Header Top menu
El bus a demanda d’El Farró-Galvany ja està en marxa
Dilluns va engegar aquest nou bus a demanda que acostarà el veïnat d’El Farró a serveis bàsics com el CAP Adrià i l’Hospital Platon, en el quart bus a demanda que TMB posa en marxa
El nou bus a demanda pels barris d’El Farró-Galvany al districte de Sarrià- Sant Gervasi està funcionant des d’aquest dilluns i porta dos dies amb uns resultats satisfactoris. L’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han posat en marxa aquest nou servei com una solució avançada a les necessitats de mobilitat dels veïns i veïnes d’aquests barris, i que acosta el veïnat d'El Farró a serveis bàsics com el CAP Adrià o l'Hospital Platon. Es tracta de la quarta implantació a Barcelona del servei públic a demanda després dels que ja es van presentar a Montbau, Torre Baró i Torre Baró Sud-Vallbona Sud.
En aquest cas segueix la mateixa pauta de funcionament que a les línies a demanda esmentades, i el seu funcionament està basat en l’ús de l’aplicació El meu Bus. Així, les persones usuàries només hauran de registrar-se a l’aplicatiu, seguir les indicacions per fer la reserva i acudir a la parada d’origen quan el bus estigui a punt d’arribar per la recollida. Quan no hi ha peticions, l’autobús es manté aturat en el punt de regulació. Durant els seus primers dies, aquest nou bus a demanda està comptant amb uns 50 viatgers diaris.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que la posada en marxa d’aquest nou bus a demanda “és la consolidació d’un servei que millora la mobilitat del veïnat alhora que estalvia emissions, com s’ha comprovat ja en els altres serveis de bus a demanda que tenim en funcionament a Barcelona”. Bonet també ha destacat “la mobilitat sanitària, ja que gràcies a aquest bus donem cobertura al CAP Adrià i l’Hospital Platon”.
Bons resultats de la marxa en blanc
La setmana passada, es va realitzar una marxa en blanc amb la que els veïns i veïnes van provar el servei, sense necessitat de validar els títols de transport i amb l’ajuda d’un informador. És el primer cop que es fa una marxa en blanc en aquest tipus de servei i durant la mateixa s’han registrat més de 300 usuaris. També s’ha pogut comprovar que els temps d’espera són els que ja s’havien previst, uns 5 minuts en les reserves programades i 20 en les peticions per “viatjar ara”. A més, el 90% de peticions durant aquesta marxa en blanc s’han fet a través de l’aplicació mòbil.
Millores a la línia V11
Amb aquest nou servei a El Farró-Galvany, es milloren també les prestacions, flexibilitat i eficiència de les línies existents a la zona que seguiran funcionant amb la seva freqüència de pas habitual. Els únics canvis substancials arriben a la línia V11 que modificarà el seu recorregut en direcció cap al centre de la ciutat a partir del pròxim 5 desembre. Així, passarà a circular des del carrer Mandri pels carrers Vico, Freixa i Vallmajor per a continuar, com fins ara, per la Via Augusta. S'afegeixen dues noves parades al nou recorregut, la primera d'elles al carrer Vico amb Copèrnic, i una segona al carrer de Freixa amb Vallmajor.
Amb la variació del recorregut s'aconsegueix una major eficiència, ja que es milloren els intervals de la línia, s'amplia la cobertura territorial dels veïns del barri i es reforça aquesta proximitat del transport públic als centres assistencials i sanitaris dels veïns del barri.
Un sistema adaptable i flexible
El recorregut del bus a demanda es basa en un sistema intel·ligent que encaixa les diverses sol·licituds de desplaçament rebudes amb antelació (com més antelació, més garantia que pugui ser atesa). En el cas d’El Farró-Galvany es compta amb 16 parades fixes per escollir el lloc de pujada, l'hora (dins de l’horari establert, de 7 a 21 hores de dilluns a divendres, de 8 a 21 hores els dissabtes i de 9 a 21 hores els diumenges) i el punt de baixada, per a un sol dia o bé de manera periòdica.
Les peticions es poden cursar mitjançant una aplicació al mòbil o bé per trucada de telèfon (gratuït). La mateixa aplicació, que també es diu El meu Bus i es pot descarregar de franc a les botigues virtuals d'Apple i Android, serveix per modificar una petició o cancel·lar-la, indicar si es viatja amb un cotxet de nadó o en cadira de rodes, marcar parades favorites, consultar les reserves fetes i rebre avisos de les variacions en el servei.
Campanya Informativa
Des del passat 14 de novembre TMB i l’Ajuntament de Barcelona tenen en marxa una campanya informativa per explicar el desplegament del bus a demanda amb cartells, fullets, informadors, així com la informació als canals digitals i explicada als consells de barri. Durant la marxa en blanc de la setmana passada els informadors van atendre més d’un miler de persones.
Servei de proximitat
El maig del 2021 l’Ajuntament de Barcelona i TMB van anunciar l’extensió del model de bus a demanda a més territoris, començant pels que disposen de Bus del Barri, en el marc d’un pla global de millora de la xarxa. Ara, i amb l'arribada del servei a Sarrià-Sant Gervasi, el quart d'aquesta mena, se segueix la línia d’una de les actuacions inclosa al Pla Estratègic TMB 2025 per transformar el servei sense alterar els conceptes de proximitat i connectivitat, com a porta d’accés al conjunt de la xarxa de transport públic.
El bus a demanda forma part de l’impuls per a la modernització i digitalització de l’autobús per fer-lo més competitiu en la línia de prioritzar els modes més sostenibles i de menys impacte ambiental, també en els desplaçaments en superfície dins la ciutat.
- Altres temesSocietatInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiBusBus del BarriAnys2022