Header Top menu
Dues mil persones participen en una prova de fluxos de passatge a la línia 9 Sud
Aquest dissabte s’ha desenvolupat a la línia 9 Sud de metro una prova específica de situacions extremes d’afluència de passatgers, que ha tingut com a escenaris les estacions d’Aeroport T1 i Fira.
Des del 22 de gener, quan TMB va rebre formalment la infraestructura, la línia 9 Sud ha entrat en la fase de marxa en blanc —l’última abans que el 12 de febrer es posi en servei—, en què es reprodueixen les condicions de funcionament normal sense passatgers i es comproven els processos operatius en situacions critiques. Els trens recorren els 20 quilòmetres de la línia, s’aturen en les 15 estacions, obren i tanquen portes, se senten els missatges de megafonia, s’il·luminen les pantalles i els teleindicadors... sense més presència que la del personal previst per atendre la línia quan estigui en servei comercial.
Però avui s’ha obert un parèntesi en el període de marxa en blanc per dur a terme un exercici diferent, una simulació d’aglomeracions en dos punts de la xarxa, realitzada amb l’ajuda indispensable i desinteressada de més de 2.000 voluntaris. Els participants, registrats prèviament, han entrat a partir de les 10 del matí per les estacions de Cèntric, Torrassa i Collblanc, des d’on s’han traslladat en trens a les dues estacions més singulars del traçat, la d’Aeroport T1 i la de Fira.
Aglomeracions fictícies a la T1
A partir de les 11 del matí, a Aeroport T1 unes 700 persones han representat el paper de turistes i viatgers de negocis, alguns fins i tot carregats amb maletes, seguint les instruccions dels organitzadors. Així, mentre uns voluntaris feien cua per comprar un bitllet al vestíbul per agafar el metro, d’altres es movien en sentit contrari i es disposaven a comprar el bitllet especial d’aeroport per sortir del metro i encaminar-se als taulells de facturació (en aquesta estació i la d’Aeroport T2 hi ha tancament tarifari de sortida i no són vàlids el bitllet senzill de metro ni la T-10).
Mentrestant, a Fira, unes altres 1.400 persones omplien el vestíbul del recinte firal i s'adreçaven cap al passadís de connexió amb el metro. Des d’allà, un grup tenia la indicació de simular la compra d’un bitllet a les màquines distribuïdores i adreçar-se a la línia de peatge, mentre que un altre grup havia de validar directament i entrar. D’aquesta manera s’ha pogut mesurar la capacitat de la venda automàtica i de la barrera de validació d’aquest accés, que és el que faran servir molts dels assistents als salons que contractin amb la Fira la disponibilitat del passadís subterrani.
Variacions en la demanda
Amb aquestes proves, realitzades en col·laboració amb la Fira de Barcelona i AENA, els responsables de Metro han volgut crear unes situacions extremes d’afluència de passatge, molt per damunt dels màxims esperables. I ho han fet en dos punts de la línia catalogats com a especials perquè estaran sotmesos a fortes variacions en el grau d’utilització, en funció de si hi ha activitats d’afluència massiva a la Fira de Gran Via i de si hi ha operacions sortida i arribada de l’aeroport, per exemple.
L’assaig era "important" i ha estat "un èxit", perquè han funcionat les mesures d’ampliació de la capacitat de la línia de peatge de Fira i la senyalització extraordinària de l’estació d’Aeroport T1, segons ha detallat el director de Línies Automàtiques, Ramon Malla. I ha estat gràcies a la implicació (i la paciència) dels 2.000 participants, que en part eren empleats de Metro, però també veïns del Prat i de l’Hospitalet i persones interessades en el transport públic. Tots s’han emportat un lot d’obsequis i molts records en forma de fotografies i selfies, per a la qual cosa han disposat de fotoreclams commemoratius a les estacions.
Participants a la prova en un dels fotoreclams situats a les estacions / Foto: Pep Herrero
- Altres temesEmpresaConceptesMetro automàticInfraestructuraEstacióInstitucionsAltresTMBLlocsAeroport T1FiraServeiL9MetroAnys2016