Header Top menu
El metro de París inaugura l’extensió de la línia 14 amb vistes als Jocs Olímpics d’aquest estiu
La prolongació permet connectar l’estadi i la Vila Olímpica amb l’aeroport d’Orly, al sud de la ciutat
[#Prolongement #Ligne14] Top départ pour l'ouverture des prolongements de la ligne ! 🎉 Vous pouvez désormais emprunter les trains entre Saint-Denis Pleyel et Aéroport d'Orly. La ligne 14 aujourd'hui, ce sont 21 stations et près de 30km ! Bienvenue aux voyageurs 🚇 pic.twitter.com/GRDdGdaTct
— Ligne 14 (@Ligne14_RATP) June 24, 2024
La Regió Autònoma dels Transports de París (RATP) va inaugurar el passat 24 de juny la prolongació de la línia 14 del metro de París. Aquesta extensió s’ha posat en marxa just a temps per la 32a edició dels Jocs Olímpics, que se celebraran a la capital francesa entre el 26 de juliol i l’11 d’agost. El fet és cabdal, ja que la línia permet ara unir l’aeroport d’Orly, situat al sud de la capital parisenca, amb el cor d'aquests Jocs: la Vil·la Olímpica situada a la zona de Saint-Denis, al nord de la capital.
La prolongació ha permès afegir al traçat 8 estacions i 14 quilòmetres de recorregut per acabar convertint la mateixa línia 14 en la més llarga de París, gràcies als seus 28 quilòmetres i a les 21 estacions existents. Comparada amb el metro de Barcelona, cal recordar que per ara, i a expenses de la inauguració del tram central de l'L9, l'L1 es la línia més llarga de la nostra ciutat, amb 20,2 quilòmetres d’extensió.
8 noves estacions
L’ampliació de la línia 14 del metro de París s’ha fet possible gràcies a 8 noves estacions. D’aquestes, 7 s’han fet al vessant sud de la mateixa (Maison Blanche, Hopital Bicetre, Villejuif/Gustave Roussy, L’Hay-les-roses, Chevilly-Larue, Thiais i aeroport d’Orly), mentre que només 1 s’ha sumat al trajecte que ja existia a la part nord (Saint-Denis Pleyel). D’aquesta manera, la nova línia 14 acaba projectant-se en un trajecte que es converteix en l’eix vertebral de la ciutat.
Pel que fa a l’absorció de passatgers, la línia 14 té previst acollir aquest estiu més de 800.000 usuaris diaris i fins i tot arribar al milió a partir de 2025. I és que a banda de la seva funció essencial durant els jocs, l’L14 preveu beneficiar també a la ciutadania la resta de l'any. El traçat es convertirà en una alternativa a la concorreguda línia 13, que fins ara era cabdal —en ser gairebé l'única opció— per apropar-se de manera directa des del sud de la capital fins a la zona de Saint-Denis.
Totalment automatitzada
Les obres per aquesta ampliació van provocar l’automatització completa de la línia que ara és dirigida per una nova generació del sistema de control automàtic de trens. Aquesta tecnologia permetrà que a partir de 2025 la freqüència de pas dels combois se situï al voltant dels 85 segons en hora punta. Els encarregats d’aquesta tasca seran els nous models MP14, que substituiran a les sèries MP89 i MP05. Aquests antics trens s’han transferit a la línia 4, l’automatització de la qual ja va ser completada al febrer d’aquest mateix any.
Els models MP14 estan compostos per 8 cotxes i cada tren pot albergar fins a 1.000 usuaris. La línia estarà equipada a finals de 2025 amb 72 trens d’aquesta sèrie dissenyats i fabricats per l’empresa Alstom en territori francès.
- InstitucionsAltres operadorsAnys2024