Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. Per què els autobusos s'aparellen? Aquest simulador ajuda a entendre-ho
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
03.10.2018
Redacció

Per què els autobusos s'aparellen? Aquest simulador ajuda a entendre-ho

Imatge
El simulador d'aparellament d'autobusos / Imatge: Lewis Lehe
El simulador d'aparellament d'autobusos / Imatge: Lewis Lehe
< >El simulador d'aparellament d'autobusos / Imatge: Lewis Lehe
El simulador d'aparellament d'autobusos / Imatge: Lewis Lehe

Why do buses bunch? this nifty visual demo shows you why https://t.co/nO43EUMgZD @CityLab #urbanmobility pic.twitter.com/JUYuI8NP9Q

— Smart City Expo (@SmartCityexpo) 25 de juliol de 2016
Vist a la xarxa
Veure el contingut original

De vegades dos autobusos d'una mateixa línia passen molt seguits o totalment enganxats per la mateixa parada. Això mai és fruit d'una planificació, al contrari: els operadors programen les sortides a intervals regulars, i quan hi ha incidències en el recorregut miren de prendre mesures per compensar-les i recuperar la freqüència, com vam explicar en un article ja fa un temps.

L'aparellament (bus bunching en anglès) és més habitual del que voldríem perquè és molt fàcil de provocar. N'hi ha prou que un autobús trobi un entrebanc, sigui en una cruïlla o una parada: el petit retard inicial es va fent gran perquè en cada parada troba més passatge esperant i això augmenta el temps d'embarcament i desembarcament. Al contrari, el cotxe següent va cada vegada més de pressa perquè troba menys passatge, i acaba atrapant el primer. Això és més fàcil que passi en línies com algunes de la nova xarxa de bus de Barcelona, que funcionen a intervals de 5 o 6 minuts.

Per ajudar a entendre-ho, el nord-americà Lewis Lehe, estudiós del transport, va crear un petit joc a internet que convidem a provar. Es tracta d'un simulador d'una línia d'autobús amb quatre parades i dos cotxes. Quan pitgem el play veiem el funcionament ideal, perfectament regular. Però si seleccionem un dels busos i li provoquem una incidència, no triga a trencar-se l'equilibri. El primer cotxe agafa més passatge i el segon l'atrapa. Podem comprovar també com augmenta el temps d'espera en les parades. 

Darrera modificació
03.10.2018
Tema
Transport
  • ConceptesCuriositatsServeiServeiBusAnys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

La revetlla de Sant Joan a la platja de la Nova Icària / Foto: Ajuntament de Barcelona

El metro de Barcelona funcionarà 43 hores sense interrupció i comptarà amb més trens per a la revetlla de Sant Joan

Transport
L'Exposició d'Autobusos Clàssics 2024 va reunit més de 10.000 assistents / Foto: Pep Herrero (TMB)

L’Exposició d’Autobusos Clàssics de Barcelona torna aquest cap de setmana a l’avinguda Maria Cristina

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Billie Eilish al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge roda de premsa tall estiu 2025 / Foto: Pep Herrero (TMB)

Les obres de millora del metro de Barcelona obligaran a tallar parcialment el servei a les línies 4 i 11

Transport

Últimes notícies

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa
Imatge
Imatge de l'estand de TMB i FGC a la UITP Summit d'Hamburg / Font:  TMB

L'aposta de TMB per la mobilitat sostenible s'exposa a la cimera internacional de la UITP

Empresa
Imatge
Els alumnes de 2n A de Primària de l'escola Auró, en un moment de la formació de TMB Educa / Foto: TMB

El programa TMB Educa presenta la seva primera activitat virtual

Cultura i Oci
Imatge
Visual 'Fem que es reconegui' / (TMB)

Neix ‘Fem que es reconegui’, l’espai digital on els usuaris i usuàries poden reconèixer la feina ben feta del personal de TMB

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons