Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. La línia 9 Nord, deu anys del metro més segur i ben valorat
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
09.12.2019
Premsa TMB

La línia 9 Nord, deu anys del metro més segur i ben valorat

TMB i l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet celebren aquest dijous l'aniversari del tram Can Zam - Can Peixauet amb actuacions musicals a l'estació de Fondo

Imatge
Pou de l'estació Fondo de la línia 9 Nord / Foto: Pep Herrero (TMB)
Pou de l'estació Fondo de la línia 9 Nord / Foto: Pep Herrero (TMB)

Pou de l'estació Fondo de la línia 9 Nord / Foto: Pep Herrero (TMB)

Pou de l'estació Fondo de la línia 9 Nord / Foto: Pep Herrero (TMB)

El 13 de desembre del 2009 es posava en servei el primer tram de la línia 9 de metro, entre Can Zam i Can Peixauet, al municipi de Santa Coloma de Gramenet, una fita per a la mobilitat quotidiana dels colomencs, que veien multiplicada la seva accessibilitat en relació amb el conjunt de la metròpoli, i també per a TMB, que operava per primer cop a Espanya un metro automàtic sense conductor.

Per celebrar el desè aniversari de la línia 9, TMB i l’Ajuntament de Santa Coloma han previst un cicle d’actuacions musicals en petit format al vestíbul de l’estació de metro de Fondo, una de les cinc pioneres, aquest dijous dia 12 a la tarda. Entre les 18 i les 21 hores, hi actuaran Ana Brenes, cantant flamenca; Kristina Vega & Carlos Castillo, duo de rock; i la coral Grans Veus de Santa Coloma.

Al mateix punt, a les 18.45 h, tindrà lloc un acte institucional amb intervencions de l’alcaldessa de Santa Coloma, Núria Parlon, i la presidenta de TMB, Rosa Alarcón.

Campanya de comunicació i concurs fotogràfic

Paral·lelament, TMB desenvolupa des d’avui una campanya de comunicació amb el lema La línia 9 Nord fa 10 anys que serà visible en els canals propis com ara MouTV, plafons lluminosos, megafonia del metro, el web i les xarxes socials. Instagram i Twitter, a més, seran el marc d’un concurs fotogràfic que s’articularà al voltant de l’etiqueta #10anysL9Nord. L’usuari només haurà d’etiquetar les seves imatges i mencionar el perfil @tmb_bcn en el cas d’Instagram o @TMB_Barcelona per a Twitter.

Projecte de referència

La inauguració del primer tram del que ara denominem L9 Nord va anar seguida al cap de poc per la de la branca de Badalona (L10 Nord), el juny del 2010, i la connexió de totes dues fins a La Sagrera, el juny del 2010. L’estació de Santa Rosa es va obrir el setembre del 2011. Començava a fer-se realitat un projecte que, per les seves dimensions (48 quilòmetres, 52 estacions), es perfilava com un dels més ambiciosos al món en transport urbà.

Tot i que el projecte de la L9/10 continua en curs (fa poc se n’ha inaugurat l’estació que fa 31, la de Ciutat de la Justícia, a la L10 Sud), els deu anys transcorreguts ressalten el caràcter de referent d'aquest metro, per les solucions innovadores i els beneficis que ha aportat.

En tecnologia, la L9 va ser pionera a aplicar el sistema de control de trens sense conductor CBTC de transmissió via ràdio, que és la tendència al món. Els trens 9000 incorporen totes les funcionalitats pròpies d’un tren automàtic, amb els sistemes crítics redundants, més possibilitats de comunicació amb el viatger, així com transmissió d'imatges en viu. Pel que fa a la seguretat, han estat els primers d'Europa amb porta frontal d'evacuació. La tecnologia també ha fet possible que la majoria dels dispositius crítics puguin ser monitorats a distància, tant els dels trens com els de les estacions i els túnels.

Portes d’andana automàtiques

Potser el progrés més visible per als usuaris de la línia 9/10, i el més apreciat, ha estat la implantació d'una separació física entre les andanes i la zona de vies mitjançant portes automàtiques sincronitzades amb les portes dels trens. Es tracta d'un element necessari per a la circulació de trens sense conductor, que afegeix confort ambiental i seguretat als viatgers.

Els grans beneficiats han estat els ciutadans, que tenen a la seva disposició un metro modern i de qualitat, gràcies al disseny específic de les línies automàtiques. Ràpidament es van integrar com a fets normals la inexistència de cabina de conducció ─un espai que ocupen amb naturalitat els viatgers encuriosits─ i les peculiaritats de la infraestructura, amb túnels de dos nivells i estacions tipus pou. Des del primer moment l'acollida va ser molt favorable i així ho confirmen els estudis de satisfacció: nota global de 8,36 (L9/10 Nord), per sobre de la mitjana de 7,73 per al conjunt de la xarxa (dades del 2018).

