Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. Per què els autobusos s'aparellen? Aquest simulador ajuda a entendre-ho
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
03.10.2018
Redacció

Per què els autobusos s'aparellen? Aquest simulador ajuda a entendre-ho

Imatge
El simulador d'aparellament d'autobusos / Imatge: Lewis Lehe
El simulador d'aparellament d'autobusos / Imatge: Lewis Lehe
< >El simulador d'aparellament d'autobusos / Imatge: Lewis Lehe
El simulador d'aparellament d'autobusos / Imatge: Lewis Lehe

Why do buses bunch? this nifty visual demo shows you why https://t.co/nO43EUMgZD @CityLab #urbanmobility pic.twitter.com/JUYuI8NP9Q

— Smart City Expo (@SmartCityexpo) 25 de juliol de 2016
Vist a la xarxa
Veure el contingut original

De vegades dos autobusos d'una mateixa línia passen molt seguits o totalment enganxats per la mateixa parada. Això mai és fruit d'una planificació, al contrari: els operadors programen les sortides a intervals regulars, i quan hi ha incidències en el recorregut miren de prendre mesures per compensar-les i recuperar la freqüència, com vam explicar en un article ja fa un temps.

L'aparellament (bus bunching en anglès) és més habitual del que voldríem perquè és molt fàcil de provocar. N'hi ha prou que un autobús trobi un entrebanc, sigui en una cruïlla o una parada: el petit retard inicial es va fent gran perquè en cada parada troba més passatge esperant i això augmenta el temps d'embarcament i desembarcament. Al contrari, el cotxe següent va cada vegada més de pressa perquè troba menys passatge, i acaba atrapant el primer. Això és més fàcil que passi en línies com algunes de la nova xarxa de bus de Barcelona, que funcionen a intervals de 5 o 6 minuts.

Per ajudar a entendre-ho, el nord-americà Lewis Lehe, estudiós del transport, va crear un petit joc a internet que convidem a provar. Es tracta d'un simulador d'una línia d'autobús amb quatre parades i dos cotxes. Quan pitgem el play veiem el funcionament ideal, perfectament regular. Però si seleccionem un dels busos i li provoquem una incidència, no triga a trencar-se l'equilibri. El primer cotxe agafa més passatge i el segon l'atrapa. Podem comprovar també com augmenta el temps d'espera en les parades. 

Darrera modificació
03.10.2018
Tema
Transport
  • ConceptesCuriositatsServeiServeiBusAnys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Esplanada anella Palau Sant Jordi / Font: BSM

Transport públic per al concert de Juan Luis Guerra al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
El nou model Volvo BZL elèctric a la cotxera de Triangle / Foto: Edu Pedrocchi

TMB prova un nou bus elèctric del fabricant Volvo

Transport
Noves pantalles d'informació a l'usuari de metro. /Foto: PEP HERRERO (TMB)

Totes les estacions de metro de Barcelona ja tenen les noves pantalles digitals d’informació a l’usuari

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Rauw Alejandro al Palau Sant Jordi

Transport

Últimes notícies

Imatge
Obres de construcció de l'estació Liceu / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

100 anys de l’obertura de l’estació de Liceu

Història
Imatge
El minibús Mercedes - Sprinter participant en la desfilada de l'Exposició d'Autobusos Clàssics 2025  / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Un minibús històric de TMB, present al festival Grec 2025

Cultura i Oci
Imatge
Treballadors a les obres d'excavació del túnel de la línia Transversal / Foto: Arxiu TMB

La història del metro cobra vida en un emotiu vídeo fet amb intel·ligència artificial

Història
Xavier Flores, conseller delegat de TMB, a la presentació / Foto: Pep Herrero

TMB presenta el primer mecanisme de compra pública d'innovació permanent de l’Estat

Innovació

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons