Oriol Pàmies

Proves de tractament amb llum ultraviolada per desinfectar trens, escales i locals del metro

Els rajos germicides s'apliquen després de la neteja ordinària sobre les superfícies de contacte, igual que en l'esterilització dels quiròfans.

TMB està provant els rajos de llum ultraviolada UVC per desinfectar els trens, les baranes de les escales mecàniques i determinats espais de les instal·lacions de la xarxa de metro, com a reforç de les condicions higièniques contra la propagació del coronavirus i en la línia de fer del transport públic un espai ambientalment segur. El tractament, el mateix que s'aplica en quiròfans hospitalaris, s'ha provat inicialment en dependències i trens a l'estació Vall d’Hebron de la línia 5 i en una escala mecànica de l'estació de La Sagrera.

La irradiació de llum ultraviolada UVC té un contrastat poder germicida i s'utilitza des de fa temps als equipaments sanitaris per desinfectar superfícies ambientals en pocs minuts. Al rebre els flaixos de llum, els microorganismes l'absorbeixen, el seu ADN es fusiona i queden desactivats.

Robots contra els virus

La llum ultraviolada és letal per als virus, però també fa mal a les persones, per això s'aplica mitjançant robots. A les proves en trens i dependències s'han fet servir diferents models de robot equipats amb llums UVC que actuen durant uns minuts de manera autònoma i amb l'espai buit de persones.

En el cas de les escales mecàniques, es col·loquen dispositius esterilitzadors a l'interior de l'equip perquè escombrin constantment els passamans amb llum ultraviolada. D'aquesta manera es mantenen higienitzats al llarg de tota la jornada. Per a la prova s'està utilitzant una escala mecànica de l'estació de la línia 1 de La Sagrera que comunica l'andana amb el vestíbul d'enllaç amb la línia 5.

Les proves s'estan fent amb la col·laboració d'empreses de neteja, dels fabricants d'aparells d'UVC i d'empreses especialitzades en robòtica autònoma col·laborativa. Si es verifica l'eficàcia i la viabilitat del tractament, la irradiació amb llum ultraviolada s'afegirà als procediments de neteja i higienització dels espais i els vehicles de les xarxes de metro i autobusos que s'han adoptat arran de l'emergència sanitària.

Desinfecció diària

Recordem que, pel que fa al metro, es desinfecten diàriament amb aigua, detergent i lleixiu o altres productes equivalents els espais d'ús col·lectiu i, especialment, tots els elements susceptibles de ser tocats amb les mans. De forma general, es tracta totes les superfícies d'ús públic o compartit (seients dels trens i les estacions, passamans, baranes) i tots els dispositius d'accionament, com ara manetes i tiradors de portes, polsadors, botoneres d'ascensors, validadores i màquines de venda.

La desinfecció s'aplica igualment a les dependències que fan servir els empleats, com ara les cabines de gestió de les estacions i els lavabos.

Model de robot autònom provat a Vall d'Hebron / Foto: Pep Herrero (TMB)
Model de robot autònom provat a Vall d'Hebron / Foto: Pep Herrero (TMB)

Robot desinfectant l'interior d'un tren 5000 a Vall d'Hebron / Foto: Pep Herrero (TMB)
Robot desinfectant l'interior d'un tren 5000 a Vall d'Hebron / Foto: Pep Herrero (TMB)

Prova d'esterilització de la barana d'una escala mecànica / Foto: TMB
Prova d'esterilització de la barana d'una escala mecànica / Foto: TMB

Prova de desinfecció de la cabina de control / Foto: Pep Herrero (TMB)
Prova de desinfecció de la cabina de control / Foto: Pep Herrero (TMB

Darrera modificació: 
10.06.2020
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies