Header Top menu
El conseller delegat de TMB explica a la plantilla els reptes de la mobilitat amb motiu del Covid-19
Més de 500 persones han participat en una sessió oberta per videoconferència sobre les actuacions de l'empresa durant la crisi i els escenaris que s'obren amb la desescalada per al transport públic
La presidenta de TMB, Rosa Alarcón, ha obert avui al migdia una sessió informativa titulada La gestió de la Covid-19 a TMB: perspectives i reptes, a la qual han estat convocats els treballadors de l’empresa. La presidenta ha agraït a tota la plantilla l’esforç que estan realitzant per donar resposta a les necessitats del transport públic de Barcelona i els municipis de l’entorn i ha remarcat la necessitat de recuperar la confiança dels ciutadans perquè tornin a utilitzar els transports sostenibles conforme retorni la mobilitat.
A continuació, el conseller delegat, Gerardo Lertxundi, ha detallat les línies generals de la crisi sanitària, l’impacte que ha tingut en les persones, en l’organització i en la mobilitat, i com es prepara l’empresa per a la nova realitat que comença a intuir-se amb la desescalada. L’acte ha tingut la forma d’una videoconferència oberta a la participació, a la qual han assistit telemàticament uns 1.500 treballadors, una vuitantena dels quals hi han intervingut a través del canal de preguntes.
Protecció de la salut
El conseller delegat ha exposat els aspectes principals de la gestió de la crisi sanitària a TMB, començant per la constitució d’un comitè de gestió de la crisi obert a la participació de la representació laboral. En el vessant de la salut, ha destacat les mesures adoptades i els recursos mobilitzats per a la prevenció de contagis entre empleats, i ha subratllat que actualment no hi ha cap treballador ingressat, dels més de 8.200 que formen la plantilla. Lertxundi ha mostrat unes estadístiques que posen de manifest que les mesures de prevenció adoptades per la companyia han limitat l’impacte del virus a la plantilla, que ha tingut a TMB un impacte inferior que a Catalunya i Barcelona, tot i haver mantingut una important oferta de servei.
Lertxundi ha destacat l’agilitat com a principal característica de la presa de decisions operatives en aquest període, per poder adaptar l’oferta a la demanda i a les prescripcions de les autoritats sanitàries pel que fa a la prevenció de contagis, tot acompanyat d’una activitat intensiva d’explicació i de comunicació, situada com a centre de la gestió de la crisi. També ha ressaltat el marc de coordinació amb la resta d’operadors del transport públic, a través de l’Autoritat del Transport Metropolità.
Escenaris de la mobilitat
El segon bloc de la conferència ha estat dedicat a l’anàlisi de la mobilitat, tant l‘anterior a la crisi com l’actual, així com a dibuixar les perspectives de futur. En aquest sentit, Lertxundi ha recordat que tant TMB com el conjunt del sistema de transport de la regió de Barcelona van tancar el 2019 amb xifres rècord de demanda, i tot apuntava que encara se superarien aquest any. La prioritat era, doncs, augmentar la capacitat de transport, en el context de la implementació de la zona de baixes emissions.
En canvi, l’estat d’alarma i les restriccions a l’activitat van rebaixar l’escenari de Metro i Bus a magnituds de −94% de viatgers. En l’horitzó de la desescalada cap a la “nova normalitat”, s’albiren escenaris diversos segons com incideixin la crisi econòmica, la tendència al teletreball i altres canvis en la mobilitat. Segons com es comportin algunes de les hipòtesis estudiades, la disminució de demanda per a les xarxes de TMB podria arribar a un -34,3% i als 130,9 milions de validacions anuals. Aquesta xifra podria augmentar el 2020 si es mantingués durant un llarg termini de temps la restricció actual d’ocupació al 50% de la capacitat, la qual cosa incrementaria la contaminació i la congestió de les ciutats.
El conseller delegat de TMB ha assenyalat que, malgrat les dificultats, “el transport públic continua sent fonamental per a una mobilitat sostenible”, tant durant la crisi com després, per la qual cosa es fa necessari fomentar la confiança de la ciutadania cap als mitjans col·lectius, a través de mesures efectives de protecció de la salut, però també adoptar decisions favorables en tots els nivells, mantenir les inversions previstes i gestionar-ho diàriament de manera eficient.
Com a cloenda, Lertxundi ha repassat els eixos principals del pla de contingència de TMB en els àmbits de clients, treballadors, operació, economia i comunicació.