Header Top menu
L’Ajuntament de Barcelona i TMB posen en circulació el cotxe que a partir de demà sancionarà les infraccions comeses al carrils bus
La mesura s’emmarca dins del Pla Endreça i té per objectiu millorar la velocitat comercial de l’autobús i la seguretat viària, mitjançant la dissuasió de la invasió de vehicles no autoritzats als carrils reservats.
A partir de demà, 8 de maig, un vehicle específic de l’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) sancionarà les infraccions estàtiques (parada o estacionament) que es cometin al carril bus. El vehicle, que es va presentar públicament el passat 4 de març, ha detectat 60 infraccions al dia de mitjana durant els dos mesos que ha estat circulant en fase de proves.
El vehicle és un sistema complementari a l’acció de la Guàrdia Urbana de Barcelona, per dissuadir i sancionar les males pràctiques que cometen els conductors de vehicles privats i de mercaderies als carrils reservats i que obstaculitzen el pas dels autobusos. Amb aquesta mesura, es millorarà l’eficiència del servei del transport públic en superfície, la velocitat del bus i la seguretat viària, evitant maniobres complexes quan s’han d’esquivar vehicles al carril bus i facilitant la correcta aproximació del bus a la parada.
D’aquesta manera, si el cotxe detecta vehicles privats i/o de distribució de mercaderies estacionats o parats al carril reservat per al bus, fotografia la infracció comesa i s’envia a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), que és qui gestionarà la sanció corresponent amb el ciutadà. Les multes oscil·laran entre els 60 i els 200 euros segons el cas.
TMB, a través de les àrees d’Operacions i Projectes de Bus, ha treballat conjuntament amb l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona per implantar la mesura, necessària per garantir un millor servei al ciutadà i que era una llarga reivindicació del personal de conducció d’autobús, que es troben diàriament amb situacions irregulars que dificulten la seva feina i, en conseqüència, la normal circulació dels vehicles. El principal obstacle són els cotxes que s’aturen al carril bus (sovint fent tasques de càrrega i descàrrega) i obliguen als autobusos, vehicles llargs de 12 o 18 metres, a sortejar els turismes. A més d’alentir la velocitat del bus, s’augmenta el risc d’accident per les maniobres que han de fer els conductors de l’autobús per canviar de carril o bé impedeixen que el bus s’aturi al lloc destinat per fer pujar i baixar el passatge. Actualment els autobusos de TMB circulen per una xarxa de 221,8 quilòmetres de carril bus.
El vehicle és un cotxe 100% elèctric, zero emissions, model Nissan Leaf, va vinilat de vermell i blanc i porta l’identificatiu “Control fotogràfic carril bus”, així com el logotip de TMB i va equipat amb diferents elements embarcats que fan possible la captació d’imatges i d’informació. El cotxe circula de forma planificada pels carrers de la ciutat de Barcelona per les zones amb més impacte d’aquest tipus d’infraccions en la circulació, durant l’horari de servei d’autobusos. Sempre hi van dos empleats de TMB a bord, sense necessitat que l’acompanyi un agent de la Guàrdia Urbana ja que la delegació de les competències sancionadores són de l’Àrea de Mobilitat que ha fet l’encàrrec a TMB mitjançant la signatura d’un conveni i d’un decret d’alcaldia.
En paral·lel, durant els primers dies també es posarà en marxa un equip d’informadors que al llarg de les primeres setmanes informaran als vehicles que estiguin aturats o estacionats al carril bus de la prohibició de fer-ho. Els informadors estaran situats en aquells carrers on s’ha detectat un major nombre d’infraccions durant el període de prova i repartiran fulletons amb la informació i les zones de càrrega i descàrrega més properes.
La posada en marxa d’aquest vehicle, s’emmarca dins del conjunt d’iniciatives previstes en el Pla Endreça, un pla de manteniment integral i transversal que aposta per assolir l’excel·lència de l’espai públic de la ciutat. Els objectius prioritaris passen per dur a terme un reforç i una ampliació del manteniment de l’espai públic i per prioritzar les accions d’autoritat per garantir el civisme a la ciutat, apel·lant a la corresponsabilitat de ciutadania i visitants i incrementant les sancions davant de les conductes incíviques.
- ConceptesMobilitatInfraestructuraCarril busInstitucionsAjuntamentTMBServeiBusAnys2024