Header Top menu
Les obres de renovació integral de 3 quilòmetres de via a la L5 de metro avancen al ritme previst
La presidenta de TMB, Laia Bonet, i el secretari general del Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, visiten les obres per constatar que s’està complint el calendari i que els dispositius de mobilitat alternativa per cobrir el tram afectat estan funcionant correctament.
La segona fase de les obres de renovació integral de 3 quilòmetres de via a l’L5 de metro va començar l'1 de juliol i s’estan executant segons els terminis previstos i sense incidències. El passatge està utilitzant amb normalitat les alternatives de mobilitat per cobrir el tram afectat, entre les estacions de Congrés i Vilapicina, que han suposat un reforç de la xarxa de metro i, de forma complementària, un servei llançadora de bus.
Es tracta d’una renovació necessària que permetrà millorar la fiabilitat de la línia, reduir el nombre d'incidències originades en la infraestructura i solucionar el problema de les vibracions que afecten actualment a diversos sectors d’aquests barris per on passa la línia. Un cop finalitzada l’obra, s’aconseguirà un manteniment més eficaç amb una millor optimització dels costos.
Les obres, que van engegar en una primera fase durant el període de Setmana Santa, s’estan executant segons els terminis previstos i finalitzaran el 31 d’agost, garantint així el ple funcionament de la xarxa per a l’inici del curs escolar. Aquesta renovació de via, que suposa una inversió de 15 milions d’euros en total, farà també que el viatge sigui més confortable i prepararà l’L5 per incrementar en un futur l'oferta de trens i millorar així les freqüències de pas.
Durant la visita a les obres, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha recordat que “era necessària una renovació integral d’aquest tram de via” i que una vegada finalitzades les obres “farà disminuir el nombre d’incidències”. També ha assenyalat que “les obres s’estan executant segons el calendari previst” i ha avançat que la renovació de la via farà que “puguem oferir més trens i més freqüència en un futur, millorant el servei a la ciutadania”. A més, Bonet ha agraït la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, a través del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori per finançar aquestes obres que està executant el departament d’Infraestructures de Metro.
A la visita de les obres, que s’ha fet a l’estació de Vilapicina, el secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, ha explicat que “la Generalitat de Catalunya està invertint intensament en la millora del sistema de metro de Barcelona, tant per ampliar la xarxa, amb les obres del tram central de l’L9/L10; com també per a fer-la més accessible, amb les actuacions d’adaptació d’estacions per a persones de mobilitat reduïda fins a tenir-ne el 100%, millorar-ne el manteniment, col·laborant amb el finançament per l’adquisició de nou material mòbil o modernitzar instal·lacions per a garantir un sistema fiable i puntual”. Així mateix, ha posat en relleu que “s’estan planificant un conjunt d’actuacions per als pròxims 10 anys per a continuar augmentant la cobertura de metro –com els perllongaments de l’L4 fins a Sagrera, de l’L3 fins a Esplugues o de l’L1 fins a Badalona– i avançar, així, en la descarbonització de la mobilitat”.
A la visita, a més de la presidenta de TMB i regidora de Mobilitat de l’Ajuntament, Laia Bonet, i del secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, també han assistit el director general de l’Autoritat del Transport Metropolità, Pere Torres, el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, el director de Metro, Oscar Playà, i el director de Mobilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, entre d’altres.
Afectacions de Congrés a Vilapicina
Les obres afecten actualment i durant tot el juliol el tram de Congrés a Vilapicina. A l'agost, es mantindrà el mateix tram sense servei i s'ampliarà fins a Horta:
En total durant aquestes obres 3 quilòmetres de via doble seran demolits i construïts de nou. Cal recordar que són obres que s’entenen també per l'antiguitat del tram La Sagrera - Horta, que es va posar en servei entre el 1959 i el 1967. En l’execució, que suposarà substituir el balast per formigó, s’estan instal·lant 12.000 metres lineals de carril d’acer, als quals s’apliquen 2.300 soldadures elèctriques i unes 300 d’aluminotèrmiques i que se subjecten amb 20.000 fixacions antivibratòries sobre una plataforma formada amb 13.500 metres cúbics de formigó.
Reforç de la xarxa de metro
Durant les obres s'ha reforçat la xarxa de metro, fins a un 20% (depenent de la franja horària) les línies 1, 2, 3 i 4, respecte a l’oferta habitual, convertint-se en l’alternativa de mobilitat més eficient. També es poden fer servir les línies de bus de la zona afectada pel tall, especialment la V27 i la D50. I tant al juliol com a l’agost hi ha un servei complementari d’autobusos llançadora amb un recorregut similar al de l’L5, amb 19 vehicles articulats per donar el màxim de freqüència, en un recorregut complementari als trams afectats, sense col·lapsar el trànsit de la zona afectada. A més, hi ha una campanya informativa en marxa a les estacions afectades i als principals intercanviadors de la xarxa de metro, així com l’adaptació del planificador de viatge Vull Anar.
Totes les alternatives al viatge són accessibles per a persones amb mobilitat reduïda.