Header Top menu
Els metros de Barcelona i Bilbao contracten a Gas Natural Fenosa l'electricitat del 2013
Les xarxes de metro de Barcelona i Bilbao i el tramvia de Múrcia rebran el 2013 el subministrament d'energia elèctrica d'alta tensió proporcionat per Gas Natural Comercialitzadora, SA, filial de Gas Natural Fenosa, que ha resultat guanyadora de la licitació convocada conjuntament per les empreses operadores Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Metro Bilbao SA i Tranvía de Múrcia, SA . Entre les tres xarxes consumiran uns 350 gigawatts hora (GWh) els propers dotze mesos, per un import estimat proper als 24 milions d'euros màs la tarifa regulada que cada empresa liquida al seu distribuïdor.
Un total de 12 empreses comercialitzadores del sector elèctric van ser convidades a participar en la licitació, set de les quals van presentar oferta. En el tram final del procediment negociat, van despuntar com a millors les propostes d'Endesa Energía, HC-Naturgas i Gas Natural Fenosa, que va ser l'escollida pel fet de ser econòmicament màs avantatjosa.
El nou contracte de subministrament, que entrarà en vigor l'1 de gener de 2013, tà com a característica l'elevada flexibilitat per tancar posicions a preu fix, sigui de manera parcial o per a tot el subministrament.
Licitació conjunta, gestió independent
Per segon any, els metros de Barcelona i Bilbao, als quals s'ha sumat aquesta vegada Tranvía de Múrcia, han licitat conjuntament el subministrament de l'energia elèctrica, com una fórmula per aconseguir millors condicions de contractació, en el marc dels esforços de les empreses públiques i concessionàries per minorar costos i optimitzar recursos. No obstant això, cada empresa ha de gestionar de manera independent el seu contracte.
El consum elèctric de la xarxa de metro de TMB a Barcelona ascendeix a uns 270 gigawatts hora anuals, el de la xarxa de metro de Bilbao a 75 gigawatts hora i el del tramvia murcià a 5 gigawatts hora, tambà anuals. La suma de les tres, 350 gigawatts hora, às un 4% inferior a l'anterior contractació, fruit de les accions d'eficiència energètica dels gestors del transport públic.
Al metro de Barcelona, aquesta às l'energia necessària per moure els trens (en circulen 138 simultàniament a l'hora punta del matí), il·luminar les 141 estacions i fer funcionar els 375 ascensors, les 600 escales mecàniques i passadissos mòbils, i les 600 màquines de venda de bitllets, entre altres instal·lacions.
La xarxa de metro de TMB consta de vuit línies que sumen 102,6 quilòmetres de longitud, i el 2011 va registrar 389 milions d'validacions.