Header Top menu
Pionera, innovadora i revolucionària: la CGA i el seu llegat en el transport públic de Barcelona
La Fundació TMB impulsa la publicació de la primera monografia sobre l’empresa que va crear la primera xarxa d’autobusos, escrita per Albert Gonzàlez Masip.
La celebració del Centenari de la Xarxa de Bus va cobrint etapes i ahir l’Espai Mercè Sala va ser l’escenari de la presentació d’un llibre imprescindible per entendre el transport públic que actualment gestiona TMB: Història de la CGA (1922-1940). Compañía General de Autobuses de Barcelona.
La Fundació TMB ha impulsat la publicació d’aquest llibre, profusament il·lustrat, que ha escrit Albert Gonzàlez Masip, geògraf i historiador, autor de diverses monografies sobre la història del transport públic. L’ha editat Efadòs, igual que Els autobusos a Barcelona: 100 anys fent xarxa (1922 - 2022), presentat el 23 de març passat.
En la presentació, el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, va subratllar el paper “absolutament innovador” de la CGA en el context d’una Barcelona que creixia i alhora buscava modernitzar la seva mobilitat, fins i tot en l’ús de tecnologies com la motorització híbrida. “La companyia va tenir una vida relativament curta, però el seu llegat ha perviscut en el que avui és TMB”, va concloure.
Albert Gonzàlez va descriure la CGA com a “empresa emprenedora i fins i tot revolucionària” per a l’època, com a resum de la recerca que ha precedit la confecció del llibre, una recerca que ve de lluny i en què va esmentar la col·laboració de Lluís Abarca amb les seves anotacions al llarg dels anys.
Dues etapes
L’autor va referir-se a les dues grans etapes de l’existència de la CGA, des dels inicis fins a l’Exposició Internacional del 1929, d’una banda, i el lent declivi que passa pel trauma de la Guerra Civil i porta al final sobtat del 1940. I en cadascuna va resumir els trets més originals, tant en la manera d’operar com en la tecnologia, vessant en què va destacar el paper del director de taller, Sebastià Nadal, reclutat quan s’acabava de graduar com a enginyer.
L’altre nom propi de la història de la CGA és el d’Alfred Arruga, que en va ser gerent i, a partir del 1931, president, però que no va fer acte de presència en el moment trist de la dissolució fruit de la pinça entre l’empresa de Tramvies i l’Ajuntament.
En la cloenda va intervenir el director de la Xarxa d’Autobusos de TMB, Jacobo Kalitovics, que va agrair a l’autor “la feina feta per posar en valor una companyia tan innovadora” i va constatar que cent anys després els responsables de l’operació s’han d’enfrontar a “problemes semblants”. La lectura positiva va ser que “amb l’esforç de les persones implicades en el dia a dia l’autobús aconsegueix uns alts nivells de valoració a Barcelona”.
El llibre es podrà adquirir properament a les llibreries i també en alguns dels actes que TMB celebrarà amb motiu del centenari al llarg d’aquest any. Per Sant Jordi, estarà disponible als book-trucks dels Jardinets de Gràcia, on l'autor firmarà llibres d’11.30 a 12.30 h, i d'Arc de Triomf, on les firmes seran de 13 a 14 h.
Tota la informació i les activitats previstes es van actualitzant al web del Centenari.
Gerardo Lertxundi, conseller delegat de TMB, en la presentació / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Directius de TMB i públic present a l'Espai Mercè Sala / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Intervenció final de Jacobo Kalitovics, director de la Xarxa de Bus / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)