Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Els primers troleibusos s'estrenaven a Barcelona fa 75 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
19.10.2016
Gustau Lamadrid

Els primers troleibusos s'estrenaven a Barcelona fa 75 anys

Imatge
Troleibus tipus B, número 574 / Foto: Arxiu TMB
Troleibus tipus B, número 574 / Foto: Arxiu TMB
< >Troleibus tipus B, número 574 / Foto: Arxiu TMB
Troleibus tipus B, número 574 / Foto: Arxiu TMB

Aquest 7 d’octubre s’han complert 75 anys de la posada en marxa dels primers troleibusos a Barcelona. Els amics d’ACEMA també ho recorden en un article publicat al seu web. 

L’any 1941 van aparèixer als carrers de Barcelona els primers troleibusos, també anomenats filobusos perquè l’energia elèctrica motora els arribava a través d’un cable o fil. La inauguració de la línia FC, del Paral·lel a Sant Andreu, els va servir d’estrena.

Havia acabat la Guerra Civil i calia reposar la malmesa flota d’autobusos i de tramvies de la ciutat per garantir els desplaçaments de la població. La manca de combustible i de recursos va propiciar l’aparició de troleibusos moguts per energia elèctrica, que prenien d’un cablejat exterior mitjançant dues perxes o tròleis situats al sostre del cotxe.

Meitat tramvia, meitat autobús, els troleibusos no estaven sotmesos a l’esclavatge de les vies i tenien les comoditats dels pneumàtics. En moltes ciutats del món ja havien aparegut als anys 30 com a substituts del tramvia, però a Barcelona no arribarien fins més tard, i ho van fer com una manera d’aprofitar els autobusos que no podien circular per falta de combustible, motors i oli.

D’aquesta operació de transformació se’n va encarregar l’empresa Maquitrans, que va posar tròleis i motors elèctrics als autobusos de dos pisos que es van poder recuperar de l’antiga CGA (Companyia General d’Autobusos), i que van ser batejats com a tipus A i numerats del 501 al 538. A més, va construir també 40 troleibusos nous d’una sola planta, coneguts com a tipus B i numerats del 550 al 589.

Gilda apareix en escena

Els troleibusos nous tipus B eren de dimensions relativament reduïdes, disposaven de dues portes d’accionament pneumàtic i el volant estava instal·lat a la part esquerra del vehicle (els de tipus A el portaven al centre). Van circular per Barcelona fins al 1966 i al llarg de la seva vida van ser objecte de diverses modificacions i es van pintar amb colors diferents: amb el clàssic vermell i marfil, amb verd i blanc i amb dues tonalitats de blaus.

Com a dades curioses cal esmentar que aquests cotxes no van disposar d’intermitents ni de llums de frenada fins als anys 60 i que eren coneguts popularment com a gildes, perquè la seva aparició va coincidir amb l’estrena de la famosa pel·lícula de Rita Hayworth. No obstant, hi ha qui diu que els passatgers d’aquella època van establir comparances entre el personatge de Gilda i el troleibús a causa dels sotracs i moviments, especialment a les corbes, provocats per la precarietat de la suspensió i del seu sistema d’acceleració i frenada.

Imatge
Troleibus tipus B, número 559 / Foto: Arxiu TMB

Troleibus tipus B, número 559 / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
19.10.2016
Tema
Història
  • ConceptesHistòricPatrimoniInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBAnys2016
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Cano al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Reunió del comité d'accessibilitat universal de TMB. /Foto: TMB

TMB analitza l’impacte del nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya

Transport
Imatge
L'empleada de Metro, Esther Marín, al vestíbul de l'estació de Paral·lel L2 / Foto: El Periódico

Esther Marín, agent d'atenció al client a l'L2, explica a El Periódico la seva vivència durant l'apagada

En xarxa
Third-party content
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Myke Towers al Palau Sant Jordi

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons