Header Top menu
Avancen les eines de transparència i bon govern dels ens metropolitans
L'Agència de Transparència de l'AMB ha obert l'Aula de Transparència, que s'ha estrenat amb la jornada ‘Reptes de la transparència aplicada: una tasca compartida’.
L'Aula de Transparència es va presentar divendres passat com un nou pas en l'obertura i la millora de la governança de les institucions metropolitanes, entre les quals hi ha TMB. La primera sessió va comptar amb la intervenció inicial de l'alcaldessa de Barcelona i presidenta de l'AMB, Ada Colau, que va expressar la seva voluntat de convertir l'administració metropolitana en "una institució pionera i referent en la implementació transversal de polítiques actives de transparència i governança democràtica".
La jornada, sota el lema Reptes de la transparència aplicada: una tasca compartida, va servir, entre d'altres objectius, per conèixer com funciona l'Agència de Transparència de l'AMB, que dirigeix la jurista Gemma Calvet. Un ens metropolità que disposa d'una xarxa d'enllaços en cadascuna de les institucions públiques o privades que estan relacionades amb l'AMB i que estan connectades al portal de la transparència, creat el març passat, igual que el de TMB, amb el qual està vinculat.
Aquesta experiència de treball en xarxa és pionera a nivell europeu, i marca un camí de cooperació entre l'administració i les entitats o empreses prestadores de serveis. Aquesta xarxa està formada per una cinquantena de treballadors de cadascuna de les entitats, la majoria dels quals han participat en aquesta primera jornada. L'Aula de Transparència es converteix així en un programa de formació permanent.
Consell Assessor de Transparència Metropolitana
Després de l'alcaldessa i presidenta, van intervenir Josep Maria Vallès, membre del Consell Assessor de Transparència Metropolitana, un ens que es va posar en marxa coincidint amb l'obertura del portal. També formen part del consell Victòria Camps, Manel Camós, Tomàs Font, Joaquim Triadú i Carme Ballbé, persones de reconegut prestigi en el camp de la transparència i les bones pràctiques de govern.
Posteriorment, en l'apartat de presentació de bones pràctiques de publicitat activa, va intervenir el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, que va referir-se al portal de la transparència com “una porta oberta a la informació més significativa” de la gestió de l'empresa, com a via perquè els ciutadans la coneguin millor, entenguin com s'inverteixen els seus recursos i tinguin accés a les dades públiques. El lloc web, que ha registrat més de 31.000 pàgines vistes en els tres primers mesos, està dividit en sis apartats i representa el “procés permanent d'obertura” en què s'ha situat TMB, motiu pel qual s'anirà ampliant amb noves referències els pròxims mesos.
Una descripció més detallada de la sessió inicial de l'Aula de Transparència es pot trobar al web de l'AMB.