Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. Alumnes d’Elisava creen reposabraços amb materials reciclats per les estacions de metro
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
15.12.2022
Premsa TMB

Alumnes d’Elisava creen reposabraços amb materials reciclats per les estacions de metro

El projecte pilot impulsat per TMB, conjuntament amb el Barcelona centre de Disseny i Elisava com a agents experts del sector disseny, fa més accessibles els bancs de les andanes del metro per a persones amb diversitat funcional i mobilitat reduïda.

Els reposabraços són el resultat d’un procés de cocreació, estan fabricats a partir dels tubs d’acer inoxidable d’autobusos retirats, i estan instal·lats les estacions de metro d’Universitat i la Sagrera.

Imatge
Reposabraços instal·lat a l'estació de Sagrera. /Foto: M.A. CUARTERO (TMB)
Reposabraços instal·lat a l'estació de Sagrera. /Foto: M.A. CUARTERO (TMB
< >Reposabraços instal·lat a l'estació de Sagrera. /Foto: M.A. CUARTERO (TMB

Alumnes del Grau en Disseny i del Grau en Enginyeria de Disseny Industrial d’Elisava, sota la direcció estratègica de la unitat d'innovació del Barcelona centre de Disseny (BcD), han impulsat un projecte pilot de cocreació centrat en el disseny i la creació de reposabraços pels bancs de les andanes del metro de Barcelona per a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). La iniciativa, que parteix de l’àrea d’innovació de TMB, TMBinnova i el servei d’Accessibilitat, neix amb l’objectiu de crear un objecte per a fer les estacions de metro més accessibles per a les persones amb diversitat funcional i és una oportunitat per donar resposta al Reial decret estatal i nou decret d’accessibilitat de Catalunya (pendent de publicació), on es fixa l’obligatorietat d’instal·lació d’aquesta tipologia d’elements.

D’igual manera, el projecte està emmarcat dintre d’un procés d’economia circular engegat per la mateixa TMBinnova per tal de donar ús a elements reciclats d’autobusos que ja es troben fora del servei. Aquest fet posa en valor els objectius de TMB en matèria de sostenibilitat, donant una segona vida útil a alguns dels elements de vehicles en procés de desballestament.

A més, la instal·lació d’aquest element de cocreació, arriba juntament amb la dels seients isquiàtics, elements que permeten el repòs lumbar de les persones usuàries i que també estan alineats amb el servei d’Accessibilitat Universal de Transports Metropolitans de Barcelona a l'hora de millorar el confort dels passatgers i dels equips de manteniment de Metro.

Els reposabraços

Els reposabraços compten amb la voluntat de donar un nou ús a productes de rebuig, ja que estan fabricats a partir dels tubs d’acer inoxidable d’autobusos ja retirats del servei. En el procés de fabricació s’han minimitzat els processos industrials per fer-lo més sostenible i garantir la mínima petjada ecològica.

Aquest prototip és universal, ergonòmic i es pot adaptar a tots els bancs de la xarxa de metros de Barcelona, independentment de la tipologia del banc —hi ha diverses tipologies de bancs—. El reposabraços estan creats amb tubs d’acer de calibre 30 per evitar el deteriorament i fer front a actes vandàlics, són no porosos (antigrafiti) i no són transmissors de corrents erràtics. El perfil del reposabraços és rodó, ja que és més còmode per l’usuari, i la superfície és rugosa per afavorir la subjecció.

A cada banc s’instal·laran dos reposabraços a una distància de 50 cm entre ells, permetent així que l’usuari s'arrepengi i s’ajudi a seure o aixecar-se. El disseny s’ha creat pensant en l’ergonomia de la mà de l’usuari i els prototips estan situats just en els bancs que queden alineats a les portes dels vagons corresponents per a usuaris amb mobilitat reduïda.

En aquest projecte hi han participat nou alumnes d’Elisava del Grau en Disseny i del Grau en Enginyeria de Disseny Industrial, tutoritzats pels professors Salva Fàbregas i Tona Monjo; Eugènia Marti, directora del Departament d’Innovació del Barcelona centre de Disseny, i els departaments d’innovació, accessibilitat i usuari de TMB.

 

Seients Isquiàtics

Conjuntament amb el procés de cocreació esmentat, TMB va engegar un altre procés emmarcat en els plans d’accessibilitat i que també troba en l’economia circular un dels seus principis. Es tracta de la fabricació i instal·lació de seients isquiàtics a les estacions, models que permeten el repòs lumbar en aquests espais. Aquesta prova pilot està esponsoritzada per la Unitat d’Accessibilitat i Senyalització Universal dintre de la proposta “Seients isquiàtics” feta pel treballador de TMB, David Girón, participant al repte d’intraprenedoria “Estació del Futur” de TMBinnova. Així, i de la mateixa manera que pels reposabraços, els seients isquiàtics també han estat realitzats a partir de barres i xapes de l’interior de busos en desús, en aquest cas, de les sèries 3300 i 3400. Se n’han fabricat un total de 8, amb dos dissenys diferents corresponents a dos models amb alçades diferenciades.

Una prova pilot

Els usuaris del metro ja poden testejar i fer ús dels reposabraços a les estacions d’Universitat i de La Sagrera de l’L1. La prova pilot s'estendrà durant 6 mesos, per revalidar els prototips desenvolupats abans de la seva industrialització i implementació a tota la xarxa de metro de Barcelona.

Cal destacar que a l’estació d’Universitat, els elements s’ubicaran a la zona de capçalera i cua del tren, situada a la part davantera de l’andana i seguint el sentit de la marxa dels trens, on es troba senyalitzada la zona accessible dels trens. A la Sagrera, per la seva banda, els elements s’ubicaran als seients situats als extrems de l’andana i en els espais disponibles pròxims a la capçalera del tren, seguint el sentit de la marxa de la circulació, on es troba senyalitzada la zona accessible. Addicionalment, i donat que es tracta d’una estació amb andana central, es col·locarà un conjunt de reposabraços a un banc situat en aquesta àrea.

La prova pilot servirà per testejar l’opinió de les persones usuàries mitjançant enquestes en línia, codis QR situats pròxims als elements instal·lats i enquestadors de camp.

Exposició Itinerant

Amb l’objectiu de donar a conèixer el projecte de cocreació al públic i per explicar el procés, les conclusions i el resultat d'aquest, Barcelona centre de Disseny i Elisava han produït una exposició itinerant que es podrà visitar en tres localitzacions de les entitats participants. Així, el DHUB (Disseny Hub Barcelona), seu del Barcelona centre de Disseny, acollirà des del 20 de desembre aquesta mostra que posa el seu focus en el concepte de disseny d’un reposabraços per a totes les persones (disseny universal) i sota criteris de disseny circular (“cradle to cradle”).

L’exposició es podrà veure en aquest espai fins al dia 29 de gener i posteriorment itinerarà a l’Espai Mercè Sala de TMB, on romandrà del 6 de febrer fins al 6 d’abril. A partir del dia 13 del mateix mes d’abril i fins al 12 de maig del 2023, la mostra es podrà veure a l’Espai Atri de l’Escola Universitària de Disseny i Enginyeria, ELISAVA.

Tema
Innovació
  • Altres temesTransportConceptesAccessibilitatInnovacióInfraestructuraEstacióInstitucionsTMBLlocsLa SagreraUniversitatServeiMetroAnys2022
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Reposabraços instal·lat a l'estació de Sagrera. /Foto: M.A. CUARTERO (TMB)
Descarrega l’arxiu (88.19 KB)
Reposabraços instal·lat a l'estació d'Universitat. /Foto: M.A. CUARTERO (TMB)
Descarrega l’arxiu (496.08 KB)
Reposabraços instal·lat a l'estació de la Sagrera. /Foto: M.A. CUARTERO (TMB)
Descarrega l’arxiu (319.62 KB)
Seients isquiàtics ja instal·lats. /Foto: M.A. CUARTERO (TMB)
Descarrega l’arxiu (726.79 KB)
Seients isquiàtics ja instal·lats. /Foto: M.A. CUARTERO (TMB)
Descarrega l’arxiu (390.98 KB)
Seients isquiàtics ja instal·lats. /Foto: M.A. CUARTERO (TMB)
Descarrega l’arxiu (569.4 KB)
Reposabraços instal·lat a l'estació de la Sagrera. /Foto: M.A. CUARTERO (TMB)
Descarrega l’arxiu (250.09 KB)
Nota de premsa en PDF
Descarrega l’arxiu (208.46 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Bus de la línia H12 arribant a la Plaça d'Espanya / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Barcelona prova un sistema d’intel·ligència artificial de control automàtic de carrils reservats i parades per millorar la circulació dels busos

Innovació
Retolació lateral d'un autobús elèctric de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB adquirirà 19 autobusos elèctrics per seguir augmentant la seva flota de zero emissions

Innovació
Imatge
Minibús Yutong de pis baix 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Comencen les proves amb el primer minibús 100% elèctric de pis baix

Innovació
Imatge
Vehicle UNVI doble pis 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

TMB prova un model d'autobús de dos pisos de propulsió 100% elèctrica

Innovació

Últimes notícies

Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons