Header Top menu
L’Ajuntament de Barcelona i TMB milloraran la velocitat del bus i la seguretat viària amb un cotxe que sancionarà les infraccions als carrils bus
El vehicle, 100% elèctric, té com a objectiu dissuadir la invasió de vehicles no autoritzats als carrils reservats i que obstaculitzen el pas dels autobusos
La nova mesura té per objectiu millorar el servei del transport públic. Respon a una demanda històrica del personal de conducció i, a més de la velocitat del bus, incrementarà la seguretat perquè evitarà maniobres complexes per esquivar als vehicles estacionats en el carril bus
L’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) milloraran la velocitat del bus, així com la seguretat viària de la ciutat amb la posada en marxa d’un vehicle que sancionarà les infraccions estàtiques (parada o estacionament) que es cometin als carrils bus. El nou vehicle, que a partir d’avui comença a funcionar en fase de proves, serà un sistema complementari a l’acció de la Guàrdia Urbana de Barcelona, per dissuadir i sancionar les males pràctiques que cometen els conductors de vehicles privats i de mercaderies als carrils reservats i que obstaculitzen el pas dels autobusos. Amb aquesta nova mesura, es millorarà la velocitat del bus i la seguretat viària, evitant maniobres complexes quan s’han d’esquivar vehicles al carril bus i facilitant la correcta aproximació del bus a la parada.
D’aquesta manera, si el cotxe detecta vehicles privats i/o de distribució de mercaderies estacionats o parats al carril reservat per al bus, fotografiarà les imatges que confirmen la infracció comesa i aquestes s’enviaran a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), que és qui gestionarà la sanció corresponent amb el ciutadà. Les multes oscil·laran entre els 60 i els 200 euros segons el cas. El vehicle estarà circulant dos mesos en fase de proves fins que al maig iniciarà l’activitat sancionadora.
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha explicat que “la incorporació d’aquest cotxe específic permetrà millorar l’eficiència del servei del transport públic en superfície, afavorint la mobilitat gràcies a l’augment de la velocitat del bus i garantint que es respectin els carrils per on circula, a més de millorar la seguretat viària i reduir accidents”. La mesura serà un suport a la tasca de la Guàrdia Urbana.
TMB, a través de les àrees d’Operacions i Projectes de Bus, ha treballat conjuntament amb l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona per implantar la mesura, necessària per garantir un millor servei al ciutadà i que era una llarga reivindicació del personal de conducció d’autobús, que es troben diàriament amb situacions irregulars que dificulten la seva feina i, en conseqüència, la normal circulació dels vehicles. El principal obstacle són els cotxes que s’aturen al carril bus (sovint fent tasques de càrrega i descàrrega) i obliguen als autobusos, vehicles llargs de 12 o 18 metres, a sortejar els turismes. A més d’alentir la velocitat del bus, s’augmenta el risc d’accident per les maniobres que han de fer els conductors de l’autobús per canviar de carril o bé impedeixen que el bus s’aturi al lloc destinat per fer pujar i baixar el passatge.
Vehicle zero emissions equipat amb càmeres
El vehicle que comença a circular avui és un cotxe 100% elèctric, zero emissions, model Nissan Leaf, va vinilat de vermell i blanc i porta l’identificatiu “Control fotogràfic carril bus”, així com el logo de TMB.
Per fer la seva tasca, el cotxe té diferents elements embarcats que fan possible la captació d’imatges i d’informació. D’una banda, disposa de dues càmeres situades a l’exterior de la carrosseria, una habilitada amb el lector de matrícules i l’altra que fa la lectura del context; i d’altra banda, una tauleta tàctil instal·lada a l’interior del cotxe. La captació d’imatges es pot fer tant en manual com en automàtic i, un cop enviada a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), s’elimina de les bases de dades de TMB.
El funcionament és simple: el vehicle circularà de forma planificada pels carrers de la ciutat de Barcelona per les zones amb més impacte d’aquestes infraccions en la circulació, durant l’horari de servei d’autobusos. Sempre hi aniran dos empleats de TMB a bord, sense necessitat que l’acompanyi un agent de la Guàrdia Urbana ja que la delegació de les competències sancionadores són de l’Àrea de Mobilitat que ha fet l’encàrrec a TMB mitjançant la signatura d’un conveni i d’un decret d’alcaldia.
Carrils reservats per al transport públic de superfície
El carril bus és una plataforma pròpia de circulació per al servei d’autobús, una mesura que prioritza el transport públic de superfície i el segrega de la resta de la circulació, per guanyar en comoditat per als usuaris, velocitat comercial i seguretat en la conducció, millora l’accessibilitat a les parades i ajuda a mantenir una regularitat del servei. Actualment els autobusos de TMB circulen per una xarxa de 221,8 quilòmetres de carril bus.
- ConceptesMobilitatInfraestructuraCarril busInstitucionsAjuntamentTMBServeiBusAnys2024