Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. ‘La rotonda dels transports’ de Plaça Catalunya s’ha restaurat pel centenari del metro de Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
06.06.2025
Premsa TMB

‘La rotonda dels transports’ de Plaça Catalunya s’ha restaurat pel centenari del metro de Barcelona

El conjunt de sis plafons situats a les parets de l’intercanviador de metro i FGC sota la plaça Catalunya ha rebut una intervenció impulsada per TMB i pel Servei d’Arqueologia de Barcelona-Institut de Cultura de Barcelona (SAB- ICUB)

Estudiants de l’Escola Massana han participat en aquestes tasques de restauració i manteniment dels plafons que aquesta mateixa escola va crear a finals dels anys seixanta 

Imatge
Imatge mural rotonda del transport / Foto: Pep Herrero (TMB)
Imatge mural rotonda del transport / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >Imatge mural rotonda del transport / Foto: Pep Herrero (TMB)

El mural conegut com la rotonda dels transports a l’intercanviador de metro i FGC que hi ha sota la Plaça Catalunya s’ha restaurat en el marc del centenari del metro de Barcelona. Avui, s’han finalitzat els treballs que permet que aquesta col·lecció de 6 plafons dedicats als mitjans de transport, torni a lluir la seva millor cara. La intervenció, impulsada per Transports Metropolitans de Barcelona i el Servei d’Arqueologia de Barcelona- Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), ha passat per tres fases que ha inclòs les primeres feines de conservació de l’espai, la restauració, neteja i adequació de tot el conjunt mural i un pla de manteniment a futur. En aquest projecte també ha intervingut l’Escola Massana (EM), de la qual van sorgir els autors originals d’aquest mural l’any 1969, i alumnes de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (ESCRBCC), que s’han encarregat de les tasques directes sobre el mural. Al voltant del mural també s’ha treballat en feines de polit del paviment i les parets, així com en la il·luminació i en la neteja del salomó o làmpada central que presideix l’espai. 

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que la restauració d’aquest espai és una acció més de TMB “per a la conservació d’elements històrics presents a la xarxa” i que la mateixa intervenció “permet dignificar un dels intercanviadors amb més passatge de la ciutat”. A més, ha recordat que aquesta actuació es realitza “coincidint amb el centenari del metro de Barcelona” i serveix per continuar impulsant “l’efemèride i seguir fomentant les col·laboracions amb agents culturals de la ciutat com l’ICUB”. 

Estudi històric previ als treballs

La rotonda dels transports consisteix en un conjunt de sis plafons situats sobre les parets de l’intercanviador entre les estacions de Metro i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ubicat sota la plaça de Catalunya i amb accés directe des de la Rambla. Els plafons estan realitzats amb peces de gres ceràmic esmaltat i sense esmaltar de forma quadrangular. Els plafons amiden 215 cm d’alçària per una amplada variable que oscil·la entre 65 cm i 650 cm. La temàtica gira al voltant dels mitjans de transport i es veuen representats vehicles de diverses tipologies i cronologies. Cadascun va acompanyat d'un nom i una data que solen indicar l'inventor o el nom del mitjà de transport i l'any en què apareix. La firma sobre l’obra indica que el mural va ser realitzat per l’Escola Massana (EM): i tot i que no porta data, les primeres recerques mostren que estava col·locat el març del 1969, moment de la inauguració de l’ampliació de les andanes de l’estació Catalunya de la línia L3. 

L'obra va ser restaurada el 2003, moment en què l’EM va fabricar i restituir 13 peces –reproduint la decoració– que avui s’identifiquen com a lleugerament més petites i de tonalitats diferents. 

Treballs sobre el mural

Una primera inspecció sobre el mural per part dels tècnics del Servei d’Arqueologia de Barcelona- Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), va permetre establir que el mural es trobava en un estat de conservació dolent. La principal alteració consistia en la pèrdua d’un total de 63 peces de ceràmica i l’imminent risc de pèrdues suplementàries, per caiguda o vandalisme. A partir d’aquí es va realitzar una documentació exhaustiva mitjançant fotogrametria i un reportatge fotogràfic. També es va fer una recerca històrica d’intervencions prèvies sobre el mural i una definició acurada de l’estat de conservació incloent el mapat i les causes de les alteracions. 

Les feines es van iniciar amb la neteja del mural, incloent l’eliminació dels elements aliens que es va acordar retirar. També s’han adherit les peces fragmentades, la reintegració volumètrica i pictòrica de peces i la fixació de les noves peces realitzades per l’Escola Massana, a partir d’un seminari-taller per a 12 alumnes. D’altra banda, l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (ESCRBCC) també ha participat amb sis estudiants de les especialitats d’arqueologia i escultura en pràctiques, que han treballat sota la tutoria del Servei d’Arqueologia de Barcelona en l’execució de les feines de restauració. A més, amb la finalització dels treballs, també es desenvoluparà un pla de manteniment consistent en mesures preventives indispensables per assegurar l’estat de conservació del mural a llarg termini. 

Feines en l’entorn

La intervenció sobre el mural La rotonda dels transports no es pot desvincular de l’entorn on s’insereix i amb el qual forma un conjunt, reflex de l’estètica i els mitjans tècnics dels anys seixanta. 

La il·luminació és un aspecte fonamental, i en aquest àmbit també s’ha intervingut per tal de recuperar l’efecte original tot complint amb les normatives d’enllumenat públic i de seguretat. També s’ha efectuat una neteja de la làmpada tipus canelobre situada a la part central i s’ha treballat sobre els anells i perfils que l’acompanyen, així com dels elements de llautó. Així mateix també s’han substituït els vidres malmesos i les reixes per vidres amb les mateixes característiques que els originals.

Pel que fa a la instal·lació elèctrica, s’ha reorganitzat el cablejat i les instal·lacions per tal de fer-les el més discretes possibles. Al sostre de la rotonda també se li ha aplicat treballs de pintura i s’han reparat els desperfectes eliminant les causes de degradació.

La intervenció també inclou una memòria amb la descripció de la intervenció realitzada, mapes d’intervenció i reportatge fotogràfic. D’igual manera, s’ha utilitzat una lona per a la tanca de protecció durant la intervenció de conservació-restauració del mural. La lona ha tingut la funció d’amagar les obres en curs i alhora s’ha utilitzat com a suport per a la difusió de la feina realitzada.

Tema
Cultura i Oci
  • Altres temesHistòriaTransportConceptesCulturalHistòricInfraestructuraIntercanviadorInstitucionsAjuntamentAltresFundacióTMBLlocsCatalunyaServeiL1L3MetroAnys2025
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Imatge mural rotonda del transport / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (4.46 MB)
Nota de premsa en pdf.
Descarrega l’arxiu (147.63 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Vista general de l'Exposició d'Autobusos Clàssics 2025 / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Així ha estat la trobada anual d'autobusos clàssics a Barcelona

Cultura i Oci
Gallery
Imatge
Campanya del 15è festival Subtravelling / Imatge: TMB

Arrenca el festival Subtravelling: 15 anys connectant cinema i transport públic

Cultura i Oci
Imatge
La cantant Zahara va donar-ho tot al concert sorpresa a Universitat L2 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La cantant Zahara amenitza els viatges en metro amb un concert a Universitat

Cultura i Oci
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci

Últimes notícies

Imatge col·loqui TMB orgull per la diversitat / Foto: Miquel Àngel (TMB)

TMB desfilarà al Pride Barcelona amb un autobús propi per primera vegada

Empresa
Estació metro Maragall / Foto: Pep Herrero (TMB)

Comencen les obres de millora del metro de Barcelona que obliguen a tallar parcialment el servei a les línies 4 i 11

Transport
Les noves incorporacions com a personal de conducció de bus de TMB per aquest estiu 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB incorpora 217 professionals de conducció per a bus

Empresa
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons