsa i en facilita l’ús amb els aparcaments segurs per a bicicletes particulars (Bicibox), el servei de bici elèctrica compartida metropolitana (e-Bicibox), la construcció de la xarxa pedalable metropolitana (Bicivia) i les campanyes de cessió temporal de bicicletes elèctriques a les empreses (Biciempresa), entre altres accions i iniciatives.
Un usuari guarda la seva bicicleta particular al Bicibox de Parc Logístic (L9S) / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
TMB aposta per oferir serveis de mobilitat integrats que incloguin transport públic i vehicles personals / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
- ConceptesMobilitatInfraestructuraEstacióInstitucionsAMBTMBLlocsBadalona Pompeu FabraParc LogísticServeiMetroAnys2021