Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. L´ús de la telemetria per transmetre les dades dels autobusos de TMB en temps real
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
14.07.2023
Redacció

L´ús de la telemetria per transmetre les dades dels autobusos de TMB en temps real

Imatge
Exemple de telemetria de bus. /FOTO: TMB
Exemple de telemetria de bus. /FOTO: TMB
< >Exemple de telemetria de bus. /FOTO: TMB

La informació recopilada pot ser molt variada, des de la velocitat i posició del vehicle fins a la temperatura, pressions o nivells d'emissió de partícules, fent d'aquestes dades una valuosa eina per predir futures avaries als autobusos

La telemetria és un sistema que permet mesurar i transmetre les dades dels diferents sistemes d'un vehicle en temps real, normalment cap a un centre de control en el qual es processa i analitza pel seu ús posterior. La informació recopilada pot ser molt variada, des de la velocitat i posició del vehicle fins a la temperatura, pressions o nivells d'emissió de partícules. D'igual manera, aquestes dades poden ser molt rellevants, oferint informació dels diferents sistemes del vehicle (ABS, sistema híbrid, motor, bateries, portes o sistema de càrrega), gràcies a les quals podem detectar errors, problemes i oferir millor visibilitat sobre el seu rendiment.

Com es recopilen aquestes dades?

Per recopilar les dades de la telemetria s'utilitzen una sèrie de sensors ubicats als diferents sistemes del vehicle. Aquests sensors mesuren diferents paràmetres com poden ser la velocitat, la temperatura o la pressió. Tota aquesta informació flueix pel denominat bus CAN, que permet que tots els dispositius dins del vehicle es comuniquin entre si. Sol haver-hi diversos bus CAN dins d'un mateix vehicle.

Les dades de la telemetria que són considerades d’interès es recullen pel sistema embarcat que les envia per 4G a un sistema centralitzat. Aquest permet visualitzar informació en temps real del vehicle i alhora, les dades rellevants s’emmagatzemen per, en cas necessari, ser processades i analitzades.

Els avantatges d'aquest sistema

Aquestes dades permeten monitorar els vehicles per detectar àrees en les quals millorar i fer ajustos per maximitzar rendiments, trobar possibles problemes, prevenir anomalies, reduir costos de manteniment i millorar processos a taller, brindant una comprensió més profunda sobre el rendiment i funcionament del vehicle.

Un ús clar de la telemetria seria el manteniment preventiu dels diversos sistemes del vehicle, ja que gràcies a aquesta el manteniment pot tornar-se més tractable. A TMB ja s'estan fent els primers passos per utilitzar la telemetria en aquest sentit. Un bon exemple el trobem en la detecció de temperatures anòmales en les bateries de vehicles elèctrics avançant-nos a possibles problemes i evitant així la retirada de vehicles en servei o aplicant les accions correctores en cas que es requereixin.

Sistema d'indicació semafòrica

Una indicació semafòrica és la manera més senzilla i intuïtiva d’avaluar l’estat dels diferents sistemes sota control i anàlisi. El color verd indicaria que tot està correcte, groc que comencen a haver-hi desviacions sobre els patrons marcats — i és aquí on s’hauria d’actuar—, i vermell, que l'avaria ja és present.

Imatge
Gràfic semafòric de la telemetria. /FOTO: TMB

 

També s'està treballant en l’àmbit dels motors tèrmics, analitzant el comportament de les temperatures d'aquests i extraient patrons de funcionament, mitjançant els quals es poden detectar avaries amb antelació. Aquesta predicció ajuda a programar acciones correctives al taller i ajustar els estocs de magatzem.

D’altra banda, aquesta tecnologia ens hauria de permetre entrar en el denominat manteniment 4.0, evolucionant d'un model de manteniment preventiu cap a un model de manteniment predictiu. El coneixement que es va adquirint a través de l'anàlisi d'aquestes dades, pot ser una font d'innovació i millora en el disseny de futurs vehicles de nova flota.

Treball a totes les àrees

Cal remarcar que, perquè tot això tingui èxit, requereix del treball multidisciplinari de diverses àrees de l'empresa. Actualment, a TMB participen d'aquesta iniciativa de treball diferents persones d'àrees tan diverses com Enginyeria, Manteniment, Operacions o Tecnologia, totes amb una visió clara del que la telemetria suposa com a eina per seguir millorant. 

Imatge
Esquema del funcionament de la telemetria. /FOTO: TMB
Darrera modificació
14.07.2023
Tema
Transport
  • Altres temesInnovacióConceptesTecnologiaInstitucionsTMBServeiBusAnys2023
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

La revetlla de Sant Joan a la platja de la Nova Icària / Foto: Ajuntament de Barcelona

El metro de Barcelona funcionarà 43 hores sense interrupció i comptarà amb més trens per a la revetlla de Sant Joan

Transport
L'Exposició d'Autobusos Clàssics 2024 va reunit més de 10.000 assistents / Foto: Pep Herrero (TMB)

L’Exposició d’Autobusos Clàssics de Barcelona torna aquest cap de setmana a l’avinguda Maria Cristina

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Billie Eilish al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge roda de premsa tall estiu 2025 / Foto: Pep Herrero (TMB)

Les obres de millora del metro de Barcelona obligaran a tallar parcialment el servei a les línies 4 i 11

Transport

Últimes notícies

Les noves incorporacions com a personal de conducció de bus de TMB per aquest estiu 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB incorpora avui 217 professionals de conducció per a bus

Empresa
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa
Imatge
Imatge de l'estand de TMB i FGC a la UITP Summit d'Hamburg / Font:  TMB

L'aposta de TMB per la mobilitat sostenible s'exposa a la cimera internacional de la UITP

Empresa
Imatge
Els alumnes de 2n A de Primària de l'escola Auró, en un moment de la formació de TMB Educa / Foto: TMB

El programa TMB Educa presenta la seva primera activitat virtual

Cultura i Oci

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons