Header Top menu
Reobertura del tram Diagonal-Vilapicina de la línia 5 de metro després de les obres de millora
S’ha completat la renovació de 1.700 metres de vies, un 45% més del previst inicialment, i s’ha preparat l’estació de La Sagrera perquè continuï operativa durant el tall de l’estiu
Demà dimarts, 19 d’abril, a l’inici del servei, quedarà normalitzat el tram Diagonal -Vilapicina de la línia 5 de metro en què Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha executat obres de millora des del dia 9 passat. Avui s’estan realitzant proves de circulació de trens i funcionament de la senyalització per assegurar que a les 5 del matí la línia torni al servei habitual d’extrem a extrem, de Cornellà Centre fins a Vall d’Hebron.
Les obres executades en aquest tram formen part d’una actuació integral de renovació de via entre La Sagrera i Horta, que continuarà a l’estiu, a la qual TMB destina 15 milions d’euros. Avançar-ne una part permet que al juliol i l’agost les afectacions siguin menors. També s’ha retirat fibrociment de l’estació de Maragall.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha agraït “la col·laboració de la ciutadania durant aquests dies en què un nombre important de persones ha previst itineraris alternatius i d’aquesta manera ha facilitat que la mobilitat s'hagi desenvolupat adequadament. Aquestes obres permeten reduir les incidències, millorar el servei del metro de Barcelona, augmentar el confort dels usuaris i mitigar les vibracions que es transmeten als edificis de l’entorn, a més de preparar futurs increments de freqüència, i alhora fan possible avançar en l'objectiu de desamiantar tota la xarxa”.
Mesures contra les vibracions
En els deu dies d’obres s’ha avançat més del previst inicialment: 1.681 metres de via simple en comptes de 1.154 (+45%). Entre Verdaguer i Sagrada Família s’ha completat la renovació de 1.037 metres de via (se n’havien calculat 600). En el tram s’han retirat el balast antic, les travesses de fusta i les fixacions rígides, i s’ha muntat el carril sobre nou balast, travesses de formigó i fixacions elàstiques. Entre La Sagrera i Congrés s’ha renovat un altre tram de 644 metres de via (se n’havien previst 554), en què s’ha construït una nova plataforma sobre base de formigó amb nous drenatges i s’han muntat nous carrils amb fixacions antivibratòries.
A prop de La Sagrera, però en sentit oposat, s’ha preparat l’aparell de via (mecanisme que facilita les maniobres de canvi de sentit dels trens) perquè l’estació pugui continuar en servei com a terminal de l’L5 durant el tall de l’estiu i es mantingui la funcionalitat del conjunt de l’intercanviador Metro-Rodalies.
Via renovada entre La Sagrera i Congrés
L’elevada productivitat dels equips de treball es deu en part al bon funcionament dels pous tècnics per on ha entrat i sortit bona part de la maquinària i el material d’obra, principalment del que es va obrir els dies previs al costat de l’estació Sagrada Família, però també l’habilitat al carrer Garcilaso.
Al mateix temps, TMB ja ha executat la retirada dels materials amb contingut d’amiant localitzats a l’estació Maragall. Aprofitant el tall i amb l'estació tancada i segellada, s'han extret de manera segura 8.750 quilos (700 metres quadrats) d’aplacat amb contingut de fibrociment situat als murs laterals de l'estació, a l'altura de l'andana. Les planxes han estat embalades convenientment i transportades a un abocador autoritzat.
Durant el tall del servei, en què la meitat de dies eren laborables i la meitat festius, l’alternativa de mobilitat més eficient i utilitzada ha estat la mateixa xarxa de metro. Per això les línies 1, 2, 3 i 4 s’han reforçat de mitjana un 20%. També s’han reforçat les línies de bus H8 i D50. Com a complement, TMB ha posat en funcionament un servei de llançadora dotat amb fins a 30 autobusos articulats, on tenien prioritat les persones amb mobilitat reduïda.
Per informar de la suspensió del servei i oferir les millors alternatives a cada usuari, TMB ha desenvolupat des del 28 de març una intensa activitat de difusió mitjançant informadors, cartelleria, plafons publicitaris, fullets (un de global i deu més per a les estacions afectades), el web corporatiu, les xarxes socials, la megafonia i altres canals de la xarxa de metro. Els informadors han estat presents a les vuit estacions de metro on no circulaven els trens per Setmana Santa (Verdaguer, Sagrada Família, Sant Pau / Dos de Maig, Camp de l’Arpa, La Sagrera, Congrés, Maragall i Virrei Amat), a les dues que han fet de terminals provisionals (Diagonal i Vilapicina) i en vuit estacions més de la línia.