Toni Bravo

La línia 9 de metro, un model de referència per a Silicon Valley

Els responsables del transport públic de la important zona d'activitat econòmica de l'entorn de San Francisco, als Estats Units, estan coneixent a fons la infraestructura, la tecnologia i el model organitzatiu de les línies automàtiques del metro de Barcelona.

Una delegació d'alt nivell de les agències responsables del transport públic a Silicon Valley ha escollit Barcelona per conèixer a fons un sistema de transport massiu avançat, amb vista a la construcció d'un sistema al seu territori. Són una dotzena d'alts càrrecs de la Santa Clara Valley Transportation Authority (VTA), encapçalats per la seva presidenta i alcaldessa de Los Altos, Jeannie Bruins, i pel vicepresident i alcalde de San José, Sam Liccardo, i de l'operador San Francisco Bay Area Rapid Transit (BART).

La delegació califoniana va visitar ahir al matí el Centre de Control de metro, acompanyats de Marc Grau, director de la Xarxa de Metro; Ramon Malla, director de Projectes Estratègics de Metro, i altres responsables de TMB. Allà van rebre explicacions sobre les singularitats i innovacions de la línia 9/10 de metro, el model organitzatiu, operatiu i de manteniment de les línies automàtiques i una aproximació als nous projectes en curs.

A la tarda van fer un recorregut per les línies 9 Nord i 10 i van visitar túnels i estacions, així com els subsistemes més crítics, com són els de ventilació i els ascensors.

Avui la immersió de la delegació nord-americana en el model Barcelona continua amb una sessió sobre detalls de les diferents fases del projecte de la línia 9/10, des del disseny fins a la construcció dels túnels i estacions, així com de l'electromecànica dels subsistemes crítics.

El metro de San Francisco, a Califòrnia, va començar a funcionar l'11 de setembre del 1972, consta de sis línies que sumen uns 175 quilòmetres i el fan servir uns 350.000 passatgers diàriament.

L'ampliació del metro de San Francisco

Silicon Valley és conegut per ser el referent mundial en recerca dintre del món de les tecnologies de la informació. Els municipis d'aquesta àrea urbana, amb una població aproximada de 2 milions d'habitants, acompanyats del principal operador ferroviari de San Francisco, BART, estan immersos en la fase preliminar d'un projecte per estendre la línia de metro que unirà San Francisco amb aquestes dues ciutats. Part d'aquest projecte requerirà estructura soterrada. Les autoritats del transport volen fer créixer el seu projecte amb l'experiència del model d'infraestructura, tecnològic i organitzatiu de les línies automàtiques del metro barceloní, referent mundial quant a construcció, automatització, model operatiu i de manteniment.

La línia 9, referent mundial en metro automàtic

Després de vuit anys de funcionament, les innovacions presents a les línies automàtiques del metro de TMB són un referent en tres àmbits. El primer és el model constructiu, amb túnels de dos nivells i estacions profundes tipus pou, com moltes de la L9 que es troben per sota dels 50 metres de profunditat i són accessibles gràcies a ascensors de gran capacitat o dobles tramades d'escales mecàniques.

El segon és per les innovacions en subsistemes tecnològics. Destaquen les portes d'andana i l'automatització dels trens i dels sistemes de ventilació.

La tercera és pel model organitzatiu específic d'operació i manteniment de la L9.

Intervenció de Ramon Malla a la sala del Centre de Control / Foto: Pep Herrero (TMB)
Intervenció de Ramon Malla a la sala del Centre de Control / Foto: Pep Herrero (TMB)

Viatge en un tren automàtic de la línia 9 Nord / Foto: Pep Herrero (TMB)
Viatge en un tren automàtic de la línia 9 Nord / Foto: Pep Herrero (TMB)

La delegació californiana es va interessar per detalls com els espais d'evacuació de la L9 Nord / Foto: Pep Herrero (TMB)
La delegació californiana es va interessar per detalls com els espais d'evacuació de la L9 Nord / Foto: Pep Herrero (TMB)

 

Darrera modificació: 
07.07.2017

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies