Header Top menu
L'evolució dels cotxes del metro de Nova York a través de la història, en imatges
NYC subway cars throughout history: from steam-powered engines to open-gangway design https://t.co/uoEA8fRWwI pic.twitter.com/yh4udOWQk6
— Curbed NY (@CurbedNY) 20 de setembre de 2017
Com han evolucionat els trens del metro de Nova York al llarg de la història?
Aquest article de Curbed, web de societat i cultura, explica l'evolució dels cotxes del metro amb fotografies des dels seus inicis, quan les locomotores de vapor arrossegaven vagons de fusta, fins a les infografies dels tecnològics combois que haurien de circular el 2023.
Però el metro de Nova York no ha estat un de sol tal com el coneixem avui, gestionat per l'Autoritat Metropolitana del Transport (MTA), sinó que va sorgir de la fusió de tres línies diferents...
Curiosament, el precursor del metro a la ciutat dels gratacels, a finals del segle XIX, no el trobaves entre els carruatges o els tramvies que recorrien la ciutat. No transitava a nivell de terra. S'havia d'alçar la vista cap amunt per trobar les locomotores de vapor que solcaven l'espai aeri de la ciutat. A una alçada d'entre dos i tres pisos es movien aquests trens urbans elevats.
No va ser fins a principis del segle XX que es va obrir la primera línia subterrània. Els primers cotxes obligaven el maquinista, quan arribava el comboi a l'estació, a abandonar el seu lloc de conducció per anar a cadascun dels vagons per obrir i tancar les portes perquè els viatgers poguessin baixar i pujar.
L'article fa referències a l'evolució, no només dels cotxes, sinó també dels seients, les finestres, les portes, la il·luminació, el color exterior o els intents fins a trobar un sistema d'aire condicionat adient.
Les infografies dels models que miren al futur posen el punt i seguit a aquesta evolució del material mòbil del metro de Nova York, encara que, si ens hi fixem, algunes de les característiques resulten familiars als usuaris del metro de Barcelona...
- LlocsDe tot arreuAnys2017