Header Top menu
La cotxera de bus d’Horta estrena una planta fotovoltaica de grans dimensions
La primera cotxera de bus de TMB que incorpora plaques fotovoltaiques disposa de 820 plaques solars que permetran cobrir el 56% del consum energètic diürn de la cotxera, reduir les emissions en gairebé 181 tones anuals de CO₂ i estalviar més de 155.000 euros a l’any.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha posat en servei la planta fotovoltaica de la cotxera d’autobusos d’Horta, fent així un pas més per millorar l’eficiència i l’estalvi energètic. Aquesta instal·lació, gestionada per l’empresa REGENERA LEVANTE, S.L, consta de 820 plaques solars, repartides entre la coberta de l’edifici i la visera frontal, amb una superfície total de captació de 2.120 m².
Amb aquesta planta fotovoltaica es cobrirà aproximadament el 56% del consum energètic diürn de la cotxera i el 22% del consum global (amb una energia anual produïda prevista de 663,6 MWh). A més, s’ha dissenyat per emmagatzemar en un futur l’energia sobrant en bateries, contribuint a reduir les emissions de CO₂ en gairebé 181 tones anuals.
La presidenta de TMB, Laia Bonet ha posat en valor “el compromís ferm de TMB en l’ús d’energia renovable per tal que Barcelona i la seva àrea metropolitana es converteixin en generadors d’energia neta”. Bonet ha destacat que “aquesta planta és un exemple de com les energies renovables poder contribuir a un futur més sostenible” i ha detallat que “amb instal·lacions com aquesta no només estem reduint emissions sinó que també disminuïm la despesa econòmica”.
TMB, per tant, se suma a l’objectiu de la ciutat de Barcelona d’accelerar els pròxims anys la generació d’energia solar i multiplicar per cinc la potència fotovoltaica a la ciutat l’any 2030. Aquest és un dels àmbits a desenvolupar de l’Acord Climàtic de Barcelona, per ser ciutat neutra en carboni l’any 2030.
És per aquest motiu que un dels eixos que estableix la Mesura de govern de l’Ajuntament de Barcelona per fer un salt d’escala en la generació fotovoltaica a la ciutat és reforçar el nombre d’instal·lacions en equipaments de la ciutat, municipals, però també de consorcis, ens participats o altres organismes públics.
El projecte de la cotxera d’Horta ha estat finançat amb una inversió de 447.149,11 € (IVA exclòs) i es preveu un estalvi econòmic anual de 155.142 €.
Horta, una cotxera singular i integrada en el seu entorn
La cotxera d’Horta es va inaugurar el 19 de desembre del 2003 com un equipament de referència a nivell internacional per la seva integració en l’entorn i en matèria de sostenibilitat. Ubicada a la carretera d'Horta a Cerdanyola, a tocar de la Ronda de Dalt, està construïda a la falda sud de la serra de Collserola de manera que queda parcialment soterrada i coronada per un parc d'oci, una gran coberta enjardinada dotada d'una espectacular vista sobre la ciutat de Barcelona.
A més d'emprar la tecnologia més moderna i de la seva integració en l'entorn, la cotxera va ser dissenyada d'acord amb l'aposta per la sostenibilitat de TMB, per poder fer ús d'energies renovables i alternatives, minimitzar l'impacte ambiental, facilitar el reciclatge de l'aigua que s'utilitza per rentar els vehicles, etc., raons que la van convertir també en un referent internacional d'aquest tipus d'instal·lacions.
Més projectes per aconseguir un estalvi energètic, ambiental i econòmic
El Pla d’Eficiència Energètica i Estalvi de TMB contempla diferents actuacions innovadores a la xarxa de metro i bus com aquesta i que situen a l’empresa com a operador de transport públic pioner en polítiques de medi ambient. En aquest sentit, a la xarxa de metro, ja es disposa d’un total de 997 plaques fotovoltaiques a diferents centres de treball: Boixeres, Santa Eulàlia, Sagrera i Miramar. Això suposa generar una potència de 700,14 MWh/any.
- InfraestructuraInstal·lacióInstitucionsAjuntamentTMBServeiBusAnys2024