Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. Les parades com a centre de dades i una IA per millorar la circulació del bus guanyen el repte d’innovació urbana
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
26.06.2024
Redacció

Les parades com a centre de dades i una IA per millorar la circulació del bus guanyen el repte d’innovació urbana

Imatge
El Bus 54. /Foto: TMB
El Bus 54. /Foto: TMB
< >El Bus 54. /Foto: TMB

Les empreses Buspas i Hayden AI són les guanyadores al repte llançat per l’Ajuntament de Barcelona, a través de la col·laboració entre l’àrea de Mobilitat i la Fundació BIT Habitat, TMB i Fira de Barcelona 

El repte per millorar l’eficiència de la xarxa de bus de TMB, proposada per l’Ajuntament de Barcelona, a través de la col·laboració entre l’àrea de Mobilitat i la Fundació BIT Habitat, l’agència municipal d’innovació urbana, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i Fira de Barcelona, ja té dues propostes guanyadores. La convocatòria, llançada el passat mes de febrer, tenia un doble objectiu que els projectes seleccionats busquen resoldre: d’una banda, millorar l’experiència de les persones usuàries, i de l’altra, optimitzar el temps de desplaçament.

La primera de les solucions presentada per l’empresa canadenca Buspas, consisteix en oferir a les mateixes parades informació i dades en temps real sobre la xarxa de bus en particular i l’entorn viari en general. A la vegada la mateixa parada recull i proporciona informació del que succeeix al seu entorn. 

La segona proposta, a càrrec de la nord-americana Hayden AI, utilitza la intel·ligència artificial per detectar des del mateix autobús ocupacions tant del carril bus com de les mateixes parades, amb l’objectiu de millorar la seva velocitat comercial. Ambdues solucions compleixen amb el reglament de protecció de dades (RGDP) a nivell europeu.

El repte va rebre un total de 25 propostes d’empreses d’origen nacional i internacional provinents de diferents països europeus, americans o asiàtics, com n’és exemple Canadà, França o Corea del Sud, gràcies també a la difusió i suport d’Acció a través de la seva Xarxa d’Oficines Exteriors.

Parades de bus intel·ligents

La primera proposta guanyadora proposa una nova tecnologia per a les parades d’autobús que funciona tant com una pantalla d’informació al passatger, com un centre de dades que transforma la infraestructura existent de la marquesina en un entorn connectat. L’objectiu de Buspas és millorar l’experiència global de les persones usuàries de l’autobús mitjançant la creació d’un sistema d’informació integral i accessible que proporciona actualitzacions i dades en temps real sobre la xarxa de bus, i que alhora proporciona a l’operador informació en temps real del que succeeix a la parada per tal d’oferir un millor servei.

La proposta tindrà un calendari de 16 mesos entre la producció, el prototipatge, la instal·lació i el test en un entorn real. El projecte rebrà 97.200 euros, que cobriran el 80% del cost total.

IA per millorar la velocitat comercial de l’autobús 

La segona proposta, utilitza la visió per ordinador, càmeres i sensors amb connectivitat 5G per protegir carrils bus i parades. El sistema, que està instal·lat a l’interior dels autobusos, pot identificar vehicles estacionats que obstrueixen el trànsit i utilitza la tecnologia i la intel·ligència artificial per ajudar a comprendre com, on i quan, aquestes ocupacions de parades i carrils afecten el funcionament del transport públic. D’aquesta manera, es pot millorar la fluïdesa en el carril bus i optimitzar la seva velocitat comercial. 

La singularitat del sistema és que es pot instal·lar a l’interior de l’autobús, protegint-lo de les condicions meteorològiques i afectacions externes, alhora que manté una precisió completa en els sistemes de captació de situacions. A més de la detecció en si mateixa de les ocupacions del carril bus, la tecnologia i la intel·ligència artificial serveixen per ajudar a comprendre com les obstruccions a les parades i  als carrils afecten la velocitat del transport públic.

La plataforma de percepció de Hayden AI carrega només les dades necessàries per detectar actes d'indisciplina en els carrils bus que permetin identificar els punts de la xarxa on es produeix un major descens de la velocitat dels autobusos. El calendari de la prova pilot serà de sis mesos, i rebrà 100.000 euros de finançament, el 50% del cost total.

Els dos projectes premiats tindran, a més, projecció internacional participant en la propera edició de Tomorrow.Mobility, que tindrà lloc al novembre conjuntament amb Smart City Expo World Congres al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona.

Pilar fonamental de la mobilitat urbana

La capital catalana compta amb una completa xarxa de transport públic de qualitat. Amb més de 100 línies que cobreixen pràcticament tota la ciutat i amb més de 700.000 validacions diàries a bus, és un dels pilars bàsics de la mobilitat metropolitana. A més, l’aposta per la sostenibilitat amb la incorporació a la flota de vehicles d’hidrogen, elèctrics o de gas natural fa que Barcelona tingui una de les xarxes més netes de la Unió Europea. 

Així mateix, els autobusos estan adaptats per a persones amb mobilitat reduïda i connectats per tal de facilitar la circulació, la qual cosa fa que la ciutadania hagi valorat molt satisfactòriament les seves prestacions (8 sobre 10).

Barcelona Innova Lab Mobility

Aquesta nova convocatòria s’emmarca en la iniciativa Barcelona Innova LAB Mobility, impulsada per l’Ajuntament de Barcelona a través de l’àrea de Mobilitat, BIT Habitat i Fira Barcelona, amb la voluntat de potenciar i facilitar l’execució de proves pilots i nous projectes en l’àmbit de la mobilitat urbana intel·ligent i sostenible per tal de diversificar l’economia de la ciutat i consolidar Barcelona com la capital de la innovació en mobilitat del sud d’Europa. 

Aquest és el segon repte de mobilitat que es llança dins d’aquest programa, després que l’any passat s’iniciés amb dues proves pilot centrades a millorar la seguretat en la circulació de les motocicletes, que estan ara en ple desenvolupament.

Darrera modificació
28.06.2024
Tema
Transport
  • Altres temesInnovacióConceptesAtenció al clientInfraestructuraCarril busEstacióMaterial mòbilServeiBusAnys2024
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge d'una edició anterior de la cursa / Foto: Web Cursa El Corte Inglés

Afectacions a les línies de bus per la Cursa El Corte Inglés

Transport
Línia V19. /Foto: Pep Herrero (TMB)

El reforç de la línia V19 els dissabtes i festius redueix en més d’un 40% les alarmes per acumulacions de passatge

Transport
Imatge
Frame de la creativitat de restabliment del servei de metro el passat 28 d'abril / Font: Albert Guillaumes

Així es va anar recuperant el servei de metro dilluns passat

Transport
Third-party content

Últimes notícies

Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content
Imatge
El cantant Lildami actuant al metro de Barcelona en el marc del festival Maleducats / Foto: Pep Herrero (TMB)

Lildami sorprèn els usuaris del metro amb un petit concert amb cançons del seu nou disc

Cultura i Oci

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons