Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Els primers troleibusos s'estrenaven a Barcelona fa 75 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
19.10.2016
Gustau Lamadrid

Els primers troleibusos s'estrenaven a Barcelona fa 75 anys

Imatge
Troleibus tipus B, número 574 / Foto: Arxiu TMB
Troleibus tipus B, número 574 / Foto: Arxiu TMB

Troleibus tipus B, número 574 / Foto: Arxiu TMB

Troleibus tipus B, número 574 / Foto: Arxiu TMB

Aquest 7 d’octubre s’han complert 75 anys de la posada en marxa dels primers troleibusos a Barcelona. Els amics d’ACEMA també ho recorden en un article publicat al seu web. 

L’any 1941 van aparèixer als carrers de Barcelona els primers troleibusos, també anomenats filobusos perquè l’energia elèctrica motora els arribava a través d’un cable o fil. La inauguració de la línia FC, del Paral·lel a Sant Andreu, els va servir d’estrena.

Havia acabat la Guerra Civil i calia reposar la malmesa flota d’autobusos i de tramvies de la ciutat per garantir els desplaçaments de la població. La manca de combustible i de recursos va propiciar l’aparició de troleibusos moguts per energia elèctrica, que prenien d’un cablejat exterior mitjançant dues perxes o tròleis situats al sostre del cotxe.

Meitat tramvia, meitat autobús, els troleibusos no estaven sotmesos a l’esclavatge de les vies i tenien les comoditats dels pneumàtics. En moltes ciutats del món ja havien aparegut als anys 30 com a substituts del tramvia, però a Barcelona no arribarien fins més tard, i ho van fer com una manera d’aprofitar els autobusos que no podien circular per falta de combustible, motors i oli.

D’aquesta operació de transformació se’n va encarregar l’empresa Maquitrans, que va posar tròleis i motors elèctrics als autobusos de dos pisos que es van poder recuperar de l’antiga CGA (Companyia General d’Autobusos), i que van ser batejats com a tipus A i numerats del 501 al 538. A més, va construir també 40 troleibusos nous d’una sola planta, coneguts com a tipus B i numerats del 550 al 589.

Gilda apareix en escena

Els troleibusos nous tipus B eren de dimensions relativament reduïdes, disposaven de dues portes d’accionament pneumàtic i el volant estava instal·lat a la part esquerra del vehicle (els de tipus A el portaven al centre). Van circular per Barcelona fins al 1966 i al llarg de la seva vida van ser objecte de diverses modificacions i es van pintar amb colors diferents: amb el clàssic vermell i marfil, amb verd i blanc i amb dues tonalitats de blaus.

Com a dades curioses cal esmentar que aquests cotxes no van disposar d’intermitents ni de llums de frenada fins als anys 60 i que eren coneguts popularment com a gildes, perquè la seva aparició va coincidir amb l’estrena de la famosa pel·lícula de Rita Hayworth. No obstant, hi ha qui diu que els passatgers d’aquella època van establir comparances entre el personatge de Gilda i el troleibús a causa dels sotracs i moviments, especialment a les corbes, provocats per la precarietat de la suspensió i del seu sistema d’acceleració i frenada.

Imatge
Troleibus tipus B, número 559 / Foto: Arxiu TMB

Troleibus tipus B, número 559 / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
19.10.2016
Tema
Història
  • ConceptesHistòricPatrimoniInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBAnys2016
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Proves amb Videotext, Telebus i pantalles als autobusos / Fotos: Arxiu TMB

Més de 30 anys d’avenços fins al modern Sistema d’Informació a l’Usuari (SIU) al bus

Història
Imatge
Andana original de l'estació Joanic als anys 70 / Arxiu Fundació TMB

50 anys de la creació de la línia 4 de metro de Barcelona

Història
El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, rep el premi Bonaplata. /Foto: TMB

La Fundació TMB rep el premi Bonaplata per la recuperació de l’autobús Tilling-Stevens B-8302

Història
Imatge
Treballadors de la CGA amb el Tilling Stevens. Foto: FUNDACIÓ TMB

El centenari de la xarxa de Bus de TMB present als informatius de TV3

Història

Últimes notícies

Imatge
Imatge cartell Festa de la Primavera 2023 / Font: Ajuntament de Barcelona

#TMBrecomana gaudir de la Festa de la Primavera

Societat
Third-party content
Imatge
Guanyadors del repte TMB amb l'equip de TMB Innova

Una idea sobre la il·luminació per als espais reservats guanya el 24h d'innovació

Innovació
Imatge
Una de les aspirants a les proves d'aptitud / Foto: Pep Herrero (TMB)

Tornen les proves d'aptitud per als aspirants a ser músics del metro

Cultura i Oci
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Roger Waters al Palau Sant Jordi

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons