Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. El metro arribava al barri del Fondo de Santa Coloma fa 25 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
16.02.2017
Gustau Lamadrid

El metro arribava al barri del Fondo de Santa Coloma fa 25 anys

Imatge
L'accés de l'estació de Fondo el dia de la seva inauguració / Foto: Arxiu TMB
L'accés de l'estació de Fondo el dia de la seva inauguració / Foto: Arxiu TMB
< >L'accés de l'estació de Fondo el dia de la seva inauguració / Foto: Arxiu TMB
L'accés de l'estació de Fondo el dia de la seva inauguració / Foto: Arxiu TMB

El 18 de febrer del 1992, dissabte farà 25 anys, entrava en servei el tram Santa Coloma - Fondo de la línia 1 de metro, la darrera ampliació d'aquesta línia, que suposava la incorporació de la nova estació de Fondo a la xarxa.

La prolongació dins de Santa Coloma de Gramenet, amb una longitud de 852 metres i l'obertura de Fondo, va representar una important revolució tecnològica. Aquesta estació va ser la primera de la xarxa de metro que va incorporar elements tecnològics punters per controlar totes les instal·lacions existents: escales mecàniques, pous d'esgotament, ventiladors d'estació i de túnel, etc.

Un aspecte rellevant era que les escales mecàniques, amb semàfors per avisar el passatge de la seva disponibilitat, disposaven d'un circuit economitzador d'energia per regular-ne el consum en funció del nombre de persones que les utilitzaven. Amb totes aquestes novetats, la cabina del cap d'estació incorporava un ampli tauler de comandament per efectuar totes les maniobres i supervisar l'estat dels equips i la il·luminació.

La primera estació sense barreres

Cal destacar també que Fondo va ser la primera estació de metro en què es va preveure facilitar al màxim l'accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda (PMR) amb ascensors (carrers-vestíbul i vestíbul-andana) i un tipus de paviment al vestíbul i andanes amb franges de textura especial per servir de guia a les persones amb deficiències de visió.

Pel que fa a les seves característiques, l'estació de Fondo, capçalera de la línia 1, disposa d'un ampli vestíbul amb dos accessos, 6 trams d'escales mecàniques, 6 trams més corresponents a escales d'obra, 2 ascensors que comuniquen amb les andanes i un altre més amb l'exterior. Quant a les andanes, cada una té una longitud de 99 metres i una amplària de 4 metres, amb dues sortides.

Amb aquesta prolongació, la línia 1 de metro passava a tenir 20,2 quilòmetres de longitud i 30 estacions, les mateixes xifres actuals, mentre que el total de la xarxa creixia en extensió fins als 71,6 quilòmetres (ara en té 119) i les 99 estacions (156 actualment).

Un metro cada cop més metropolità

L'arribada del metro fins al barri del Fondo era una vella aspiració col·lectiva de la ciutat de Santa Coloma de Gramenet que, juntament amb les altres infraestructures que s'estaven construït amb motiu de la celebració dels Jocs Olímpics –com ara el cinturó del litoral i el nus de la Trinitat, entre altres–, es veien com facilitadores de la comunicació amb Barcelona i altres indrets de l'entorn metropolità.

Precisament, el fet d'escurçar les distàncies de l'àrea metropolitana era l'atribut més publicitat d'aquesta prolongació. L'abast del metro, la seva rapidesa i comoditat, així com l'economia, eren els avantatges amb els quals es va promocionar la nova estació.

El 13 de desembre del 2009, 17 anys més tard, es va obrir l’estació de Fondo de la línia 9, corresponent al tram d’aquesta línia entre La Sagrera i Can Zam.

Imatge
El vestibul de Fondo quan es va inaugurar l'estació / ArxiuTMB

Cartell publicitari de la nova estació de Fondo de la L1 / Arxiu TMB

Darrera modificació
16.02.2017
Tema
Història
  • Altres temesInnovacióConceptesAccessibilitatHistòricInnovacióTecnologiaInfraestructuraEstacióInstitucionsTMBLlocsFondoServeiL1Anys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

Les noves incorporacions com a personal de conducció de bus de TMB per aquest estiu 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB incorpora avui 217 professionals de conducció per a bus

Empresa
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa
La revetlla de Sant Joan a la platja de la Nova Icària / Foto: Ajuntament de Barcelona

El metro de Barcelona funcionarà 43 hores sense interrupció i comptarà amb més trens per a la revetlla de Sant Joan

Transport
L'Exposició d'Autobusos Clàssics 2024 va reunit més de 10.000 assistents / Foto: Pep Herrero (TMB)

L’Exposició d’Autobusos Clàssics de Barcelona torna aquest cap de setmana a l’avinguda Maria Cristina

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons