Header Top menu
L’ATM redissenya el plànol de la xarxa ferroviària per a fer-lo més simple i accessible
La nova versió ha estat redissenyada de la mà de TMB, FGC, Rodalies i TRAM, i ha comptat amb l’assessorament del dissenyador i arquitecte Jug Cerovic
L’Autoritat del Transport Metropolità ha redissenyat i posat a disposició dels operadors el plànol ferroviari de l’àrea de Barcelona, que millora el seu disseny i en modifica l’estructura per adaptar-lo a les pròximes incorporacions de parades i línies que ampliaran l’oferta global de transport públic. En aquest cas, la unió dels trams sud i nord de les línies L9 i L10, la projecció del perllongament de les línies L1, L3 i L8 o la unió del tramvia per la diagonal han estat els detonants per dur a terme el nou plànol. Tot i això, les futures estacions encara no es mostraran al nou plànol, fins que aquestes estiguin plenament operatives i en servei.
Aquest nou plànol ja és una realitat a la xarxa de Rodalies i del TRAM i, aviat, s’actualitzarà a TMB i FGC. D’aquesta manera, tots els accessos, vestíbuls i andanes d’aquests operadors exposaran aquest nou disseny global més complet que incorpora les sis corones tarifàries, deixant de mostrar en algun dels casos el mapa reduït de la primera corona de Barcelona.
Senzill, accessible i adaptat a la nova realitat ferroviària
El nou plànol ha comptat amb la col·laboració del dissenyador i arquitecte Jug Cerovic que ha treballat en la concepció de diversos mapes de transport a escala mundial. El disseny incorpora diferents millores, seguint els criteris de simplicitat, usabilitat i accessibilitat. A fi d'afavorir-ne la comprensió, s'ha reduït el grau d'informació d'algunes línies allunyant-lo una mica de la cartografia real i simplificant-ne en els traçats. Això ha repercutit en una millor convivència entre línies i, per tant, en una millora cognitiva en la lectura.
Noves característiques
Amb el nou disseny s'ha assignat un traç diferent per a cada mode de transport a fi de simplificar-ne la lectura i reduir-ne el grau de confusió. El servei de metro queda representat amb un traç sòlid. El tramvia utilitza un traç doble que el fa únic i identificable a simple vista. En el cas del servei de rodalia (Renfe i FGC) els seus traços perden protagonisme quan són a la primera corona, per mostrar en detall el seu recorregut per tal de no generar confusió amb el servei de metro. En sortir d’aquesta zona, augmenten de gruix guanyant notorietat, i d’aquesta manera, els identificadors de parades també prenen estils propis segons cada servei. D’igual manera s'ha treballat en un canvi de la iconografia base del plànol, fent-les més accessibles i introduint una nova icona per a la identificació dels enllaços llargs a peu a través de la via urbana entre estacions allunyades.
Un nou mapa tàctil de TMB
La renovació del mapa convencional de la xarxa de metro, realitzada a mitjans del 2023 i que inclou millores en la representació dels enllaços, inicis i finals de línia ressaltats o la correcta adaptació de la xarxa de metro a la trama urbana de Barcelona, va propiciar també la renovació del mapa tàctil de metro per a persones amb discapacitat visual, aplicant el concepte wayfinding per garantir una lectura més ràpida i més senzilla de la xarxa ferroviària. El nou mapa es va presentar el passat mes de febrer juntament amb ONCE Catalunya i ofereix una lectura més clara i senzilla de la xarxa de metro a partir de la simplificació de geometries, recorreguts i enllaços. A més, es complementa amb una guia en Braille i en versió tinta per a les persones cegues i amb baixa visió, amb informació detallada de les línies i els intercanviadors de tota la xarxa del metro de Barcelona.