Header Top menu
Quito es convertirà en la primera ciutat de l’Equador en tenir metro
La capital inaugurarà una línia subterrània que cobreix 22 quilòmetres de distància i que està integrada per 15 estacions
El metro de Quito està ben a prop de ser una realitat. Des del passat 21 de desembre, la capital de l’Equador i segona ciutat més poblada de l’estat (per darrere de Guayaquil), va iniciar les proves comercials en buit de la primera línia amb aquest sistema de transport que obre a tot el país. En construcció des del 2013, i després de superar diferents qüestions de caràcter administratiu i operatiu que en van retardar la seva obertura, ara la ciutadania ja podrà gaudir dels beneficis d’una infraestructura que unirà l’àrea sud de la ciutat (Qitumbe) amb l’àrea nord (Labrador), gràcies a les seves 15 estacions.
La distància total que cobreix aquesta línia única és de 22 quilòmetres i permetrà a les persones usuàries fer el seu trajecte complet en 34 minuts. D’aquesta manera es permetrà millorar clarament el temps que calia abans per cobrir el mateix tram en superfície: gairebé 2 hores.
El nou metro de Quito s’integrarà així en l’oferta de transport públic anomenada SITM-Q existent a la capital, i que ja estava formada per una extensa xarxa d’autobusos i per l’anomenat Metrobús, un corredor format per autobusos articulats de trànsit ràpid o BRT.
Fase d’adaptació per la ciutadania
Tot i que la circulació encara no està oberta als ciutadans, l’òrgan gestor de la instal·lació va posar en marxa el passat 22 de desembre les anomenades “induccions estàtiques” durant les quals les futures persones usuàries poden visitar algunes de les estacions de la nova línia de metro. En aquestes visites, diferents guies educatius proporcionen als visitants informació sobre les instal·lacions, accessos, mètodes de pagament, serveis o senyalística entre d’altres. Fins ara, la iniciativa ha estat tot un èxit, i les estacions han estat visitades per milers de ciutadans de la capital equatoriana.
Els nous trens
Els combois del nou Metro de Quito han estat subministrats per l’empresa CAF, que també va ser l’encarregada de la fabricació de la sèrie 5000 que podem trobar en circulació a les línies 3 i 5 del metro de Barcelona. La partida entregada ha constat de 18 trens formats per 6 vagons cadascun. Cada tren disposarà de 144 seients, 24 per vagó, amb una capacitat màxima de 1592 passatgers. L’accés fluid n’està garantit amb les 8 portes d’accés per cotxe que hi venen instal·lades. La mida dels trens és de 109 metres i l'ample de via pel que circularan serà l'internacional (1435 mm).
Tots els vehicles venen equipats amb els darrers sistemes d’informació per l’usuari i inclouen cartells electrònics, avisos de detecció d’incendis o avisos sonors entre d’altres. Les necessitats en matèria d’accessibilitat també són un punt fort d’aquests nous trens que presenten espais específics dintre dels vagons per cadira de rodes, seients preferencials i altres mesures d’avís.