Premsa TMB

Finalitza la implantació de la nova xarxa de bus

El 26 de novembre es posaran en marxa les darreres cinc línies d'altes prestacions. Inclouran una línia horitzontal i quatre de verticals: H2, V1, V19, V23 i V25. També s'acabaran de reconfigurar la resta de línies de la ciutat

Esquema de les cinc línies que s'implanten el 26 de novembre

L’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) aborden aquest mes de novembre el desplegament final de la Nova Xarxa de Bus i de la configuració de la resta de les línies d’autobusos de la ciutat. Aquest projecte, clau per Barcelona, s’emmarca en l’estratègia de potenciar una mobilitat més sostenible i segura, fomentant els desplaçaments en transport públic, en la línia del que marca del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018.  

Actualment a la capital catalana ja hi ha 23 línies d’autobusos d’altes prestacions en funcionament. Són les següents: D20,H6, H12, V7 i V21 (octubre 2012); H8, H10, H16, V3 i V17 (novembre 2013); H14, V15 i V27 (setembre 2014); H4, V11, V13 (febrer 2016); D40, V5, V29 i V31 (novembre 2017); i D50, V9 i V33 (juny 2018). Durant tot el període d’implantació l’evolució de la demanda s’ha anat incrementant de manera exponencial, passant de les 62.000 validacions diàries, a l’octubre del 2012, fins a les 425.000 validacions diàries actuals.

El proper 26 de novembre es posaran en marxa les darrers 5 línies d’altes prestacions d’aquesta nova xarxa, una línia horitzontal i quatre verticals: H2, V1, V19, V23 i V25. D’aquesta manera culminarà l’aposta de transformació iniciada fa sis anys i a partir de la qual s’ha dut a terme la remodelació global del transport públic en superfície més important feta mai a la ciutat.

Mercedes Vidal, presidenta de TMB, entre el director de Serveis de Mobilitat, Adrià Gomila, i el conseller delegat, Enric Cañas / Foto: TMB
Roda de premsa de presentació del desplegament final de la nova xarxa de bus / Foto: TMB

La nova xarxa ofereix múltiples avantatges als usuaris, entre els quals destaquen:

  • Més facilitat d’ús, amb visió de xarxa
  • Alta freqüència els feiners, amb freqüències de pas de 5-8 minuts de 7 a 21 hores
  • Menys temps d’espera i de viatge
  • Més connectivitat i intermodalitat i millor cobertura del territori
  • Millor informació estàtica i dinàmica als passatgers, en parades i vehicles
  • Més regularitat i fiabilitat del servei
     

La finalització de la Nova Xarxa Bus també comportarà l’estructuració definitiva de la xarxa d’autobús en tres nivells: Nova Xarxa de Bus, línies convencionals o complementàries i busos de barri o de proximitat.

  • 28 línies de NXB: 8 horitzontals, 17 verticals i 3 diagonals
  • 44 línies convencionals o complementàries
  • 27 línies de proximitat i bus del barri

A diferència de la resta de fases que s’han anat posat en funcionament, aquesta vegada les noves implantacions de línies van acompanyades d’un augment de vehicles que sumaran 66 nous autobusos que s’incorporen per reforçar el servei. Amb aquests nous vehicles també es dotarà de reforços a les línies de proximitat 13, 91 i 97 a partir del proper 5 de novembre, i més endavant contribuiran a posar en servei els nous busos de barri 133 i 135.

5 noves línies en funcionament

El detall de les noves línies que es posen en marxa són els següents:

  • H2: Av. d’Esplugues - Trinitat Nova. Línia de referència 60 (modificada). Longitud: 25,5 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners: 8 minuts de 7 a 21h aprox.
  • V1: Granvia l’Hospitalet - Av. d’Esplugues. Línia de referència: 54 (modificada). Longitud: 14,1 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners: 8 minuts  de 7 a 21 h aprox.
  • V19:  Barceloneta - Pl. Alfonso Comín. Línies de referència: 39 i 55 (modificades) i 92 (substituïda). Longitud: 25,4 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners: 8 minuts de 7 a 21 h aprox.
  • V23: Nova Icària - Can Marcet. Línies de referència: 39 (modificada) i 92 (substituïda). Longitud: 19,5 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners: 8 minuts de 7 a 21 h aprox.
  • V25: Nova Icària – Horta. Línies de referència: 45 i 92 (substituïdes). Longitud: 16,3 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners: 8 minuts de 7 a 21 h aprox.
     

Amb la seva incorporació finalitzarà el desplegament de la Nova Xarxa Bus que queda completada amb 28 línies d’altes prestacions adreçades a oferir el millor servei a la ciutadania, que passarà a comptar amb un transport públic en superfície modern, eficaç i eficient i preparat per donar resposta als nous reptes de mobilitat sostenible de Barcelona.

Amb la implantació total del projecte es preveu que totes les línies passin a transportar 460 mil viatgers els dies feiners, arribant al 60% del passatge de la xarxa d’autobusos de TMB. En total es comptarà amb 97 àrees d’intercanvi que, en la majoria dels casos, permetran arribar a qualsevol punt de la ciutat en només un sol transbordament.

