Header Top menu
Les empreses de transport públic presenten un decàleg per revisar la mobilitat urbana
Restringir més la circulació de vehicles privats i posar en marxa una Llei de Finançament estatal són algunes de les principals propostes presentades per ATUC per aconseguir una mobilitat urbana "eficient i sostenible" a Espanya.
Restringir l'espai destinat a la circulació de vehicles privats i impulsar una Llei de Finançament estatal són algunes de les principals propostes proposades ahir per l'Associació d'Empreses Gestores dels Transports Urbans Col·lectius (ATUC), que representa més d'un centenar de companyies com TMB, Metro de Madrid i moltes altres.
Aquestes mesures estan incloses en el decàleg estratègic presentat per ATUC junt amb el Pla de Transport Públic amb la idea de traslladar-lo pròximament a les administracions, amb l’objectiu d’aconseguir unes ciutats més habitables i amb més qualitat de vida.
Els problemes generats a les ciutats espanyoles i la seva pròpia evolució urbana estan conduint els seus actuals dirigents a "replantejar la mobilitat”, amb mesures com la promoció del transport no contaminant o la reducció intel·ligent de l'espai destinat a vehicles privats, que actualment és d'un 90%", tot i que només el 20% de la població es desplaça en vehicle propi, segons va exposar el secretari general de l'ATUC, Jesús Herrero.
Aquest especialista va recordar a més que "Espanya és l'únic país d'Europa sense una llei estatal de finançament del transport públic", una norma segons la seva opinió "necessària" per garantir a llarg termini la sostenibilitat del sector, que en l'actualitat només té cobert la meitat del seu cost amb recursos públics.
Rebaixa de l’IVA al 4%
Un altre punt d'interès és l'aplicació d'un IVA superreduït del 4% en el transport públic, en lloc del 10% amb què tributa en aquest moment, demanda exposada en l’últim congrés d’ATUC, celebrat a Palma.
En el punt delicat de la conveniència o no de fer gratuït el transport públic, si més no en determinades situacions de contaminació extrema, ATUC s’hi mostra contrària perquè "transmet la idea que es regalaria el transport al que porta el problema", al mateix temps que "castigaria els que han apostat des de sempre pels mitjans de transport sostenibles" via abonament mensual.
Per això, ATUC planteja una sortida intermèdia: els usuaris que fan un ús extraordinari del transport públic haurien de pagar un import proporcionalment al que abonen els viatgers habituals, mitjançant un títol específic anomenat "bitllet gris”. Una fórmula semblant a la T-episodi ambiental creada per l’ATM, que es ven quan es declara episodi ambiental de contaminació i val per a dos viatges integrats.
Més informació al comunicat d’ATUC.
.@atucsemueve ha presentado su nuevo Plan de #TransportePúblico en el que propone medidas para mejorar la red.https://t.co/OGs9LdAD6F
— elempresario.com (@elempresariocom) 13 de juny de 2017