Pel que fa a la demanda, el conjunt de la línia 9/10 Nord registra mensualment unes 850.000 validacions de mitjana. L’estació de la L9 Nord a Santa Coloma amb més entrades des de l’exterior és la de Can Peixauet, amb unes 88.000 mensuals, mentre que La Sagrera és clarament la més freqüentada com a punt d’enllaç amb les línies 1 i 5 de metro i els trens de Rodalies.

Posicionament internacional

El metro de Barcelona està ben posicionat a nivell internacional, i les línies automàtiques hi han contribuït de manera decisiva. Són nombroses les delegacions d'altres metros que visiten la L9/10, i també la L11, que es va automatitzar posteriorment i on es fan proves amb portes d’andana verticals. El coneixement dels professionals de TMB en l'àmbit de línies automàtiques és apreciat, atès que encara hi ha poques referències en el món, en especial d'empreses amb experiència d'operar línies convencionals i automàtiques alhora, i ha permès que TMB pugui desenvolupar tasques d'assessorament en ciutats de primera magnitud de Rússia, Turquia, Àustria i Xile.

Imatge
Imatge de la campanya dels deu anys de la L9 Nord

Tema
Innovació
  • ConceptesInnovacióMetro automàticSeguretatTecnologiaUsuarisInstitucionsAjuntamentTMBLlocsFondoSanta Coloma de GramenetServeiL9MetroAnys2019
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Imatge de la campanya dels deu anys de la L9 Nord
Imatge de la campanya dels deu anys de la L9 Nord
Descarrega l’arxiu (53.71 KB)
Nota en PDF
Descarrega l’arxiu (206.03 KB)
Pou d'ascensors de Fondo / Foto: Pep Herrero (TMB)
Pou d'ascensors de Fondo / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (2.19 MB)
Andana de Singuerlín / Foto: Pep Herrero (TMB)
Andana de Singuerlín / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (2.24 MB)
Pou de l'estació Fondo de la línia 9 Nord / Foto: Pep Herrero (TMB)
Pou de l'estació Fondo de la línia 9 Nord / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (86.9 KB)
Imatge de la campanya dels deu anys de la L9 Nord
Descarrega l’arxiu (53.71 KB)
Media Name: 10anys_l9_091219.pdf
Descarrega l’arxiu (206.03 KB)
Pou d'ascensors de Fondo / Foto: Pep Herrero (TMB)
Pou d'ascensors de Fondo / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (2.19 MB)
Andana de Singuerlín / Foto: Pep Herrero (TMB)
Andana de Singuerlín / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (2.24 MB)
Pou de l'estació Fondo de la línia 9 Nord / Foto: Pep Herrero (TMB)
Pou de l'estació Fondo de la línia 9 Nord / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (86.9 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Un dels primers passatgers del bus d'hidrogen verd / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La producció d’hidrogen com a combustible per als autobusos

Innovació
Imatge
Projecte recuperació energia Canyelles

Coneix en temps real quanta energia recupera el metro a l’L3

Innovació
Imatge
Guanyadors del repte TMB amb l'equip de TMB Innova

Una idea sobre la il·luminació per als espais reservats guanya el 24h d'innovació

Innovació
Imatge
Imatge general de la Hackaton 2022. /Foto: PEP HERRERO (TMB)

'Youth For Public Transport (Y4PT)' recupera les imatges de la Hackathon 2022 de TMB en vídeo

Innovació
Third-party content

Últimes notícies

Media Name: 001-incidancia-metro_1.jpg

Dues obres ferroviàries coincidiran aquest estiu: la renovació de via a l'L4 de metro per garantir un servei de màxima qualitat i la connexió del tramvia que afectarà la T4

Transport
El Barcelona Night Tour ofereix per dotzè any consecutiu una ruta nocturna per llocs emblemàtics de la ciutat / Foto: Pep Herrero (TMB)

El Barcelona Night Tour comença aquest divendres una nova temporada

Transport
Imatge d'una edició anterior del festival / Foto: Web Primavera Sound

Transport públic per al festival Primavera Sound 2023

Transport
Imatge Global Public Transport Summit / Font: UITP

TMB, Ferrocarrils i Renfe, protagonistes del congrés de transport públic més important del món

Transport
CatalanCatalan
CatalanCatalanArabicArabicEnglishEnglishFrenchFrenchGermanGermanItalianItalianRussianRussianSpanishSpanish

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons