Gustau Lamadrid

El metro arribava al barri del Fondo de Santa Coloma fa 25 anys

El 18 de febrer del 1992, dissabte farà 25 anys, entrava en servei el tram Santa Coloma - Fondo de la línia 1 de metro, la darrera ampliació d'aquesta línia, que suposava la incorporació de la nova estació de Fondo a la xarxa.

La prolongació dins de Santa Coloma de Gramenet, amb una longitud de 852 metres i l'obertura de Fondo, va representar una important revolució tecnològica. Aquesta estació va ser la primera de la xarxa de metro que va incorporar elements tecnològics punters per controlar totes les instal·lacions existents: escales mecàniques, pous d'esgotament, ventiladors d'estació i de túnel, etc.

Un aspecte rellevant era que les escales mecàniques, amb semàfors per avisar el passatge de la seva disponibilitat, disposaven d'un circuit economitzador d'energia per regular-ne el consum en funció del nombre de persones que les utilitzaven. Amb totes aquestes novetats, la cabina del cap d'estació incorporava un ampli tauler de comandament per efectuar totes les maniobres i supervisar l'estat dels equips i la il·luminació.

La primera estació sense barreres

Cal destacar també que Fondo va ser la primera estació de metro en què es va preveure facilitar al màxim l'accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda (PMR) amb ascensors (carrers-vestíbul i vestíbul-andana) i un tipus de paviment al vestíbul i andanes amb franges de textura especial per servir de guia a les persones amb deficiències de visió.

Pel que fa a les seves característiques, l'estació de Fondo, capçalera de la línia 1, disposa d'un ampli vestíbul amb dos accessos, 6 trams d'escales mecàniques, 6 trams més corresponents a escales d'obra, 2 ascensors que comuniquen amb les andanes i un altre més amb l'exterior. Quant a les andanes, cada una té una longitud de 99 metres i una amplària de 4 metres, amb dues sortides.

Amb aquesta prolongació, la línia 1 de metro passava a tenir 20,2 quilòmetres de longitud i 30 estacions, les mateixes xifres actuals, mentre que el total de la xarxa creixia en extensió fins als 71,6 quilòmetres (ara en té 119) i les 99 estacions (156 actualment).

Un metro cada cop més metropolità

L'arribada del metro fins al barri del Fondo era una vella aspiració col·lectiva de la ciutat de Santa Coloma de Gramenet que, juntament amb les altres infraestructures que s'estaven construït amb motiu de la celebració dels Jocs Olímpics –com ara el cinturó del litoral i el nus de la Trinitat, entre altres–, es veien com facilitadores de la comunicació amb Barcelona i altres indrets de l'entorn metropolità.

Precisament, el fet d'escurçar les distàncies de l'àrea metropolitana era l'atribut més publicitat d'aquesta prolongació. L'abast del metro, la seva rapidesa i comoditat, així com l'economia, eren els avantatges amb els quals es va promocionar la nova estació.

El 13 de desembre del 2009, 17 anys més tard, es va obrir l’estació de Fondo de la línia 9, corresponent al tram d’aquesta línia entre La Sagrera i Can Zam.

El vestibul de Fondo quan es va inaugurar l'estació / ArxiuTMB
El vestibul de Fondo quan es va inaugurar l'estació / Foto: ArxiuTMB

L'ascensor de l'estació de Fondo / ArxiuTMB
L'ascensor de l'estació de Fondo / Foto: ArxiuTMB

Cartell publicitari de la nova estació de Fondo L1 / Arxiu TMB
Cartell publicitari de la nova estació de Fondo de la L1 / Arxiu TMB

Darrera modificació: 
16.02.2017
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies