Redacció

L'estació de Passeig de Gràcia, laboratori de l’estalvi energètic

L'estació de metro de la línia 3 integra mesures de monitoratge i anàlisi ambiental amb l’objectiu de poder estalviar un 5% en el seu consum d’energia, en el marc del SEAM4US, un projecte col·laboratiu amb fons europeus.

Els sistemes subterranis de transport són grans consumidors d’energia. Un terç de l’energia necessària d’una xarxa de metro es destina als subsistemes de les estacions, com ara la ventilació, els ascensors, les escales mecàniques i la il·luminació.

És per això que seguint amb l’aposta per l’ecoeficiència com un dels eixos vertebradors de les polítiques estratègiques de l’empresa, TMB participa en el projecte amb fons europeus SEAM4US, cofundat pel Setè Programa Marc (7PM) de la Unió Europea.

Es tracta d’un projecte col·laboratiu, en què TMB ha estat escollida pel seu paper com a gran operador de transport públic. També participen en el projecte la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), així com centres europeus de desenvolupament i empreses privades del sector. Per a TMB és una gran oportunitat, ja que amb un cost zero obtindrà una forta inversió en coneixements, sobretot per als departaments involucrats en el desenvolupament del projecte, vinculats amb l’operació, el manteniment i l’àrea de tecnologia de la companyia.

El principal objectiu que s’ha marcat és desenvolupar tecnologies avançades per al control òptim i escalable a totes les estacions de metro, que pot suposar un estalvi d’un 5% en el consum elèctric, xifra que equivaldria a l'electricitat consumida en més de 700 llars.

Per tal d’aconseguir-ho s’estan duent a terme el disseny i el desenvolupament d’una xarxa de monitoratge capaç de captar dades sense problemes en espais públics; la implementació de noves xarxes de sensors; el desenvolupament d’un sistema de control per a l’optimització de l’ús d’energia en les estacions de metro, i la validació d’escenaris en els sistemes de transport subterrani cap a l’eficiència energètica. Bàsicament es tracta d’observar, pensar i controlar per prendre decisions basades en aquest model previ de causa-efecte.

Monitoratge per a l’estalvi energètic

Precisament, per desenvolupar una prova pilot en aquesta matèria, després d’una anàlisi de tota la xarxa de metro, s’ha escollit com a escenari representatiu l’estació de Passeig de Gràcia de la línia 3, en la qual s’ha implementat un sistema de monitoratge, control i adquisició de dades per guanyar en eficiència i optimitzar recursos. Aquesta estació es comportarà com una petita ciutat intel·ligent, com també ho fan les cotxeres d’autobusos de TMB, en aquest altre cas gràcies a la implantació del projecte SCADA.

El mesurament d’energia que ha integrat SEAM4US en aquesta estació busca obtenir noves dades en el seu màxim nivell de detall que permetin disposar d’una anàlisi del consum d’energia d’una estació de metro a través d’una auditoria energètica generalitzada, centrant-se en tres factors principals: els equips instal·lats, consums energètics i l’ús que es fa de l’estació.

El projecte analitza cada factor i ajuda a identificar els punts crítics del sistema. També construeix fluxos de passatge dels usuaris a les estacions del metro i desenvolupa criteris de programació dels diferents subsistemes d’una xarxa de metro, en particular, dels sistemes de ventilació, els sistemes verticals de transport i l’enllumenat. L’actuació sobre aquests sistemes no afectarà en cap moment l’experiència del viatge de l’usuari.

Així, en funció del monitoratge de la temperatura, la humitat i el volum de passatgers, per exemple, un programa informàtic centralitzat al Centre de Control de Metro (CCM) podria en un futur regular el funcionament de la ventilació per estalviar en consum sense que l’usuari ho noti.

Una iniciativa en creixement

Tot i que es troba en una fase molt inicial, tot just en la fase de desenvolupament, viabilitat, model, requeriments del sistema i obtenció de mesures, el projecte d’investigació SEAM4US ha arribat al seu primer any de vida amb uns resultats satisfactoris.

Així es va comprovar el passat 4 de desembre durant la seva primera revisió, duta a terme a Brussel·les per un grup d'experts independents cridats a avaluar el grau de compliment del seu pla de treball.  

L’avaluació es va fixar en les prestacions relacionades amb la pertinència dels objectius, l’avenç que suposa pel que fa a la comunitat científica i industrial, l’estat dels recursos previstos i utilitzats en relació amb els progressos assolits i l’impacte potencial previst en la competència econòmica i social, entre d’altres criteris d’estudi. Aquests bons resultats han encoratjat l’equip a presentar una candidatura amb fons europeus per donar continuïtat al projecte en altres ciutats.

Aquest contingut va ser publicat originalment al web informatiu de TMB 'Hora Punta'.

S’han instal·lat més de cinquanta sensors ambientals a l’estació per validar els models físics / Flickr de TMB

Model predictiu anomenat “Urban canyon model” que estudia l'afectació dels fluxos d’aire extern a l’estació / Flickr de TMB

Darrera modificació: 
20.01.2020
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies