Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. Un projecte innovador converteix un bus dièsel de TMB en un vehicle d’hidrogen que ara circularà en fase de proves
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
19.09.2025
Premsa TMB

Un projecte innovador converteix un bus dièsel de TMB en un vehicle d’hidrogen que ara circularà en fase de proves

Avui s’ha fet l’acte de tancament del projecte HERO-Hydrogen Retrofit que ha transformat un minibús substituint el motor dièsel original per un altre impulsat per una pila d’hidrogen. 

El projecte que ha convertit el minibús en un vehicle de zero emissions va ser el guanyador de la convocatòria de subvencions d’EIT Urban Mobility de 2024.

Imatge
Acte cloenda HERO-Hydrogen Retrofit / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Acte cloenda HERO-Hydrogen Retrofit / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
< >Acte cloenda HERO-Hydrogen Retrofit / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha participat en l’acte de tancament del projecte  HERO – Hydrogen Retrofit, una iniciativa capdavantera que té com a objectiu desenvolupar una plataforma de tracció d’hidrogen per a vehicles de mida mitjana, com furgonetes de repartiment de mercaderies, petits camions i mini busos. L’any passat, EIT Urban Mobility, una iniciativa de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia de la Unió Europea,va atorgar la subvenció de 460.000 euros perquè TMB, juntament amb EVARM, empresa dedicada a la transformació de vehicles, i EKPO, empresa Alemanya que s’encarrega de la fabricació d’stacks de piles de combustible, reconvertissin un mini bus de motor dièsel convencional en un vehicle de zero emissions amb combustible de pila d’hidrogen. A més, l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), ha donat suport a la coordinació del projecte. Així, s’ha aconseguit el seu objectiu i el bus dièsel que havia format part de la flota de TMB ara és un bus de zero emissions que circularà en fase de proves a Barcelona, sense passatge.

El vehicle resultant doncs és un minibús elèctric que, a diferència dels elèctrics convencionals, no va equipat amb grans bateries que necessiten recàrrega nocturna, sinó que incorpora una bateria de menor capacitat que es carrega de manera contínua al llarg del dia. Això és possible gràcies a una pila de combustible desenvolupada per EVARM amb l’stack de EKPO que genera electricitat al mateix vehicle a partir de la combinació d’hidrogen i l’oxigen que conté l’aire ambient, i que només emet aigua com a residu. Amb l’impuls d’aquest projecte de transformació d’un motor convencional de dièsel a un elèctric de pila d’hidrogen, TMB continua la seva aposta per la innovació i per una mobilitat sostenible i de zero emissions.

Durant l’acte final, el conseller delegat de TMB, Xavier Flores ha destacat que el projecte HERO – Hydrogen Retrofit  “representa un pas més en el repte de trobar solucions que permetin que tots els vehicles puguin ser zero emissions. Aquest projecte és un exemple de la innovació que impulsem des de TMB”.  

El primer minibús de pila d’hidrogen en circulació

El bus seleccionat per realitzar el projecte ha sigut un minibús, un vehicle amb particularitats úniques dins de l’operació de TMB. Aquest tipus de vehicles donen un servei de proximitat en zones on habitualment els carrers són estrets i on el soroll i les emissions tenen un major impacte. El projecte HERO – Hydrogen Retrofit redueix per complet el soroll del motor i les emissions i millora la qualitat de vida dels veïns. El projecte Hero Hydrogen Retrofit compta amb una bateria de 35 kWh i una pila de combustible capaç de generar fins a 120 kW de potència que permet complir amb aquests requisits. 

Des del mes de març de 2025, el vehicle ha estat sotmès a proves pilot en recorreguts curts per validar-ne el funcionament, confirmar la viabilitat de la transformació i verificar l’eficiència energètica i la reducció d’emissions. Aquestes proves han demostrat l’èxit del projecte i han despertat l’interès de diverses empreses del sector, que estudien la possibilitat d’adoptar aquesta solució tecnològica en vehicles d’ús urbà similar.

Un cop superades totes les fases de validació, el minibús de pila d’hidrogen començarà a circular sense passatge en diversos recorreguts per Barcelona, la seva maniobrabilitat i la resposta en determinats desnivells. Aquest serà el primer vehicle d’aquestes característiques en circular pels carrers de la ciutat, fet que permetrà recollir dades reals de consum i avaluar el rendiment de la cadena de tracció en condicions operatives. 

Sobre EIT Urban  Mobility

EIT Urban Mobility, una iniciativa de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia (EIT), un organisme de la Unió Europea, té com a objectiu accelerar solucions i fer possible la transició cap a un sistema de transport integrat, centrat en l'usuari i realment multimodal. En tant que la principal comunitat europea d'innovació en mobilitat urbana, l’EIT Urban Mobility pretén evitar la fragmentació fomentant la col·laboració entre ciutats, empreses, educació, investigació i innovació per fer front als reptes més urgents de les ciutats. Les universitats, les empreses i els centres d'investigació d'aquesta comunitat treballen braç a braç amb les ciutats, que serveixen com a espais de proves per demostrar que les noves tecnologies poden resoldre problemes reals en ciutats reals a l'hora de transportar persones, mercaderies i residus de manera intel·ligent.

Logo EIT. /Foto: TMB

Tema
Transport
  • Altres temesEmpresaInnovacióConceptesEnergiaInnovacióMedi ambientQualitatInstitucionsAltresTMBServeiBusAnys2025
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Acte cloenda HERO-Hydrogen Retrofit / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (45.48 KB)
Descarrega l’arxiu (140.56 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

La Cursa de la Mercè 2024 se celebra diumenge 29 de setembre / Foto: Web Cursa de la Mercè

Afectacions a les línies d’autobusos per la Cursa de la Mercè 2025

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Sebastián Yatra al Palau Sant Jordi

Transport
Pinacles de l'estació Liceu. / M.A. Cuartero (TMB)

TMB restitueix els pinacles de l’estació Liceu pel Centenari del metro de Barcelona

Transport
Esplanada anella Palau Sant Jordi / Font: BSM

Transport públic per al concert de Bunbury al Palau Sant Jordi

Transport

Últimes notícies

Imatge
La cantant Mala Rodríguez en plena actuació al metro de Barcelona / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La cantant Mala Rodríguez desperta passions al metro de Barcelona

Cultura i Oci
Imatge
Visita a l'escala de cargol d'Urquinaona. /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

El primer cap de setmana de portes obertes al metro es tanca amb una afluència massiva de visitants

Societat
Tal com era l'estació de Correus l'any 1958 / Foto: Arxiu Fundació TMB

TMB obre al públic les “estacions fantasma” i diferents espais emblemàtics del metro de Barcelona

Empresa
Imatge
Xavier Flores, nou conseller delegat de TMB. /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

Xavier Flores, conseller delegat de TMB, entrevistat a "El Economista"

En xarxa
Third-party content

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons