Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. La línia 5 de metro s’estenia de Diagonal a La Sagrera fa 50 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
26.06.2020
Gustau Lamadrid

La línia 5 de metro s’estenia de Diagonal a La Sagrera fa 50 anys

Imatge
Acte oficial d'inauguració del tram central de la línia 5 / Foto: Arxiu TMB
Acte oficial d'inauguració del tram central de la línia 5 / Foto: Arxiu TMB
< >Acte oficial d'inauguració del tram central de la línia 5 / Foto: Arxiu TMB
Acte oficial d'inauguració del tram central de la línia 5 / Foto: Arxiu TMB

El 26 de juny del 1970 s’inaugurava oficialment la prolongació Diagonal - La Sagrera de la línia 5 de metro, coneguda en els seus inicis com a línia V/II.

Tal dia com avui fa 50 anys, la línia 5 s’ampliava quasi 4 quilòmetres (3.999 metres), des de l’estació de Diagonal fins a la de Sagrera (llavors sense l'article). El nou tram incorporava quatre noves estacions, General Mola (rebatejada el 1982 com a Verdaguer), Sagrada Família, Dos de Maig (el 1982 va passar a anomenar-se Hospital de Sant Pau i el 2009 canviava novament de nom per passar-se a dir com la coneixem avui, Sant Pau / Dos de Maig) i Camp de l’Arpa.

Les tres últimes de les noves estacions obertes formaven part del primitiu projecte de la línia 2, però van quedar annexionades a la línia 5, primer provisionalment i més tard ja de forma definitiva. Aquesta és la raó per la qual la prolongació era coneguda en els seus inicis com a línia V/II, origen de l’actual línia blava i que amb l'ampliació travessava Barcelona de punta a punta, des de l’estació de San Ramón (avui Collblanc) fins a la Sagrera, i connectava una part de l’Hospitalet i Sants amb Horta gràcies als seus 12 quilòmetres de longitud . El 1973 s’allargaria fins a Pubilla Cases i tres anys més tard fins a Sant Ildefons, a Cornellà de Llobregat.

Per cobrir les necessitats de servei que va comportat la posada en marxa del nou traçat es van posar en circulació  els dos primers cotxes de la sèrie 1000, que tot just acabaven d’arribar i que desprès s’identificarien durant molts anys amb la línia 5.

Aposta pel metro

L’acte d’inauguració del tram ampliat va estar presidit pel llavors cap d’Estat, general Francisco Franco, que es trobava de visita oficial a la ciutat i que uns dies abans havia inaugurat el Telefèric de Montjuïc. Acompanyat de l’alcalde de Barcelona, José María de Porcioles, del vicepresident del Govern espanyol, Luis Carrero Blanco, d’altres ministres i de nombroses autoritats, la posada en escena de la inauguració acabava convertint l’acció en un acte de reconeixement i adhesió al règim i a la figura del Caudillo.

L’ampliació d’aquesta línia la va portar a terme el Ministerio de Obras Públicas, en una etapa en què l’Estat es va fer càrrec de les obres d’infraestructura del metro amb la voluntat de tirar endavant els projectes d’ampliació de la xarxa concretats en un anomenat Pla d’Urgència, aprovat l’any 1963 i revisat el 1966, i amb el qual es volia remarcar el caràcter del metro com a servei públic que havia d’arribar a tots els barris de la ciutat.

Aquesta aposta es confirmaria posteriorment amb el Pla de Metro del 1971, que incloïa un conjunt de importants millores i ampliacions, però que a diferència dels anteriors tenia vocació metropolitana, ja que no sols contemplava l’extensió del suburbà als barris perifèrics de Barcelona, sinó també a les poblacions limítrofes que havien experimentat un fort creixement urbanístic amb l’arribada de la immigració des d’altres indrets d’Espanya.

Imatge
Imatges de la inauguració del tram Diagonal - Sagrera de la línia 5 / Fotos: Arxiu TMB

Estacions Dos de Maig i Camp de l'Arpa als anys 70 / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
26.06.2020
Tema
Història
  • ConceptesHistòricServeiInfraestructuraEstacióInstitucionsTMBLlocsCamp de l'ArpaDiagonalLa SagreraSagrada FamíliaSant Pau Dos de MaigVerdaguerServeiL5MetroAnys2020
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons