Header Top menu
L´ús de la telemetria per transmetre les dades dels autobusos de TMB en temps real
La informació recopilada pot ser molt variada, des de la velocitat i posició del vehicle fins a la temperatura, pressions o nivells d'emissió de partícules, fent d'aquestes dades una valuosa eina per predir futures avaries als autobusos
La telemetria és un sistema que permet mesurar i transmetre les dades dels diferents sistemes d'un vehicle en temps real, normalment cap a un centre de control en el qual es processa i analitza pel seu ús posterior. La informació recopilada pot ser molt variada, des de la velocitat i posició del vehicle fins a la temperatura, pressions o nivells d'emissió de partícules. D'igual manera, aquestes dades poden ser molt rellevants, oferint informació dels diferents sistemes del vehicle (ABS, sistema híbrid, motor, bateries, portes o sistema de càrrega), gràcies a les quals podem detectar errors, problemes i oferir millor visibilitat sobre el seu rendiment.
Com es recopilen aquestes dades?
Per recopilar les dades de la telemetria s'utilitzen una sèrie de sensors ubicats als diferents sistemes del vehicle. Aquests sensors mesuren diferents paràmetres com poden ser la velocitat, la temperatura o la pressió. Tota aquesta informació flueix pel denominat bus CAN, que permet que tots els dispositius dins del vehicle es comuniquin entre si. Sol haver-hi diversos bus CAN dins d'un mateix vehicle.
Les dades de la telemetria que són considerades d’interès es recullen pel sistema embarcat que les envia per 4G a un sistema centralitzat. Aquest permet visualitzar informació en temps real del vehicle i alhora, les dades rellevants s’emmagatzemen per, en cas necessari, ser processades i analitzades.
Els avantatges d'aquest sistema
Aquestes dades permeten monitorar els vehicles per detectar àrees en les quals millorar i fer ajustos per maximitzar rendiments, trobar possibles problemes, prevenir anomalies, reduir costos de manteniment i millorar processos a taller, brindant una comprensió més profunda sobre el rendiment i funcionament del vehicle.
Un ús clar de la telemetria seria el manteniment preventiu dels diversos sistemes del vehicle, ja que gràcies a aquesta el manteniment pot tornar-se més tractable. A TMB ja s'estan fent els primers passos per utilitzar la telemetria en aquest sentit. Un bon exemple el trobem en la detecció de temperatures anòmales en les bateries de vehicles elèctrics avançant-nos a possibles problemes i evitant així la retirada de vehicles en servei o aplicant les accions correctores en cas que es requereixin.
Sistema d'indicació semafòrica
Una indicació semafòrica és la manera més senzilla i intuïtiva d’avaluar l’estat dels diferents sistemes sota control i anàlisi. El color verd indicaria que tot està correcte, groc que comencen a haver-hi desviacions sobre els patrons marcats — i és aquí on s’hauria d’actuar—, i vermell, que l'avaria ja és present.
També s'està treballant en l’àmbit dels motors tèrmics, analitzant el comportament de les temperatures d'aquests i extraient patrons de funcionament, mitjançant els quals es poden detectar avaries amb antelació. Aquesta predicció ajuda a programar acciones correctives al taller i ajustar els estocs de magatzem.
D’altra banda, aquesta tecnologia ens hauria de permetre entrar en el denominat manteniment 4.0, evolucionant d'un model de manteniment preventiu cap a un model de manteniment predictiu. El coneixement que es va adquirint a través de l'anàlisi d'aquestes dades, pot ser una font d'innovació i millora en el disseny de futurs vehicles de nova flota.
Treball a totes les àrees
Cal remarcar que, perquè tot això tingui èxit, requereix del treball multidisciplinari de diverses àrees de l'empresa. Actualment, a TMB participen d'aquesta iniciativa de treball diferents persones d'àrees tan diverses com Enginyeria, Manteniment, Operacions o Tecnologia, totes amb una visió clara del que la telemetria suposa com a eina per seguir millorant.