Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. La línia 5 de metro s’estenia de Diagonal a La Sagrera fa 50 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
26.06.2020
Gustau Lamadrid

La línia 5 de metro s’estenia de Diagonal a La Sagrera fa 50 anys

Imatge
Acte oficial d'inauguració del tram central de la línia 5 / Foto: Arxiu TMB
Acte oficial d'inauguració del tram central de la línia 5 / Foto: Arxiu TMB

Acte oficial d'inauguració del tram central de la línia 5 / Foto: Arxiu TMB

Acte oficial d'inauguració del tram central de la línia 5 / Foto: Arxiu TMB

El 26 de juny del 1970 s’inaugurava oficialment la prolongació Diagonal - La Sagrera de la línia 5 de metro, coneguda en els seus inicis com a línia V/II.

Tal dia com avui fa 50 anys, la línia 5 s’ampliava quasi 4 quilòmetres (3.999 metres), des de l’estació de Diagonal fins a la de Sagrera (llavors sense l'article). El nou tram incorporava quatre noves estacions, General Mola (rebatejada el 1982 com a Verdaguer), Sagrada Família, Dos de Maig (el 1982 va passar a anomenar-se Hospital de Sant Pau i el 2009 canviava novament de nom per passar-se a dir com la coneixem avui, Sant Pau / Dos de Maig) i Camp de l’Arpa.

Les tres últimes de les noves estacions obertes formaven part del primitiu projecte de la línia 2, però van quedar annexionades a la línia 5, primer provisionalment i més tard ja de forma definitiva. Aquesta és la raó per la qual la prolongació era coneguda en els seus inicis com a línia V/II, origen de l’actual línia blava i que amb l'ampliació travessava Barcelona de punta a punta, des de l’estació de San Ramón (avui Collblanc) fins a la Sagrera, i connectava una part de l’Hospitalet i Sants amb Horta gràcies als seus 12 quilòmetres de longitud . El 1973 s’allargaria fins a Pubilla Cases i tres anys més tard fins a Sant Ildefons, a Cornellà de Llobregat.

Per cobrir les necessitats de servei que va comportat la posada en marxa del nou traçat es van posar en circulació  els dos primers cotxes de la sèrie 1000, que tot just acabaven d’arribar i que desprès s’identificarien durant molts anys amb la línia 5.

Aposta pel metro

L’acte d’inauguració del tram ampliat va estar presidit pel llavors cap d’Estat, general Francisco Franco, que es trobava de visita oficial a la ciutat i que uns dies abans havia inaugurat el Telefèric de Montjuïc. Acompanyat de l’alcalde de Barcelona, José María de Porcioles, del vicepresident del Govern espanyol, Luis Carrero Blanco, d’altres ministres i de nombroses autoritats, la posada en escena de la inauguració acabava convertint l’acció en un acte de reconeixement i adhesió al règim i a la figura del Caudillo.

L’ampliació d’aquesta línia la va portar a terme el Ministerio de Obras Públicas, en una etapa en què l’Estat es va fer càrrec de les obres d’infraestructura del metro amb la voluntat de tirar endavant els projectes d’ampliació de la xarxa concretats en un anomenat Pla d’Urgència, aprovat l’any 1963 i revisat el 1966, i amb el qual es volia remarcar el caràcter del metro com a servei públic que havia d’arribar a tots els barris de la ciutat.

Aquesta aposta es confirmaria posteriorment amb el Pla de Metro del 1971, que incloïa un conjunt de importants millores i ampliacions, però que a diferència dels anteriors tenia vocació metropolitana, ja que no sols contemplava l’extensió del suburbà als barris perifèrics de Barcelona, sinó també a les poblacions limítrofes que havien experimentat un fort creixement urbanístic amb l’arribada de la immigració des d’altres indrets d’Espanya.

Imatge
Imatges de la inauguració del tram Diagonal - Sagrera de la línia 5 / Fotos: Arxiu TMB

Estacions Dos de Maig i Camp de l'Arpa als anys 70 / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
26.06.2020
Tema
Història
  • ConceptesHistòricServeiInfraestructuraEstacióInstitucionsTMBLlocsCamp de l'ArpaDiagonalLa SagreraSagrada FamíliaSant Pau Dos de MaigVerdaguerServeiL5MetroAnys2020
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
L'estació Navas l'any 1957. Foto Puig Farran / Arxiu Fundació TMB

Setanta aniversari de l’estació Navas de la línia 1 de metro de Barcelona

Història
Imatge
Accés original a l'estació de Marina / Arxiu Fundació TMB (Foto Puigfarran)

L’estació de Marina arriba a nonagenària

Història
Imatge
Proves amb Videotext, Telebus i pantalles als autobusos / Fotos: Arxiu TMB

Més de 30 anys d’avenços fins al modern Sistema d’Informació a l’Usuari (SIU) al bus

Història
Imatge
Andana original de l'estació Joanic als anys 70 / Arxiu Fundació TMB

50 anys de la creació de la línia 4 de metro de Barcelona

Història

Últimes notícies

Media Name: 002-incidancia-metro2.jpg

Afectació al servei a la línia 2 de metro a Badalona durant quatre hores de la nit de diumenge a dilluns

Transport
Vista de l'avinguda Maria Cristina amb l'exposició d'Autobusos Clàssics el 2022 / Foto: Pep Herrero (TMB)

Torna l’Exposició d’Autobusos Clàssics de Barcelona

Cultura i Oci
Media Name: 001-incidancia-metro_1.jpg

Dues obres ferroviàries coincidiran aquest estiu: la renovació de via a l'L4 de metro per garantir un servei de màxima qualitat i la connexió del tramvia que afectarà la T4

Transport
El Barcelona Night Tour ofereix per dotzè any consecutiu una ruta nocturna per llocs emblemàtics de la ciutat / Foto: Pep Herrero (TMB)

El Barcelona Night Tour comença aquest divendres una nova temporada

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons