Header Top menu
Aprovat el Pla Director de Mobilitat de la regió de Barcelona per al període 2020-2025
El nou full de ruta posa l’accent en el medi ambient i fixa l’objectiu que el transport públic guanyi 200 milions de viatges anuals.
El Govern de la Generalitat ha aprovat el Pla Director de Mobilitat 2020-2025 del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona, que abasta 12 comarques on resideix el 75% de la població de Catalunya. Es tracta d’un pla impulsat per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i treballat durant mesos de forma conjunta amb administracions, agents de mobilitat i ciutadania.
El document és la nova base de referència per al sector de la mobilitat i marca la seva evolució cap a un món més digitalitzat i sostenible. Està basat en 10 eixos que tracten de forma integral diferents aspectes rellevants de la mobilitat i que persegueixen un gran objectiu amb cinc vessants: una mobilitat més saludable i sostenible, més eficient i productiva, més segura i fiable, més inclusiva i equitativa, i més intel·ligent i digital. Per arribar en cinc anys a aquests estàndards d'evolució, el pla proposa un total de 86 mesures que tindran un cost estimat d'uns 100 milions d'euros.
Pel que fa al repartiment modal, es pretén que els desplaçaments en vehicle privat baixin del 36 al 33% i que pugin els realitzats amb micromobilitat i transport públic. Si la quota del transport públic passa del 17% al 20%, serien 200 milions més de viatges al cap de l’any.
El medi ambient i un transport més ecològic són algunes de les qüestions cabdals d’aquest PDM. Per això insisteix molt a reduir el consum energètic i l’impacte dels desplaçaments, així com les emissions de vehicles, entre un 6 i un 16%. L’objectiu és que el 2025 el 13% de turismes, el 7,5% de furgonetes i el 25% dels autobusos siguin d'emissió zero o de molt baixes emissions. El 2025 la mobilitat a l’àmbit de l’ATM de Barcelona ha d’emetre un 6,6% menys de CO2, un 24,8% menys de NO2 i un 19,1% menys de partícules PM10.
El pla no perd de vista la revolució que suposarà la digitalització del sistema de bitlletatge, i posteriorment el nou sistema tarifari lligat a la T-mobilitat. Un pas que marcarà un abans i un després en l'evolució tecnològica del transport públic a Catalunya. La digitalització serà molt rellevant en la nova planificació, també des de la perspectiva de la captació d'informació dels usuaris i usuàries.
Més informació a la nota de premsa i la presentació del Departament de Territori i Sostenibilitat.
Les xifres del PDM 2020-2025
• 43 municipis amb àrees pacificades i de baixes emissions
• -50% de víctimes mortals en accident de trànsit
• 70 nous km de xarxa ciclable
• Passar de 107 a 165 aparcaments d’enllaç (P&R)
• Passar de 18 a 54 km de carril bus interurbà
• Assolir prop de 1.200 milions de passatgers al transport públic (un 20% més)
• Fins a 120.000 desplaçaments en vehicle de mobilitat personal (un 140% més)
• Que el parc mòbil amb categoria ECO o elèctric creixi fins al 13%
• Passar de 5 a 500 autobusos elèctrics
• Arribar a les 300 estacions de recàrrega ràpida
- ConceptesMedi ambientMobilitatInstitucionsATMGeneralitatAnys2020