Header Top menu
El metro de Barcelona seguirà circulant amb energia verda els pròxims tres anys
El nou contracte permetrà a la xarxa de metro continuar funcionant amb energia verda fins al 2026, encadenant així 16 anys consecutius amb subministrament d'energia no contaminant
La licitació conjunta entre els metros de Barcelona i Bilbao, i el tramvia de Múrcia, suposa millors condicions econòmiques i s’ha resolt a favor de TotalEnergies
Les línies convencionals de metro de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) circularan amb energia verda els propers tres anys, després que s’hagi resolt per concurs públic la contractació del subministrament de l'energia elèctrica per a la xarxa de metro, uns 261 GWh anuals, per al 2024, 2025 i 2026. El contracte, fruit de la licitació conjunta amb Metro Bilbao, SA i Sociedad Concesionaria Tranvía de Murcia, ha estat adjudicat a TotalEnergies, a través de la seva filial TotalEnergies Gas y Electricidad España, S.A. El fet que la compra sigui conjunta per part de tres operadors permet unes millors condicions econòmiques. Amb aquesta adjudicació, TMB manté el seu compromís amb la sostenibilitat, contractant energia no contaminant des de l’any 2010. La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha remarcat que “l’energia verda contractada permet seguir avançant cap a una mobilitat cada vegada més sostenible”.
L'energia elèctrica és fonamental per al funcionament dels serveis ferroviaris, tant dels trens com de les instal·lacions, i una de les principals partides de despesa. D'aquesta manera, en els propers tres anys, entre les xarxes ferroviàries promotores del concurs públic consumiran uns 330 GWh, per un import estimat de 40 milions d'euros anuals (120 milions en total) més la tarifa regulada que cada empresa liquida el distribuïdor. Aquest consum equival al de totes les llars d'una ciutat de la mida de Màlaga.
Un total de 10 empreses comercialitzadores del sector elèctric van ser convidades a participar en la licitació, set de les quals van presentar una oferta. La proposta escollida ha estat la de TotalEnergies, perquè era la més avantatjosa econòmicament.
Gestió conjunta per a millors condicions
La licitació conjunta del subministrament per part de diverses empreses ferroviàries —des del 2009— té l’objectiu d’aconseguir les millors condicions de contractació possibles en cada moment, en el marc dels esforços que fan les empreses públiques i concessionàries per reduir costos i optimitzar recursos. Aquesta vegada, l’adjudicació ha pres la forma de contracte indexat, en el qual el preu s’ajusta segons l’evolució diària i horària del mercat. De la mateixa manera, el contracte conté una clàusula de flexibilitat que permet traslladar-lo a preu fix si les condicions del mercat ho aconsellen.
El consum elèctric de les línies convencionals de metro de TMB a Barcelona arriba fins als 261 GWh anuals. Amb aquest subministrament funcionaran els propers tres anys les cinc línies convencionals de metro de TMB, que, juntament amb les automàtiques, no incloses a la licitació, sumen 125 quilòmetres de longitud i transporten cada dia a uns 1,4 milions de viatgers aproximadament.