Com és habitual, la implantació d’aquesta darrera fase també comportarà variacions a la xarxa d’autobusos actual:

  • 39. Pl. Urquinaona - Pl. Catalana. Escurçament i nous orígens i finals. La part del recorregut per Horta queda cobert per la V23 i la part de Ciutat Vella per la V19.
  • 47. Pg. Marítim - Canyelles. Prolongació per la Via Laietana absorbint part del trajecte de la 45.
  • 54 Cardenal Reig - Estació del Nord. Limitació de recorregut a Cardenal Reig i millora d’intervals  (6’ en feiners). La V1 cobreix el traçat fins a av. d’Esplugues.
  • 55. Pl. Urquinaona - Parc Montjuïc. Nou origen i final. El recorregut que deixa de fer queda cobert per la V19 i la 39.
  • 60. Vall d’Hebron - Besòs / Verneda. Nou origen i final a Vall d’Hebron per evitar el solapament amb la nova línia H2 fins a av. d’Esplugues


El mateix 26 de novembre deixaran de circular dues línies convencionals que se superposaran a línies noves com són la 45 i la 92. L’escenari final també comportarà millores i ajustos en línies implantades anteriorment com són: H6, H8, H10 i V13. 

Ciutat adaptada al bus

Novament, l’Ajuntament de Barcelona executa les obres d’infraestructura necessàries per a l’adaptació de la ciutat a la nova configuració viària que implica la Nova Xarxa, amb actuacions per millorar la mobilitat, l’eficiència de les noves línies i les condicions d’accessibilitat a aquesta xarxa. L’import de licitació dels treballs ha estat de 1,7M€ (IVA inclòs).  

Nous carrils bus

  • 11 km de nous carrils bus repartits en 26 actuacions.
     

Millora de la prioritat semafòrica i de la senyalització

  • 17 cruïlles adaptades semafòricament per afavorir el pas del bus.
     

Millora de l’espai públic i de l’accessibilitat a la Nova Xarxa

  • Actuacions en 237 parades: construcció de 98 noves parades, adequació de 71 i anul·lació de 68.
  • 1.465 m2 de renovació de paviment de voreres vinculat a les noves parades.
  • 250 ml d’encaminaments de vorera. 
  • 63 condicionaments i enrasat d’escocells en l’àmbit de les parades per millorar l’accessibilitat.
     

Arribar a tots els ciutadans, màxim nombre d’informadors

Aquesta darrera fase esdevé un repte important a nivell comunicatiu, atès que implica la modificació d’un important volum de línies i per aquest motiu l’Ajuntament de Barcelona i TMB han maximitzat esforços per tal de fer arribar per tots els canals la informació sobre les modificacions de servei a la ciutadania. Així, a partir del proper 12 de novembre es desenvoluparà una àmplia campanya per explicar els darrers canvis a la xarxa, abordant-los des d’un triple enfocament: de ciutat, d’usuari i de territori.

En aquesta ocasió es farà el màxim desplegament realitzat fins ara d’informadors, amb 170 professionals al carrer durant dues setmanes que repartiran informació en autobusos, parades i intercanviadors a més de casals de gent gran, hospitals de la zona d’influència i zones escolars. Iniciaran la seva tasca el proper 19 de novembre.

Enguany, i com a novetat, també es comptarà amb  un simulador de rutes accessibles via PC, tauleta i mòbil amb l’eina “Vull anar” perquè la ciutadania pugui conèixer els futurs recorreguts dues setmanes abans de la seva implantació. A banda, es farà un reforç dels equips d’atenció ciutadana a través del servei telefònic 010 i el CallCenter de TMB, a més de mitjans digitals.

La campanya es complementarà amb els fulletons informatius, tan genèrics com detallats per territoris, amb cartelleria, amb les webs de l’Ajuntament i TMB, els butlletins informatius de l’Ajuntament i el JoTMBé a més de suports publicitaris offline i online.

Una xarxa adaptada als nous reptes de mobilitat del futur

Els primers autobusos de la ciutat van començar a funcionar fa més d’un segle, el 1906, amb una línia pionera entre la pl. Catalunya i Gràcia. La xarxa naixia el 1922, i des de llavors, al llarg de 90 anys, es van anar estenent i superposant progressivament les diferents línies de la ciutat. La seva implantació va ser paral·lela al creixement de Barcelona. No obstant, durant tot aquest temps, l’urbanisme de la capital catalana i la seva configuració van anar evolucionant, alhora que també ho van fer les noves infraestructures de transport públic (metro, FGC, xarxa rodalia, etc...). Totes aquestes modificacions  van provocar que la xarxa d’autobús que existia hagués anat quedant obsoleta i per això es va fer necessari afrontar la redundància entre línies i altres sistemes de transport públic.

La Nova Xarxa de Bus és el resultat d’aquesta voluntat de transformar i replantejar la xarxa d’autobusos existent per modernitzar-la i adaptar les antigues línies a la nova configuració. Amb ella, Barcelona obté una nova nova xarxa de transport públic adaptada a les necessitats del segle XXI que millora substancialment en eficàcia, eficiència i competitivitat pels ciutadans.

Tema: 
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres

Recursos disponibles

Una de les àrees d'intercanvi de la nova xarxa de bus / Foto: Pep Herrero (TMB)
Esquema de les cinc línies que s'implanten el 26 de novembre
Mercedes Vidal, presidenta de TMB, entre el director de Serveis de Mobilitat, Adrià Gomila, i el conseller delegat, Enric Cañas / Foto: TMB

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies